{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Utara

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Utara


Menyusahkan pengguna sejak 2012

Posted: 12 Aug 2013 11:41 AM PDT

Oleh AZELI ALI
azeli.ali@utusan.com.my

BEGINILAH keadaan Jalan Jelawat di Kawasan Perindustrian Seberang Jaya di Bukit Mertajam, Pulau Pinang yang menyusahkan pengguna sejak penghujung tahun lalu. - UTUSAN/Othman Yahaya

BUKIT MERTAJAM 12 Ogos - Sejak tujuh bulan lalu pemandu dan penunggang motosikal yang melalui Jalan Jelawat di Kawasan Perindustrian Seberang Jaya di sini terpaksa menggadai nyawa menggunakan laluan satu lorong sepanjang hampir satu kilometer.

Mereka terpaksa menggunakan jalan yang terbengkalai dan tidak disiapkan dengan sempurna berikutan kerja-kerja membaiki sistem pembentungan dan longkang yang dilakukan sejak hujung tahun lalu.

Malah, beberapa bahan binaan seperti besi dan pembetung ditinggalkan di tepi jalan itu sehingga membahayakan nyawa pengguna terutama penunggang motosikal yang melalui laluan itu terutama pada waktu malam.

Seorang pengguna jalan tersebut, Rosinah Lajid, 48, berkata, dia sering menggunakan laluan tersebut untuk menjemput suaminya yang bekerja di sebuah kilang berhampiran.

"Jalan ini pada asalnya adalah laluan dua hala dan pernah ditutup hampir dua bulan untuk kerja-kerja pembetungan, namun tidak diturap dengan baik apabila siap menyebabkan berlubang dan hanya satu lorong yang boleh dilalui.

"Saya terpaksa memandu dengan berhati-hati ketika melalui jalan ini kerana bimbang bertembung dengan kenderaan berat terutama lori kontena yang datang dari arah hadapan," katanya ketika ditemui Utusan Malaysia di sini hari ini.

Tambahnya, jalan itu juga agak berbahaya terutama pada waktu malam kerana gelap dan banyak bahan binaan ditinggalkan di tepi jalan.

Bagi Siti Nor Atiqah Osman, 23, beliau kesal dengan tindakan kontraktor pembinaan terlibat yang gagal menyiapkan kerja dengan sempurna sehingga mengabaikan keselamatan pengguna jalan raya yang lain terutama penunggang motosikal.

"Saya hairan kenapa kerja-kerja ini tidak disambung dan mengambil masa yang terlalu lama untuk disiapkan sehingga menimbulkan kesulitan kepada pengguna. Apa yang pasti kerja-kerja pembinaan itu seperti telah ditamatkan dan tiada tanda-tanda kerja-kerja itu akan disambung semula," ujarnya.

Selain itu jelasnya, tiada papan tanda mengenai kerja-kerja pembinaan dipasang di kawasan itu sehingga mengelirukan pengguna terutama yang tidak biasa menggunakan laluan itu.

Oleh itu katanya, pihak berwajib seperti Jabatan Kerja Raya dan Majlis Perbandaran Seberang Perai perlu turun padang untuk meneliti perkara itu dan mengarahkan kontraktor terlibat menyiapkan kerja mereka.

Bau longkang: Peniaga tutup operasi

Posted: 12 Aug 2013 11:41 AM PDT

AIR parit yang tersumbat menyebabkan limpahannya masuk ke premis perniagaan di Medan Selera Lorong Kulit, Jalan Datuk Keramat, Pulau Pinang.

PULAU PINANG 12 Ogos - Sekumpulan peniaga di Medan Selera Lorong Kulit, Jalan Datuk Keramat di sini terpaksa menutup operasi mereka selain menanggung kerugian berikutan masalah longkang di situ.

Menurut seorang peniaga nasi ayam, Mariam Isa, 52, masalah longkang itu menyebabkan pelanggan kurang mengunjungi medan selera berkenaan kerana longkang tersumbat menyebabkan air bertakung di kawasan ruang niaganya.

"Kami sudah membuat aduan kepada Majlis Perbandaran Pulau Pinang (MPPP) dua hari lepas, namun sehingga hari ini tiada sebarang tindakan diambil. Longkang tersumbat berikutan saiz saluran terlalu kecil hingga tidak dapat menampung sisa buangan.

"Bagi membolehkan kami terus mencari rezeki di sini, beberapa langkah diambil termasuk mencedok takungan air keluar bagi mengelakkan bau kurang menyenangkan demi keselesaan pelanggan," katanya ketika ditemui Utusan Malaysia di sini hari ini.

Menurut Mariam yang sudah berniaga lebih enam tahun di situ, pernah beberapa kali berlaku keadaan itu namun kali ini paling teruk sehingga menjejaskan aktiviti perniaga.

"Saya minta MPPP mengambil tindakan segera. Saya takut berikutan pencemaran sebegini boleh mengundang pelbagai penyakit kerana rata-rata di sini jual makanan," katanya.

Keadaan menjadi lebih buruk buat lebih 20 peniaga di situ apabila hujan lebat kerana takungan air mengeluarkan bau busuk sehingga "melumpuhkan" perniagaan.

Sementara itu, seorang peniaga minuman yang hanya mahu dikenali sebagai Aziz berharap agar perkara demikian dapat diselesaikan segera kerana ia merupakan punca pendapatannya.

MBAS cadang bina parkir bertingkat

Posted: 12 Aug 2013 11:41 AM PDT

ALOR SETAR 12 Ogos - Masalah kekurangan tempat letak kenderaan di pusat bandar raya ini dijangka dapat diatasi apabila Majlis Bandaraya Alor Setar (MBAS) merancang membina sebuah bangunan parkir bertingkat tidak lama lagi untuk keselesaan orang ramai.

Menurut Datuk Bandar Alor Setar, Datuk Mat Noh Ahmad, parkir bertingkat tersebut akan memuatkan sebanyak 500 petak letak kereta dan pihaknya sudah mengenal pasti lokasi yang bersesuaian.

Pada ketika ini terdapat kira-kira 700 tempat meletak kereta di tengah-tengah bandar raya ini termasuk 400 petak di Pusat Transformasi Bandar (UTC) Kedah yang baru disiapkan di Kompleks MBAS Jalan Kolam Air.

MBAS menyedari keperluan orang ramai untuk berkunjung ke bandar ini bagi menyelesaikan pelbagai urusan mereka, jadi kita merancang membina parkir bertingkat ini," katanya di sini baru-baru ini.

Menurut Mat Noh, pihaknya menjangka kehadiran orang ramai ke Alor Setar bertambah dengan pembukaan UTC Kedah sejak 21 Julai lalu.

MBAS akan berusaha menyelesaikan parkir di bandar raya ini termasuk menaik taraf tempat letak kereta di Kompleks MBAS bersesuaian dengan pembukaan UTC Kedah yang kini mempunyai sebanyak 400 petak," katanya.

Menyentuh tentang UTC Kedah, pihaknya berharap orang ramai dapat memanfaatkan kemudahan yang disediakan di bawah satu bumbung.

Katanya, sehingga kini terdapat sebanyak 22 jabatan kerajaan dan swasta beroperasi termasuk Klinik 1Malaysia, Jabatan Pendaftaran Negara (JPN), Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ), Amanah Ikhtiar Malaysia (AIM) dan Majlis Amanah Rakyat (Mara).

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat