{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Mahkamah

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Mahkamah


Akuan berkanun Mat Zain diragui

Posted: 19 Dec 2013 11:25 AM PST

Oleh NORLIZAH ABAS
utusanputrajaya@utusan.com.my

PUTRAJAYA 19 Dis. - Permohonan kedua Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk menggugurkan peguam Tan Sri Dr. Muhammad Shafee Abdullah selaku pendakwa raya dalam rayuan kes liwatnya wajar ditolak kerana permohonan itu dibuat berasaskan kepada akuan berkanun (SD) yang bersifat dengar cakap dan penuh keraguan.

Muhammad Shafee yang mengetuai pasukan pendakwaan berhujah di Mahkamah Rayuan, permohonan Anwar yang berpandukan kepada akuan berkanun yang diikrarkan oleh bekas Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Kuala Lumpur, Datuk Mat Zain Ibrahim mengandungi banyak pertikaian dan tidak sepatutnya dilayan.

Hujah peguam tersebut, akuan bersumpah bekas pegawai polis itu yang mengaitkan beliau dengan pelbagai pihak berhubung beberapa isu sensitif melibatkan Peguam Negara, tidak wajar dipercayai kerana kesahihannya tidak dapat dibuktikan di mahkamah.

Bolehkah panel ini menerima afidavit Anwar dan membenarkan permohonannya berdasarkan kepada akuan berkanun Mat Zain sedangkan kredibiliti bekas pegawai polis itu penuh keraguan? hujah beliau.

Muhammad Shafee selanjutnya menghujahkan, beberapa semakan yang dibuat terhadap status Mat Zain menunjukkan dia seorang muflis kerana gagal membayar hutang bernilai ratusan ribu ringgit yang dipinjam daripada seorang ahli perniagaan.

Menurut beliau, semakan dengan Jabatan Insolvensi berhubung status itu pada mulanya menghadapi kesukaran kerana Mat Zain didapati menggunakan beberapa kad pengenalan dengan pelbagai nombor yang berbeza.

Hujahnya, Mat Zain malah bersikap tidak jujur kerana tidak menggunakan nombor kad pengenalannya yang betul ketika mengikrarkan akuan berkanun yang kemudian digunakan oleh Ketua Pembangkang itu sebagai asas dalam permohonan hari ini.

Sehubungan itu, Muhammad Shafee meminta agar permohonan baharu untuk menggugurkannya daripada mengetuai rayuan kes liwat Anwar ditolak atas alasan tindakan itu hanya melengahkan-lengahkan pendengaran rayuan tersebut.

Panel tiga hakim diketuai oleh Datuk Aziah Ali yang bersidang bersama-sama Datuk Rohana Yusuf dan Datuk Mohd. Zawawi Salleh menetapkan esok bagi keputusan permohonan tersebut.

Sebelum permohonan itu didengar, mahkamah turut menetapkan 12 dan 13 Februari tahun depan bagi mendengar rayuan pendakwaan terhadap keputusan Mahkamah Tinggi yang melepas dan membebaskan Anwar daripada tuduhan meliwat bekas pembantu peribadinya, Mohd. Saiful Bukhari Azlan.

Pendakwa raya tidak berpuas hati dengan keputusan Hakim Datuk Mohamad Zabidin Mohd. Diah pada 9 Januari tahun lalu yang melepas dan membebaskan Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR) itu daripada tuduhan liwat.

Anwar, 66, didakwa meliwat Mohd. Saiful Bukhari, 28, di Unit 11-5-1, Kondominium Desa Damansara, No. 99, Jalan Setiakasih, Bukit Damansara, di ibu negara antara pukul 3.01 petang dan 4.30 petang, 26 Jun 2008.

Sebelum itu, peguam Tommy Thomas yang mengetuai pasukan pembelaan dalam permohonan itu menghujahkan, Muhammad Shafee wajar digugurkan sepenuhnya daripada pasukan pendakwaan kerana kehadiran beliau akan menimbulkan persepsi yang tidak menyenangkan bahawa Anwar tidak akan diadili dengan betul.

Dua wanita mengaku tidak salah culik bayi

Posted: 19 Dec 2013 11:25 AM PST

Zuzita Ahmad (kiri) dan Ooi Hooi Ling mengaku tidak bersalah atas pertuduhan menculik bayi ketika dihadapkan di Mahkamah Sesyen Pulau Pinang, semalam. - Bernama

PULAU PINANG 19 Dis. - Dua wanita masing-masing mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen di sini hari ini atas tuduhan menculik dan memperdagangkan seorang bayi perempuan berusia tujuh bulan pada Khamis lalu.

Zuzita Ahmad, 43, dan Ooi Hooi Ling, 37, didakwa menculik bayi tersebut daripada jagaan neneknya di Blok 2-3-1 Lorong Lembah Ria 1, Taman Happy Valley, Air Itam pada pukul 3.30 petang, 12 Disember lalu.

Dakwaan terhadap mereka dikemukakan mengikut Seksyen 363 kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara sehingga tujuh tahun dan denda jika sabit kesalahan.

Kedua-dua wanita itu turut didakwa telah memperdagangkan bayi itu bagi maksud eksploitasi untuk mendapatkan wang di Surau Rumah Panjang Tanjung Tokong pada pukul 5 petang, hari yang sama.

Mereka didakwa mengikut Seksyen 14 Akta Anti Pemerdagangan Orang dan Anti Penyeludupan Migran (Atipsom) 2007 yang membawa hukuman penjara tidak kurang tiga tahun dan tidak lebih 20 tahun serta denda.

Pendakwaan dikendalikan oleh Timbalan Pendakwa Raya, Lim Cheah Yit manakala kedua-dua tertuduh tidak diwakili peguam bela.

Cheah Yit juga tidak menawarkan sebarang jaminan kerana kesalahan yang dilakukan tertuduh-tertuduh amat serius serta mereka berisiko mengganggu keluarga mangsa kerana mengenali mangsa dan neneknya.

Zuzita bagaimanapun memohon dibenarkan diikat jamin dengan alasan ingin menjaga ibunya yang sakit serta anak yang masih bersekolah.

Hakim Wan Norzanuar Wan Ahmad bagaimanapun memutuskan untuk tidak membenarkan kedua-dua tertuduh dibebaskan dengan jaminan dan mengarahkan mereka dihantar ke penjara sementara menunggu sebutan semula kes pada 22 Januari depan.

Memetik laporan akhbar pada 13 Disember lalu, pihak polis dalam tempoh tidak sampai 24 jam telah berjaya menyelamatkan seorang bayi perempuan yang diculik dari rumah neneknya selepas menahan seorang warga emas yang membeli bayi itu dengan harga RM3,000.

Sebaik sahaja menerima laporan daripada nenek bayi itu, polis menjalankan gerakan mencari dua wanita yang yang menculik bayi berkenaan sebelum memberkas lelaki warga emas berusia 60 tahun di Balik Pulau.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah negeri, Senior Asisten Komisioner Mazlan Kesah ketika itu berkata, bayi berkenaan sebelum itu diculik oleh dua wanita kira-kira pukul 3.30 petang yang mengunjungi rumah nenek bayi itu dengan alasan hendak membawa bayi itu bermain.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat