{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Pahang

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Pahang


Sumber air bawah tanah terputus

Posted: 23 Aug 2013 11:36 AM PDT

Oleh Ali Mahmood
utusanktn@gmail.com

Penduduk Kampung Pasal terpaksa mendapatkan air dari telaga yang dibina oleh Kementerian Kesihatan di Bera, Pahang. - utusan/Ali Mahmood

BERA 23 Ogos - Projek bekalan air bersih dari sumber bawah tanah yang dibangunkan di enam perkampungan Orang Asli dalam Dewan Undangan Negeri (DUN) Kemayan di sini sejak dua tahun lalu kini menjadi projek 'gajah putih'.

Kegagalan projek bernilai RM10 juta itu telah menyebabkan lebih 2,000 Orang Asli dari kampung terbabit terdedah dengan masalah kesihatan apabila mereka terpaksa bergantung kepada sumber air sungai yang dikhuatiri dicemari kesan buangan sisa racun pertanian.

Penempatan Orang Asli terlibat ialah Kampung Pasal, Kampung Lubuk Tembangau, Kampung Saba Serting, Kampung Pathir, Kampung Lubuk Perah dan penempatan Orang Asli Pos Iskandar.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kemayan, Mohd. Fadil Osman berkata, projek bekalan air yang diperoleh daripada sumber air bawah tanah dengan menggunakan pam galas sepatutnya mula berfungsi sejak dua tahun lalu.

Bagaimanapun katanya, projek tersebut tidak berfungsi dengan lancar kerana kontraktor dilantik memasang dan menyelenggara pam berkenaan menghadapi masalah dalaman.

"Melihat kepada permasalahan itu, Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah melantik kontraktor lain bagi memulihkan semula pam berkenaan supaya dapat beroperasi semula setelah terbiar sejak enam bulan lalu.

"Saya merasa kesal dengan kontraktor sebelum ini berikutan gagal menyiapkan kerja-kerja pemasangan pam galas mengikut jadual sedangkan kementerian telah menjelaskan semua pembayaran bagi melaksanakan kerja tersebut," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita dalam Majlis Rumah Terbuka Hari Raya Aidilfitri DUN Kemayan di Dewan Komuniti Bandar 32 di sini baru-baru ini.

Mohd. Fadil turut kesal dengan kegagalan projek tersebut kerana penduduk enam kampung terbabit terpaksa menunggu lagi untuk mendapatkan bekalan air bersih.

"Saya melahirkan rasa simpati terhadap nasib 350 penduduk Kampung Pasal yang tidak pernah menikmati bekalan air bersih sejak negara mencapai kemerdekaan dan terpaksa menggunakan perigi atau mengepam air dari bawah tanah serta menggunakan air sungai untuk kegunaan harian," ujarnya.

9 GRO warga asing ditahan

Posted: 23 Aug 2013 11:36 AM PDT

Sebahagian daripada warga asing yang dipercayai bekerja sebagai gadis pelayan pelanggan ditahan dalam Ops Cantas dan Noda di Kuantan, Pahang, semalam.

KUANTAN 23 Ogos - Polis menahan sembilan warga asing yang dipercayai menyalahgunakan pas lawatan sosial dengan bekerja sebagai gadis pelayan pelanggan (GRO) dalam Ops Cantas Khas dan Noda di dua pusat hiburan di sini malam tadi.

Ketua Polis Daerah Kuantan, Asisten Komisioner Mohd. Jasmani Yusoff berkata, operasi bermula pukul 10 malam dan berakhir pukul 2 pagi itu melibatkan 57 anggota dari Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kuantan.

"Mereka ditahan terdiri daripada tujuh warga Thailand dan bakinya rakyat Vietnam berusia 21 dan 41 tahun," katanya dalam sidang akhbar di IPD Kuantan di sini.

Tambah beliau, pihak polis turut menahan dua penjaga premis terbabit berumur 22 dan 33 tahun kerana disyaki menggaji pekerja asing tanpa permit.

"Selain daripada dua pusat hiburan ini, kita turut memeriksa sebanyak lapan premis hiburan lain yang disyaki menggaji pekerja asing di sekitar bandar ini.

"Hasil pemeriksaan mendapati dua daripada premis terbabit beroperasi tanpa lesen dan kita menahan dua penjaga premis terlibat berumur 26 dan 33 tahun untuk siasatan lanjut," katanya.

Kata beliau, warga asing yang ditahan itu disiasat di bawah Peraturan 17(a) Peraturan-Peraturan Imigresen 1963 iaitu salah guna pas lawatan sosial dan Seksyen 6(1)(c) Akta Imigresen 1959/63 kerana bekerja tanpa pas dan permit yang sah.

Paip uzur sepanjang 5,000km punca pembaziran air di Pahang

Posted: 23 Aug 2013 11:36 AM PDT

KUANTAN 23 Ogos - Sepanjang 5,000 kilometer saluran paip berusia lebih 30 tahun masih lagi digunakan bagi membekalkan air terawat kepada masyarakat di negeri itu.

Ketua Pegawai Eksekutif Pengurusan Air Pahang Berhad (Paip), Datuk Mohd. Zahari Md. Isa (gambar) berkata, paip uzur tersebut merupakan antara faktor penyumbang kadar kehilangan bekalan air yang tidak berhasil (NRW) di Pahang sehingga mencecah 52 peratus.

"Di Pahang, jumlah panjang paip adalah 12,000 kilometer dan keadaannya sudah uzur dan banyak mengalami kebocoran.

"Namun Paip telah menukar 7,000 kilometer saluran itu manakala selebihnya akan dibuat secara berperingkat bergantung kepada peruntukkan kewangan," katanya di sini baru-baru ini.

Menurutnya, antara penyumbang lain kadar kehilangan air terawat tidak berhasil di negeri ini adalah masalah kecurian air dan bacaan meter lama.

Katanya, masalah kecurian agak sukar dikesan kerana melibatkan penyambungan haram bawah tanah manakala penggunaan meter bacaan melebihi lapan tahun turut menyumbang kadar kehilangan air dengan bacaan perlahan daripada penggunaan.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat