{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Sukan

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Sukan


'Raja harus diganti'

Posted: 02 Aug 2013 11:42 AM PDT

Oleh MUHAMMAD DAYNE AZMIN
dayne.ghazali@utusan.com.my

K. Rajagobal

KUALA LUMPUR - Sekali pun jika Datuk K. Rajagobal berjaya membawa Malaysia layak ke Piala Asia 2015, kontraknya yang akan berakhir pada 31 Disember 2013 tidak sewajarnya disambung.

Jurulatih berpengalaman, Datuk M. Karathu berkata, sudah sampai masanya Harimau Malaya mendapatkan sentuhan jurulatih baharu selepas kontrak Rajagobal berakhir.

Tambah Karathu, yang merupakan bekas pemain negara era 60-an selain pernah mengendalikan beberapa pasukan Liga Malaysia, langkah itu wajar kerana dia menyifatkan 'tempoh perkhidmatan Rajagobal sudah terlalu lama'.

"Pada pandangan saya, sudah sampai masanya Rajagobal diganti.

"Tempoh tiga hingga empat tahun sudah mencukupi buat seorang jurulatih kerana para pemain memerlukan idea-idea baharu daripada jurulatih berbeza, sampai bila bergantung kepada jurulatih yang sama?.

"Tengoklah kebanyakan jurulatih terkemuka dunia seperti Jose Mourinho, yang memilih tidak lama mengendalikan satu-satu pasukan dan berpindah ke pasukan lain selepas beberapa tahun, " katanya.

Pada mesyuarat Jawatankuasa Teknikal dan Pembangunan Bola Sepak FAM yang dipengerusikan Timbalan Presiden, Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah, Khamis lalu, Rajagobal masih diberikan ruang untuk meneruskan khidmatnya bersama pasukan kebangsaan ekoran kesuntukan masa mencari pengganti bersesuaian ketika saingan Piala Asia 2015 hanya tinggal dua bulan lagi.

Keputusan yang dicapai oleh FAM itu dianggap satu keputusan bijak oleh Karathu yang melihat sukar untuk mendapatkan pengganti bersesuaian dalam masa terdekat.

"Ya... bukan mudah hendak menukar jurulatih begitu sahaja kerana para pemain pasti sukar untuk menyesuaikan diri dengan teknik latihan dan strategi yang akan dibawa oleh orang baru.

"Lain jurulatih, lain cara mereka bekerja, kelayakan Piala Asia 2015 pun tinggal dua bulan lagi, jadi saya fikir wajar Rajagobal dikekalkan sehingga habis kontrak.

"Satu lagi, jangan lupa soal penebusan kontrak juga pasti memberikan masalah kerana FAM perlu mengeluarkan perbelanjaan yang banyak kepada Rajagobal jika dipecat sekarang, " katanya.

Semangat Chua iringi skuad kebangsaan buru slot Piala Dunia

Posted: 02 Aug 2013 11:42 AM PDT

Jurulatih kebangsaan, Paul Revington (kiri) memberikan kata-kata semangat kepada pemain skuad kebangsaan yang kehilangan pemain tonggak, Chua Boon Huat sebelum memulakan latihan di Stadium Hoki Nasional, semalam. - utusan/RUSHDI SALLEH

KUALA LUMPUR - "Semangat mendiang Chua Boon Huat yang mahu Malaysia layak ke Piala Dunia mengiringi skuad kebangsaan dalam kejohanan hoki Piala Asia di Ipoh mulai 24 Ogos ini di Ipoh'.

Itu kata penolong jurulatih skuad kebangsaan, Arul Selvaraj, iaitu antara individu yang begitu rapat dengan mendiang selain pernah bermain bersama pada 1998.

Kata Arul, pemergian mendiang secara mengejut kerana terlibat dalam kemalangan jalan raya pada awal pagi kelmarin meninggalkan kesan mendalam kepada skuad negara tambahan pula Boon Huat pernah berjanji mahu membantu Malaysia layak ke Piala Dunia 2014 menerusi Piala Asia.

"Bagi saya sungguhpun dia telah tiada namun dia tetap bersama pasukan ini dan semangat tingginya pasti tidak akan dilupakan.

"Sewaktu terpilih semula menyertai skuad kebangsaan selepas lama disisihkan, dia telah membuktikan kepada jurulatih bahawa pemilihannya bukan satu kesilapan.

"Dia umpama adik saya sendiri dan kami memang rapat sejak dahulu lagi. Kami akan cuba berusaha untuk mempamerkan persembahan lebih baik pada Piala Asia nanti," katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini, semalam.

Boon Huat meninggal dunia pada usia 33 tahun akibat kecederaan parah di kepala dalam nahas jalan raya melibatkan kereta yang dipandunya dengan lori di Lebuh Raya Damansara-Puchong, awal pagi kelmarin.

Penyerang yang terkenal dengan jersi No. 3 itu dianggap sebagai pemain paling berpengalaman dalam skuad kebangsaan kerana memiliki penampilan antarabangsa terbanyak iaitu 337 kali.

Dia mula menyarung jersi negara ketika berusia 17 tahun dan membantu memenangi pingat perak Sukan Komanwel 1998 di Kuala Lumpur selain pernah beraksi pada kejohanan besar seperti Piala Dunia, Sukan Olimpik, Trofi Juara-juara, Sukan Asia dan Piala Asia.

Sementara itu, sesi latihan yang berjalan semalam menyaksikan suasana muram menyelubungi pasukan kebangsaan yang masih lagi bersedih atas kehilangan penyerang tersebut.

Malah tiada gurauan dan ketawa besar seperti kebiasaan dalam kalangan pemain sewaktu latihan bermula malam semalam.

Dalam pada itu, Arul berkata, latihan tetap diteruskan meskipun pasukan dan jurulatih masih lagi segar dengan insiden yang menimpa mendiang kelmarin.

"Buat masa ini kami belum memikirkan tentang pengganti kepada Boon Huat mungkin selepas ini akan ada perbincangan dengan jurulatih Paul Revington.

"Latihan pada Isnin ini juga mungkin tidak dapat diteruskan kerana kami semua akan ke Melaka untuk memberikan penghormatan terakhir kepada mendiang," kata Arul.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat