{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Pahang

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Pahang


23 lokasi panas di Pahang

Posted: 04 Aug 2013 11:32 AM PDT

Oleh MOHAMAD SHOFI MAT ISA
shofi.isa@utusan.com.my

Zakaria Man (kiri) melihat lesen pemandu ketika operasi pemeriksaan JPJ sempena cuti sambutan Hari Raya Aidilfitri di Paloh Hinai, Pekan, semalam.

KUANTAN 4 Ogos - Polis menyenaraikan 23 lokasi panas yang kerap berlaku kemalangan di negeri ini dan menasihatkan semua pemandu yang akan pulang berhari raya nanti supaya berhati-hati.

Tiga kawasan bagi daerah Kuantan iaitu Kilometer (KM) 36-48, Jalan Kuantan-Maran berdekatan Maju Ternak; KM 11-20, Jalan Kuantan-Pintasan dan KM 32-35, Jalan Kuantan-Kemaman (Kampung Sungai Ular).

Bagi Pekan iaitu KM 7-11, Jalan Kuantan-Pekan dan KM 62-65, Jalan Kuantan-Segamat (Ladang IOI), Rompin (KM 104-110, Jalan Kuantan-Segamat berdekatan Dara Teh; KM 112-115, Jalan Kuantan-Segamat (Perantau Damai) dan KM 120-124, Jalan Kuantan-Segamat berdekatan Selancar).

Tiga lokasi di Maran pula iaitu di KM 66-82, Jalan Kuantan-Kuala Lumpur berdekatan Ulu Luit, KM 95-102, Jalan Kuantan-Kuala Lumpur (Sungai Leng) dan KM 108-112, Jalan Kuantan-Kuala Lumpur berdekatan Kampung Awah.

Di Temerloh iaitu KM 123-125, Jalan Kuantan-Kuala Lumpur (Kampung Paya Jauh); KM 162, Jalan Kuantan-Kuala Lumpur (Kampung Dala) dan KM 168, Jalan Kuantan-Kuala Lumpur (Kampung Jambu Rias) manakala Kuala Lipis (KM 59, Jalan Kuala Lipis-Merapoh-Gua Musang).

Dua lokasi di Bentong iaitu di KM 75, Jalan Kuala Lumpur-Karak dan KM 7, Jalan Raub-Bentong manakala Raub (KM 326-325, Jalan Kuala Lumpur-Kota Bharu berdekatan Kuala Atok).

Bagi Jerantut, tiga lokasi terlibat iaitu KM 2-4, Jalan Jerantut-Benta, KM 15-24, Jalan Jerantut-Benta (Kampung Damak) dan KM 42-56, Jalan Jerantut-Kota Gelanggi 1 dan 2 manakala Bera (KM 30, Jalan Temerloh-Bahau dan KM 48, Jalan Temerloh-Bahau).

Timbalan Ketua Polis Pahang, Datuk Jamaluddin Abd. Majid berkata, selain itu terdapat tujuh kawasan di Lebuhraya Pantai Timur (LPT) juga dikenal pasti sebagai kawasan kerap berlaku kemalangan.

"Kawasan terlibat adalah di KM 203-204, KM 208-209, KM 211.9, KM 182-183, KM 159-162, KM 95-105 dan KM 117-118," katanya dalam sidang akhbar selepas majlis pelancaran Op Selamat 3/2013 sempena Hari Raya Aidilfitri di sini kelmarin.

Yang turut hadir Pengarah Jabatan Pengangkut Jalan (JPJ) negeri, Datuk Zakaria Man, Pengarah Bomba dan Penyelamat negeri, Datuk Abdul Wahab Mat Yasin dan Ketua Jabatan Siasatan Jenayah negeri, Senior Asisten Komisioner Mohd. Zakaria Ahmad.

Pada majlis berkenaan, turut diedarkan pek berbuka puasa untuk pengguna jalan raya dan topi keledar kepada penunggang motosikal.

Gagal letak tanda harga, empat peniaga dikena kompaun

Posted: 04 Aug 2013 11:32 AM PDT

Wan Rohani Wan Mohd. Hashim (kanan) memeriksa tanda harga barangan di sebuah pasar raya di Bandar Inderapura, Jerantut, baru-baru ini. - utusan/M. RIZAL NOR

JERANTUT 4 Ogos - Empat peniaga dikenakan kompaun sebanyak RM300 setiap seorang oleh Pejabat Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (PPDNKK) Jerantut kerana gagal meletakkan tanda harga pada barangan yang dijual.

Pengerusi Bersama Majlis Rakan Pengguna Jerantut, Wan Rohani Wan Mohd. Hashim berkata, peniaga tersebut dikenakan kompaun di bawah Perintah Kawalan Penandaan Harga oleh Penjual Runcit.

Menurutnya, seramai 38 peniaga di tapak ekspo Bandar Inderapura dan sebuah pasar raya diperiksa dalam operasi yang dijalankan pada pukul 5.30 petang kelmarin.

"Kita mengadakan operasi bersama PPDNKK Jerantut, Ahli Gerakan Pengguna Daerah dan pihak berkuasa lain untuk memastikan setiap peniaga mematuhi arahan meletakkan tanda harga pada setiap barangan.

"Sekarang musim orang ramai keluar membeli-belah, jadi kita tidak mahu peniaga sengaja mengaut keuntungan sempena bulan Ramadan dan sambutan Aidilfitri tidak berapa lama lagi," katanya.

Beliau ditemui semasa mengadakan Operasi Skim Kawalan Harga Musim Perayaan 2013 dan Harga Maksimum Barangan Harga Terkawal di sini.

Yang turut hadir, Ketua Cawangan PDNKK Jerantut, Hanafi Mahamad.

Wan Rohani berkata, semua peniaga diharap mematuhi peraturan bagi mengelak dikenakan kompaun serta memberi manfaat kepada pengguna.

Tambahnya, orang ramai yang mempunyai maklumat mengenai peniaga yang tidak memaparkan harga barang dan cuba menipu orang ramai boleh membuat aduan kepada pihak berkenaan.

29 pekerja terima tuntutan Perkeso

Posted: 04 Aug 2013 11:32 AM PDT

KUANTAN 4 Ogos - Seramai 29 pekerja menerima tuntutan daripada Pertubuhan Keselamatan Sosial (Perkeso) berjumlah RM300,379.62 di Wisma Perkeso negeri, di sini baru-baru ini.

Majlis penyampaian itu disempurnakan Timbalan Menteri Sumber Manusia, Datuk Ismail Abdul Muttalib dan dihadiri Pengarah Perkeso negeri, Pengarah Perkeso Pahang, Mohd. Shahar Ismail.

Mohd. Shahar berkata, tuntutan faedah berupa cek telah diberikan kepada 24 pekerja hilang upaya kekal sementara, dua orang menerima faedah pencen ilat, tiga orang tanggungan dan faedah pengurusan mayat.

"Selain itu empat pekerja pula menerima alat pemulihan dan berharap pampasan yang diterima itu dapat menceriakan mereka sempena perayaan Hari Raya Aidilfitri nanti," katanya kepada pemberita dalam majlis itu.

Dalam pada itu, pasangan suami isteri, Norliza Mustapa Bakri, 45, dan suaminya, Mohd. Zamri Mat Isa, 44, yang kehilangan anak sulung selepas terbabit dalam kemalangan pada 20 Februari lalu bersyukur kerana menerima wang faedah orang tanggungan sebanyak RM5,413 akibat kemalangan yang dialami arwah.

Katanya, arwah, Muhammad Syahrizal, 24, terbunuh selepas motosikal yang ditunggangnya dirempuh sebuah pacuan empat roda semasa dalam perjalanan dari tempat kerja ke rumahnya di Indera Mahkota.

"Saya bercadang untuk membeli sejadah dan mendermakannya kepada orang ramai selain membuat kenduri tahlil untuk arwah," katanya.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat