{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Sukan

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Sukan


Kelantan akur

Posted: 20 Aug 2013 11:09 AM PDT

Oleh MOHD. FAIRUZ YUSOF
fairuz.yusof@utusan.com.my

Pemain Kelantan, Zairul Fitree diasak pemain Pahang pada perlawanan bola sepak Piala Malaysia di Stadium Darul Makmur, Kuantan, malam tadi. Keputusan terikat 1-1. - Utusan/AHMAD ZAKKI JILAN

KUANTAN - Hasrat juara bertahan, Kelantan mencari kemenangan pertama di tempat lawan gagal apabila sekadar seri 1-1 dengan Pahang dalam pembukaan saingan Piala Malaysia di Stadium Darul Makmur di sini, semalam.

Kelantan membuka tirai perlawanan menerusi ketua pasukan, Mohd. Badri Radzi atau Piya setelah menyambar bola yang terkena R. Gobinathan sebelum menewaskan penjaga gawang, Mohd. Khairul Azhan seawal minit ke-8.

Tersentak dengan jaringan itu, Pahang berusaha bangkit menyamakan kedudukan dengan melakukan beberapa percubaan menarik, namun pertahanan pasukan pelawat sukar digugat.

Minit ke-85 menyaksikan Pahang berjaya memecahkan kebuntuan mencari gol penyamaan setelah pemain importnya, Damion Delano Stewart menanduk masuk bola ke gawang Kelantan hasil hantaran Mohd. Hafiz Kamal.

Terdahulu, separuh masa pertama menyaksikan Pahang hampir menyamakan kedudukan pada minit ke-17 setelah Matias Ruben Conti menanduk bola ke gawang lawan selepas menerima hantaran lintang Mohd. Saiful Nizam, namun melewati palang gol.

Malah, usaha Tok Gajah mencari gol penyamaan terus buntu meskipun memperoleh peluang pada minit ke-41, apabila Amirul Hadi Zainal melakukan percubaan dengan merembat dari luar kotak penalti namun bola ditepis keluar oleh penjaga gol The Red Warriors, Khairul Fahmi Che Mat.

Skuad Kelantan kendalian Bojan Hodak turut mengasak kubu tuan rumah menerusi Indra Putra Mahayuddin pada minit ke-36, namun hampa.

Nasib malang menimpa pasukan Kelantan yang terpaksa beraksi dengan 10 pemain setelah Mohd. Fakri Sharani menerima kad merah kerana mengasari Mohd. Hafiz Kamal pada minit ke-64.

Pahang juga turut menerima nasib sama setelah R. Surendren pula dilayangkan kad merah akibat tindakannya menendang Daudsu Jamaluddin pada minit-81.

Harimau Selatan rebah digigit Red Ants

Posted: 20 Aug 2013 11:09 AM PDT

Oleh MUHAMMAD DAYNE AZMIN dan DHIYA' ZULHILMI DAUD
sukan@utusan.com.my

Pemain PKNS, Patrick Ronaldinho (kiri) membuat percubaan sambil diasak pemain Johor Darul Takzim, Leonel Nunez pada aksi Piala Malaysia di Stadium Shah Alam, malam tadi. - BERNAMA

SHAH ALAM - Langkah cemerlang yang diharapkan di bawah sentuhan jurulatih baharu, Azmi Mohamad bertukar menjadi bencana buat Johor Darul Takzim (Johor DT) apabila skuad Harimau Selatan itu tunduk kepada PKNS dengan keputusan 0-2 di Stadium Shah Alam, semalam.

Penyerang antarabangsa Liberia, Patrick Wleh Ronaldinho menjadi pemusnah kira-kira 3,000 penonton Johor DT yang hadir melalui gol pada minit ke-16 dan 57 malahan Harimau Selatan terpaksa beraksi dengan 10 pemain pada 30 minit terakhir permainan selepas penjaga gol, Muhd. Al-Hafiz Hamzah menerima kad merah.

Kekalahan itu pasti menambahkan lagi sengsara Johor DT yang baru sahaja kehilangan Fandi Ahmad apabila bekas jurulatih mereka itu meletakkan jawatan selaku pengurus pada dua hari lalu.

Ternyata sentuhan Azmi belum menjadi, malahan aksi Johor DT pada perlawanan semalam boleh dikategorikan sebagai tiada sentuhan pasukan juara dengan tahap permainan yang ditunjukkan oleh kebanyakan pemainnya seperti tidak bermotivasi dan kurang bersedia.

PKNS sedikit pincang di bahagian pertahanan apabila tidak dapat menurunkan Es Lizuan Zahid Amir dan terpaksa menggunakan khidmat tonggak veteran, Ahmad Azlan Zainal untuk menjadi rakan gandingan Mohd. Helmi Remeli.

Walaupun begitu, ia langsung tidak memberikan banyak masalah buat PKNS yang kelihatan lebih menyerlah sepanjang perlawanan sementara rentak Johor DT bagai serba tidak menjadi dengan dua pemain kebangsaan, Safiq Rahim dan Safee Sali sekadar memanaskan bangku simpanan.

Gol PKNS tercipta melalui satu serangan balas menarik pada minit ke-16 melalui Ronaldinho apabila percubaannya yang membias mengenai pertahanan mengelirukan Muhd. Al Hafiz Hamzah bagi meletakkan tuan rumah di hadapan.

Aksi Johor DT yang tidak bermaya pada babak pertama tanpa sebarang ancaman berbahaya yang menuju ke arah pintu gol PKNS dengan peluang terbaik diperolehi Leonel Nunez namun sepakan percumanya yang tepat ke arah pintu gol dapat ditampan oleh Mohd. Remezey Che Ros pada minit ke-39.

Langkah Harimau Selatan terus sumbang pada separuh masa kedua apabila jaringan penyamaan yang dicari gagal dijelmakan sebaliknya PKNS menggandakan kelebihan pada minit ke-57.

Berpunca daripada hantaran Mohd. Nazmi Faiz Mansor yang berjaya memintas pertahanan Johor DT, Ronaldinho bijak membaca gerakan bola yang ditujukan kepadanya sebelum mudah menewaskan Al Hafiz melalui sepakan leret.

Nasib Johor DT bagai jatuh ditimpa tangga apabila Al Hafiz dilayangkan kad merah oleh pengadil perlawanan, Samsudin Ibrahim pada minit ke-61 gara-gara memegang bola di luar kotak penalti ketika cuba menahan pergerakan Ronaldinho.

Walaupun beraksi dengan kekurangan seorang pemain, Harimau Selatan tetap cuba bangkit memberikan saingan tetapi mutu disiplin anak-anak buah Abdul Rahman Ibrahim menggagalkan segala usaha Johor DT mendapatkan sekurang-kurangnya satu gol sagu hati sehingga berakhir perlawanan.

Sementara itu, di Stadium Perak dekat Ipoh, tuan rumah menewaskan juara Liga Perdana, Sarawak 2-1.

Perlawanan sebelum itu terpaksa dihentikan selama 14 minit ekoran penyokong membakar mercun dalam stadium ketika meraikan gol tuan rumah pada minit ke-63.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat