{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Pahang

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Pahang


Kerajaan negeri bantu kenal pasti lokasi

Posted: 13 Oct 2013 12:21 PM PDT

Oleh FANSURINA ABDULLAH
utusanpahang@utusan.com.my

Adnan Yaakob (tengah) memperkatakan sesuatu kepada pihak sekolah, ibu bapa dan pelajar di Sekolah St. Thomas, Kuantan, kelmarin.

KUANTAN 13 Okt. - Kerajaan negeri akan membantu Kementerian Pendidikan mengenal pasti lokasi baharu untuk pembinaan Sekolah Kebangsaan (SK) St. Thomas dan Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) St. Thomas, Jalan Gambut di sini.

Menteri Besar, Datuk Seri Adnan Yaakob berkata, ini berikutan kedua-dua sekolah berkenaan akan ditutup mulai Januari tahun depan berikutan tapak sedia ada akan dipulangkan semula kepada pemiliknya iaitu Gereja St. Thomas.

"Kedua-dua sekolah akan dikekalkan dengan status yang dimiliki sekarang, guru serta pelajar juga akan kekal, tetapi permintaan untuk sekolah tersebut dikekalkan di lokasi sekarang tidak boleh dilaksanakan.

"Sehubungan itu, kerajaan negeri akan membantu kementerian mencari lokasi sesuai bagi membina sebuah kompleks yang akan menempatkan kedua-dua sekolah berkenaan dalam masa terdekat," katanya.

Beliau berkata demikian dalam sidang akhbar selepas menyampaikan taklimat kepada pihak ibu bapa pelajar sekolah berkenaan berhubung penutupan sekolah tersebut di sini semalam.

Yang hadir sama Pengarah Bahagian Pengurusan Sekolah Harian kementerian, Datuk Mazlan Mohamad.

SMK St. Thomas pada mulanya adalah bangunan mubaligh milik penuh pihak gereja selepas pembelian tanah itu sekitar tahun 1930, namun bertukar fungsi kepada sekolah menengah pada 1950 sebelum penyerahan sepenuhnya pentadbiran sekolah kepada kementerian pada 1980.

Status itu tidak bertahan lama apabila pada tahun lalu, pihak Gereja Roman Katolik Kuala Lumpur telah memfailkan permohonan pemilikan sepenuhnya tanah miliknya di Jalan Gambut, Kuantan itu dan telah diluluskan.

Berikutan itu, ibu bapa pelajar kedua-dua sekolah berkenaan mengharapkan pihak kerajaan dapat campur tangan dalam isu tersebut agar sekolah berkenaan kekal di lokasi sedia ada.

Dalam pada itu, Mazlan berkata, para pelajar dan guru kedua-dua sekolah berkenaan akan menumpang sementara di sekolah berdekatan sehingga kompleks yang baru siap dibina.

"Bagi murid SK St. Thomas, mereka akan dipindahkan ke SK Teruntum manakala pelajar SMK St. Thomas pula ke SMK Sultan Abu Bakar.

"Kita harap sekolah-sekolah yang terlibat dapat menggembleng tenaga bagi memastikan kualiti pendidikan diteruskan," jelasnya.

Mengulas tentang permintaan ibu bapa pelajar dan pihak sekolah yang memohon agar sesi persekolahan dikekalkan di bangunan sedia ada, Mazlan berkata, perkara itu tidak dapat dilakukan kerana melibatkan beberapa faktor termasuk kewangan dan perundangan.

Paya Kangsa dijadikan kawasan padi wangi

Posted: 13 Oct 2013 12:21 PM PDT

AHMAD Nazlan Idris (kiri) memperkatakan sesuatu kepada Amran Majid ketika meninjau kawasan Paya Kangsa, Pulau Tawar di Jerantut, Pahang, semalam.

JERANTUT 13 Okt. - Kawasan Paya Kangsa, Pulau Tawar seluas kira-kira 600 hektar dekat sini yang terbiar sejak lebih 20 tahun lalu, bakal dimajukan tidak lama lagi.

Ahli Parlimen Jerantut, Ahmad Nazlan Idris, berkata, antara pembaharuan dan pembangunan yang akan diketengahkan di situ ialah tanaman padi wangi.

Katanya, tanah miliki beberapa penduduk itu telah terbiar sekian lama dan keadaan tersebut merugikan mereka.

''Jika diusahakan dengan tanaman padi wangi, ia dapat memberi manfaat serta menambah pendapatan penduduk.

''Kawasan lapang ini dimiliki oleh beberapa individu dan kita bercadang adakan perbincangan dengan mereka supaya Paya Kangsa dapat dimajukan,'' katanya di sini hari ini.

Menurut Ahmad Nazlan, jika rancangan tanaman padi wangi itu menjadi kenyataan, Paya Kangsa akan muncul sebagai kawasan pertama di negeri ini dimajukan dengan tanaman padi wangi.

Beliau berkata, cadangan memajukan Paya Kangsa juga dapat mewujudkan peluang pekerjaan baharu terutama kepada golongan muda yang sejak akhir-akhir ini kerap berhijrah ke bandar untuk mencari pekerjaan.

Sementara itu, Ketua Kampung Perian Pulau Tawar, Amran Majid, 57, menyambut baik cadangan menjadikan Paya Kangsa sebagai kawasan tanaman padi wangi.

''Daripada terus menjadi tanah terbiar, lebih baik kawasan ini dimajukan.

''Harapan saya kepada penduduk, kita perlulah memberi sokongan dan kerjasama untuk memajukan kawasan ini,'' katanya.

Pahang, Terengganu, Kelantan kekal status parol

Posted: 13 Oct 2013 12:21 PM PDT

KUANTAN 13 Okt. - Tiga negeri di Pantai Timur iaitu Pahang, Terengganu dan Kelantan berjaya mengekalkan pelanggaran syarat perintah parol tidak melebihi tiga peratus daripada jumlah pelepasan parol.

Pengarah Parol dan Perkhidmatan Komuniti negeri, Tey Hock Soon berkata, bagi negeri Pahang, dari tempoh 2008 hingga 8 Oktober lalu, daripada 386 banduan yang diparolkan, sebanyak 375 mematuhi perintah parol dan berjaya kembali semula ke pangkuan keluarga dan masyarakat.

"Di Terengganu pula, daripada 298 banduan yang diparolkan, 291 mematuhi perintah tersebut manakala di Kelantan, 603 daripada 620 banduan yang diparolkan mematuhi perintah berkenaan juga dalam tempoh yang sama," katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap dalam Program Outreach: Parol dan Perkhidmatan Komuniti Zon Timur 2013 di Dewan Serbaguna, Kompleks Kementerian Dalam Negeri Kuantan di sini semalam.

Program berkenaan dirasmikan Timbalan Ketua Setiausaha Kanan (Keselamatan) Kementerian Dalam Negeri, Datuk Alwi Ibrahim.

Yang hadir sama Timbalan Ketua Pengarah Penjara (Keselamatan dan Koreksional), Datuk Hassan Sakimon dan Ketua Penolong Setiausaha Lembaga Parol, Amirul Amrie Hasnul.

Tambah Hock Soon, pihak pengurusan parol negeri dan daerah mempunyai tanggungjawab besar bagi memastikan statistik kejayaan pematuhan perintah parol terus ditingkatkan dari semasa ke semasa.

"Ini penting bagi memberikan keyakinan dan mengurangkan stigma negatif kepada masyarakat umum, komuniti setempat serta keluarga bahawa Orang Diparol ini telah benar-benar berjaya dipulihkan sepenuhnya," katanya.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat