{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Selatan

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Selatan


Bazar Ramadan Mega meriah

Posted: 06 Aug 2013 10:09 AM PDT

Oleh AMRAN MULUP
utusanmelaka@utusan.com.my

ORANG ramai berpusu-pusu membeli-belah pada saat akhir menjelang Aidilfitri di Bazar Ramadan Mega, Jalan Hang Tuah, Melaka, malam semalam. - UTUSAN/GAIE UCHEL

MELAKA 6 Ogos - Berbelanja di saat-saat akhir sudah menjadi tradisi dan menjadikannya semakin meriah menjelang sambutan Hari Raya Aidilfitri.

Justeru terdapat lokasi di negeri ini menjadi tumpuan orang ramai yang bukan sahaja datang dari Melaka tetapi dari Muar, Tangkak, Tampin dan Gemas ialah di Bazar Ramadan Mega di Jalan Hang Tuah.

Selepas umat Islam menyempurnakan tanggungjawab berbuka puasa, bazar itu mula menjadi tumpuan orang ramai untuk membeli-belah.

Berbelanja di saat-saat akhir disifatkan lebih menarik kerana kebanyakan peniaga di bazar itu akan menawarkan harga yang lebih rendah berbanding di pasar raya atau pusat beli-belah di negeri ini.

Bazar yang pertama kali diwujudkan di Jalan Hang Tuah itu menyediakan barangan seperti pakaian dan hiasan rumah pada harga mampu dibayar oleh kebanyakan rakyat.

Tinjauan Utusan Malaysia di bazar itu malam tadi menyaksikan ribuan orang ramai berpusu-pusu berjalan dari khemah ke khemah untuk membeli pelbagai barangan yang diperlukan.

Rata-rata pengunjung tidak pernah merasa kesal membeli-belah di saat-saat akhir walaupun terpaksa bersesak-sesak dengan ribuan orang ramai yang datang ke situ.

Sehingga pukul 4 pagi, bazar itu masih dikunjungi orang walaupun sebahagian daripada peniaga sudah mula menutup perniagaan masing-masing.

Seorang pengunjung, Norly Johan, 40, berkata, dia sudah tiga kali berkunjung ke bazar tersebut untuk membeli pakaian isteri serta anak-anaknya.

Menurutnya, dia gemar berbelanja ketika dua atau tiga hari sebelum menyambut Aidilfitri kerana harga dapat ditawarkan lebih rendah.

"Harga barang di sini lebih murah dan bila saat-saat akhir ini kalau kita pandai boleh dapat harga yang jauh lebih rendah," katanya ketika ditemui di Bazar Ramadan Mega di sini malam tadi.

Mohd. Zamir Mohd. Sharif, 35, yang juga seorang guru berkata, bazar itu menyediakan banyak barangan dengan harga yang berpatutan.

"Tahun ini saya berbelanja secara berhemah dan membeli di saat-saat akhir yang mana harganya jauh lebih murah maklumlah saya mempunyai empat anak," ujarnya.

Seorang lagi pengunjung, Nurwina Abdullah, 33, berkata, ini kali pertama dia datang ke Bazar Ramadan Mega dan cukup tertarik dengan kemeriahan berbelanja di saat-saat akhir.

"Saya sekeluarga tidak berbelanja besar membuat persiapan Aidilfitri, membeli barang pun ikut kemampuan dan keperluan," katanya.

Seorang remaja, Nur Fadhlin Fuad, 15, berkata, dia sering mengikut bapanya berkunjung ke bazar itu dan tertarik dengan suasana meriah di situ.

"Harga barangan yang ditawarkan murah dan kami sekeluarga membeli pakaian di bazar ini," ujarnya.

Dua jejambat RM300 juta bakal dibina di Melaka

Posted: 06 Aug 2013 10:09 AM PDT

MELAKA 6 Ogos - Kerajaan negeri bakal membina jejambat di dua lokasi dengan anggaran belanja RM300 juta dalam usaha mengatasi masalah kesesakan lalu-lintas di kawasan berkenaan.

Pengerusi Jawatankuasa Kerja Raya, Kemudahan Awam, Pengangkutan Awam dan Pemulihan Projek negeri, Datuk Abdul Ghafaar Atan berkata, lokasi bagi pembinaan jejambat itu di persimpangan Pusat Dagangan Antarabangsa Melaka (MITC) dan juga persimpangan Peringgit berhampiran Memorial Tun Ghafar Baba.

Menurutnya, peruntukan bagi jejambat itu kini telah pun diluluskan Kerajaan Persekutuan manakala kerja-kerja pembinaan akan dimulakan selepas proses bayaran pampasan pengambilan tanah bagi kedua-dua projek oleh Jabatan Kerja Raya Melaka yang dijangka selesai sebelum akhir tahun ini.

"Buat masa ini, kerajaan turut mengkaji semula pemberian tender berikutan harga yang ditawarkan kontraktor melalui tender terpilih terlalu tinggi dan pembinaan jejambat tersebut akan dijangka mengambil tempoh kira-kira dua tahun untuk disiapkan," katanya.

Beliau berkata demikian ketika ditemui selepas melancarkan Kempen Anti Kemalangan sempena sambutan Hari Raya Aidilfitri peringkat negeri Melaka anjuran Majlis Keselamatan Jalan Raya (MKJR) Melaka di Tol Ayer Keroh, semalam.

Yang hadir sama Timbalannya, Zaidi Atan dan Ketua Polis Melaka, Datuk Chuah Ghee Lye.

Abdul Ghafaar berkata, lokasi yang dipilih bagi pembinaan jejambat itu merupakan kawasan yang sering mengalami kesesakan aliran trafik, khususnya pada musim perayaan atau hujung minggu yang seringkali mengakibatkan kejadian kemalangan.

"Justeru, kita berharap dengan adanya jejambat ini nanti masalah kesesakan lalu lintas akan dapat diatasi, sekali gus mengurangkan kadar kemalangan yang berlaku," katanya.

Katanya, terdapat dua lagi jejambat yang sudah mendapat kelulusan daripada Kerajaan Persekutuan, namun masih belum menerima peruntukan iaitu di Persimpangan Bukit Katil berhampiran Hospital Pantai dan di Persimpangan Bukit Beruang berhampiran air terjun.

JPJ bertegas laksana undang-undang

Posted: 06 Aug 2013 10:09 AM PDT

SEREMBAN 6 Ogos - Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) negeri akan menguatkuasakan undang-undang di bawah Akta Pengangkutan Jalan (APJ) 1987 secara tegas bagi memastikan keselamatan penumpang bas, khususnya pada musim perayaan Aidilfitri ini.

Pengarahnya, Saiful Azzri Hamzah berkata, antara akta yang akan dilaksanakan termasuklah Akta Pengangkutan Awam Darat (APAD) 2010 bagi menangani kesalahan yang dilakukan pemandu dan syarikat bas berkenaan.

"JPJ akan sentiasa menjalankan tugas penyamaran sebagai penumpang bas untuk memastikan pemandu bas tidak melakukan kesalahan di bawah APJ 1987 dan APAD 2010," katanya di sini hari ini.

Tambah Saiful Azzri, saman akan segera dikeluarkan kepada pemandu, pemilik atau kedua-duanya jika didapati melakukan kesalahan.

Pada masa sama, beliau meminta bas ekspres tambahan mematuhi peraturan dengan memastikan telah lulus pemeriksaan Pusat Pemeriksaan Kenderaan Berkomputer (Puspakom) dan diperiksa sama ada di depoh atau terminal bas sebelum bergerak ke destinasi.

"Permit perjalanan hendaklah diperoleh dahulu atau kenderaan akan dikenakan tindakan undang-undang," tegasnya.

Katanya, pada musim perayaan Aidilfitri ini, pihaknya menyedari akan berlaku pertambahan bilangan bas untuk membawa orang ramai pulang ke kampung.

"JPJ akan membuat pemantauan terhadap bas ekspres dan tambahan ini di depoh serta memeriksa perkara berkaitan teknikal seperti tayar, brek mahupun apa juga kerosakan teknikal yang dikesan.

"Antara kesalahan yang dikenal pasti bagi Kenderaan Perkhidmatan Awam (KPA) termasuklah beroperasi di luar kawasan, Lesen Kenderaan Motor (LKM) tamat tempoh, tiada perlindungan insurans, tidak hadir pemeriksaan Puspakom serta tambang lebih daripada dibenarkan," katanya.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat