{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Sukan

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Sukan


Stadium Shah Alam venue Malaysia XI lawan Barcelona FC

Posted: 09 Aug 2013 09:56 PM PDT

KUALA LUMPUR 10 Ogos - Perlawanan Malaysia XI menentang kelab tersohor Sepanyol, Barcelona FC akan berlangsung di Stadium Shah Alam dan bukan di Stadium Nasional Bukit Jalil seperti yang dijadualkan sebelum ini.

Pengarah Urusan BSC Soccer Malaysia, Effendi Jagan Abdullah ketika dihubungi mengesahkan pemindahan venue itu bagi perlawanan pada pukul 8.45 malam ini.

Menurut akaun twitter kelab itu, @barcastuff perlawanan itu akan berlangsung di Stadium Shah Alam kerana keadaan padang yang tidak mengizinkan di Stadium Bukit Jalil.

Barcelona FC, terkenal dengan panggilan Los Blaugrana memulakan Jelajah Asia 2013/2014 dengan menumpaskan pasukan kebangsaan Thailand, 7-1 di Stadium Nasional Rajagamangala di Bangkok, Rabu lepas.

Barcelona menamatkan siri jelajah itu dengan menentang Malaysia sebelum pulang bagi menghadapi musim baharu Liga Primera Sepanyol yang dijangka bermula pada 17 Ogos. - BERNAMA

Lawan demi maruah negara

Posted: 09 Aug 2013 09:38 AM PDT

Oleh MUHAMMAD DAYNE AZMIN dan FERZALFIE FAUZI
dayne.ghazali@utusan.com.my

Rajagobal memberi amanat kepada pemain-pemain Harimau Malaya yang berlatih di Stadium Nasional Bukit Jalil, semalam sebagai persediaan menentang Barcelona, malam ini. - UTUSAN/NOORADZRENE MOHD NOOR

KUALA LUMPUR - Dua kemenangan besar yang diraih oleh Barcelona sebelum hadir ke Kuala Lumpur mungkin menimbulkan rasa gerun buat pengendali Harimau Malaya, Datuk K. Rajagobal yang tidak berani meletakkan sebarang sasaran apabila turun menentang antara kelab terbaik dunia di Stadium Nasional Bukit Jalil, malam ini.

Sama ada mahu mengurangkan jumlah defisit kemenangan atau meraih sekurang-kurangnya beberapa jaringan, perkara itu tiada dalam kotak fikiran Rajagobal yang sekadar mahu melihat anak-anak buahnya menampilkan permainan lebih positif daripada apa yang mereka pamerkan semasa di Jepun, bulan lalu.

Dalam masa sama, dia memberi bayangan yang pasukan Malaysia akan turun dengan corak bertahan dengan memberi jaminan satu penyerang sahaja akan digunakan dan tidak mahu memberi terlalu banyak ruang kepada Barcelona.

Saya tidak letak apa-apa sasaran dalam perlawanan ini. Kalau dapat bermain dengan baik 90 minit serta mempamerkan aksi lebih baik berbanding lawan Chelsea, itu sudah cukup bagus.

Kita jangan terlalu fikirkan berapa banyak Santos dan Thailand dibolosi, apa yang penting saya mahu lihat pemain ada peningkatan atau tidak selepas pulang melalui tiga perlawanan persahabatan di Jepun.

Jika ada, itu satu petanda baik menjelang perlawanan dengan Bahrain tidak lama lagi dalam kelayakan Piala Asia 2015.

Saya kemungkinan akan meletakkan seorang sahaja penyerang dalam perlawanan ini nanti kerana mana-mana pasukan yang bertemu pasukan seperti Barcelona pasti mahu mengurangkan ruang kepada mereka," katanya kepada media selepas sesi latihan skuad kebangsaan di Stadium Nasional Bukit Jalil.

Dalam dua perlawanan persahabatan yang dilalui Barcelona sebelum ini, juara Eropah empat kali itu membelasah juara Brazil, Santos, 8-0 pada 2 Ogos dan Rabu lalu, Thailand dijinakkan 7-1.

Situasi itu menyebabkan sudah ramai peminat berkira-kira berapakah jumlah jaringan bakal dicipta oleh Barcelona yang diramalkan akan berpesta gol ke atas Harimau Malaya di Stadium Nasional, malam ini.

Berdepan kelab Catalan, Rajagobal menjelaskan skuad kendalian Gerardo Martino itu adalah sebuah pasukan yang cukup berbeza dengan pasukan-pasukan lain di dunia dan berharap para pemain dapat mengambil peluang keemasan ini untuk mempelajari sesuatu.

Kita lihatlah sendiri kualiti hantaran pendek, mobiliti dan kepantasan mereka jelas cukup hebat manakala tiada sesiapa pemain di dalam dunia mampu merantai Lionel Messi.

Soal keyakinan pemain, itu semua terserah kepada mereka cuma saya berharap agar dapat memanfaatkan peluang terbaik menentang Barcelona, belum tentu mereka akan memperolehi kesempatan yang sama lagi selepas ini pada masa akan datang dan jangan rasa takut," katanya.

Rajagobal yang telah melepaskan Amiridzwan Taj Tajudin, Nor Farhan Muhammad, Asaari Samsudin, Norazlan Razali dan Azizi Matt Rose kerana kecederaan kini belum pasti akan nasib penjaga gol, Khairul Fahmi Che Mat sama ada boleh diturunkan atau tidak.

Nik Shahrul telah kembali (bersama pasukan), namun Khairul Fahmi ada mengadu kecederaan di pangkal paha dan kita akan mengikuti perkembangan ini sehingga hari perlawanan sebelum membuat keputusan siapa yang akan diturunkan.

Cuma, kelainan kali ini kita ada Wan Zack Haikal Wan Noor yang boleh diturunkan dan jika Khairul Fahmi tidak boleh, Farizal mungkin jadi pilihan di bahagian penjaga gol," katanya.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat