{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Johor

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Johor


PBT disaran tubuh unit pengangkutan awam

Posted: 15 Dec 2013 10:00 AM PST

Oleh AZIZI MAJID
utusanjohor@utusan.com.my

Mohamed Khaled Nordin (kanan) melihat replika rumah mampu milik dalam Majlis Pelancaran Pengundian Rumah Mampu Milik dan Rumah Kos Rendah Untuk Anggota dan Bekas Tentera di Taman Mutiara Rini, Skudai, Johor Bahru, semalam.

JOHOR BAHRU 15 Dis. - Pihak berkuasa tempatan (PBT) di negeri ini disaran menubuhkan unit pengangkutan awam bermula tahun hadapan bagi membolehkan mereka terlibat sama membangunkan sistem pengangkutan awam yang lebih berkesan kepada orang ramai.

Menteri Besar, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin berkata, penubuhan unit itu penting memandangkan kepesatan pembangunan dan pembukaan bandar-bandar baharu di negeri ini pada masa hadapan memerlukan sistem pengangkutan awam yang lebih baik dan berkesan.

"Kita mahu PBT memainkan peranan antaranya merangka dan membuat cadangan kepada pihak berkuasa kerajaan pusat seperti Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) supaya tidak berlakunya ketidakserasian di antara keperluan rakyat dengan pengangkutan awam yang dibekalkan.

"Sekiranya kita tidak merangka, merancang dan melaksanakannya daripada sekarang, masalah itu (pengangkutan awam) akan menjadi lebih besar," katanya dalam Majlis Pelancaran Pengundian Rumah Mampu Milik dan Rumah Kos Sederhana Rendah Untuk Bekas/Anggota Angkatan Tentera Malaysia (ATM) di Taman Mutiara Rini, Skudai di sini hari ini.

Yang turut hadir Pengerusi Lembaga Tabung Angkatan Tentera (LTAT) merangkap Pengerusi Boustead Holdings Berhad, Jen. (B) Tan Sri Mohd. Ghazali Che Mat.

Sebanyak 20 peratus daripada 1,055 unit rumah mampu milik dan kos sederhana rendah bernilai RM220,000 dan RM80,000 dibina Mutiara Rini Sdn. Bhd., yang merupakan sebahagian daripada Divisyen Hartanah Kumpulan Boustead telah diperuntukkan kepada bekas dan anggota ATM.

Sementara itu, Mohamed Khaled berkata, SPAD perlu mengambil kira cadangan-cadangan yang diberikan unit pengangkutan awam PBT itu supaya transformasi pengangkutan awam khususnya di negeri ini dapat dilaksanakan.

"Kita tidak mahu SPAD setakat memenuhi kehendak usahawan yang mahukan lesen tetapi turut memberi tumpuan utama kepada jaringan sistem pengangkutan awam sedia ada.

"Saya yakin dengan kerjasama antara PBT dan SPAD ini, kita bukan sahaja dapat menyediakan sistem pengangkutan awam yang lebih baik kepada rakyat malah pada masa sama dapat mengurangkan kos sara hidup mereka," katanya.

Belia sertai program Pasca Banjir Segamat

Posted: 15 Dec 2013 10:00 AM PST

Abd. Aziz Abd. Rahman (barisan kedua, tengah enam dari kanan) bersama sebahagian sukarelawan Program Pasca Bencana Banjir di hadapan rumah mangsa banjir di Kampung Seberang Batu Badak, Segamat, Johor, kelmarin.

SEGAMAT 15 Dis. - Seramai 250 orang sukarelawan belia menjayakan Program Pasca Bencana Banjir Peringkat Daerah Segamat 2013 anjuran Jabatan Belia dan Sukan Negeri Johor dengan kerjasama Majlis Belia Negeri Johor (MBNJ) di Kampung Seberang Batu Badak, dekat sini semalam.

Pengarah Jabatan Belia dan Sukan negeri, Abd. Aziz Abd. Rahman berkata, program tersebut merupakan satu cara untuk membangunkan modal insan khususnya golongan belia dan supaya mereka menyelami kepayahan mangsa banjir selepas dibenarkan pulang ke kediaman masing-masing.

"Program ini mempunyai pengisian tersendiri seperti pembangunan belia desa dari aspek pembangunan nilai yang berteraskan kepada gaya hidup Rakan Muda dan program kemasyarakatan serta kesukarelaan yang mampu membentuk generasi berkeperibadian unggul serta memiliki keutuhan budaya dan moral yang tinggi.

"Sehubungan itu kami menggerakkan jentera muda melaksanakan program sebegini sebagai pemangkin kepada perubahan sosial sekali gus membentuk masyarakat yang bersatu padu asaskan semangat sukarela," katanya kepada Utusan Malaysia, di sini semalam.

Yang turut hadir Timbalan Pengarah jabatan itu, Radin Ismail; Pegawai Belia dan Sukan Daerah Segamat, Zul Zharif Mat Nawi dan; Penolong Pegawai Belia dan Sukan IKBN Alor Gajah, Kajurin@Kaddly Ujin

Program ini turut disertai oleh seramai 40 orang pelajar Sijil Pendawaian Elektrik dari Institut Kemahiran Belia Negara (IKBN) Alor Gajah, Melaka yang melakukan pemeriksaan pendawaian dan elektrik rumah yang terjejas banjir untuk dinilai dan dibaiki.

Menurut Abd. Aziz, kesemua sukarelawan dibahagi kepada tiga kumpulan dengan kumpulan pertama diminta melakukan kerja pembersihan di kawasan lapang sementara kumpulan kedua yang terdiri daripada sukarelawan wanita membantu pembersihan di dalam rumah.

"Kumpulan ketiga pula terdiri daripada para pelajar IKBN Alor Gajah yang akan memeriksa pendawaian di setiap rumah mangsa banjir dan akan membantu mengikut kemampuan mereka sambil dipantau oleh tenaga pengajar mereka," katanya.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat