{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Dalam Negeri

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Dalam Negeri


Loji Batu 11 beroperasi semula, Bukit Tampoi masih ditutup

Posted: 07 Feb 2014 03:15 AM PST

KUALA LUMPUR 7 Feb. - Loji Rawatan Air (LRA) Cheras Batu 11 beroperasi semula sejak pukul 12.15 tengah hari ini berikutan kandungan ammonia Sungai Langat di muka sauk air mentah loji tersebut menurun ke paras 0.90ppm.

Penolong Pengurus Besar, Jabatan Komunikasi Korporat dan Hal Ehwal Awam, Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn. Bhd. (Syabas), Priscilla Alfred berkata, beberapa kawasan di Hulu Langat yang mengalami gangguan bekalan air akibat penutupan loji tersebut akan pulih secara berperingkat.

Walau bagaimanapun, beberapa kawasan di Kuala Langat yang menerima bekalan air dari LRA Bukit Tampoi akan terus mengalami gangguan air dan tekanan rendah berikutan loji berkenaan masih ditutup," katanya dalam satu kenyataan di sini. - UTUSAN ONLINE

Penghuni pangsapuri kos sederhana, rendah berisiko demam denggi

Posted: 07 Feb 2014 12:42 AM PST

PETALING JAYA 7 Feb. - Penduduk yang tinggal di pangsapuri kos sederhana dan rendah lebih berisiko tinggi dijangkiti demam denggi berbanding penghuni kondominium mewah disebabkan masalah penyelenggaraan, kata Menteri Kesihatan, Datuk Seri Dr. S. Subramaniam.

Beliau berkata, masalah penyelenggaraan di kawasan pangsapuri kos sederhana dan rendah timbul kerana pihak pengurusan tidak mampu berfungsi dengan baik berikutan kekangan kewangan dan bergantung sepenuhnya kepada kutipan bulanan daripada penghuni.

"Kutipan di kawasan ini (pangsapuri kos sederhana dan rendah) tak berapa cukup, tak berapa menyeluruh sehingga mereka (pihak pengurusan) tak ada dana mencukupi untuk menyelenggara kawasan secara optimum termasuk memusnahkan kawasan pembiakan Aedes.

"....beza dengan kondominium mewah tak ada isu kerana kos penyelenggaraan yang dikutip mahal jadi pihak pengurusan ada dana yang cukup untuk menyelenggara bangunan dengan baik," katanya kepada pemberita selepas melakukan lawatan bersama komuniti di Mentari Court di sini, hari ini.

Pangsapuri Mentari Court merupakan satu daripada kawasan 'tompokan panas' denggi di Selangor apabila 152 kes direkodkan di kawasan itu sejak 17 Jun 2013 hingga sekarang.

Dr. Subramaniam meminta setiap kerajaan negeri dan Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) memainkan peranan masing-masing secara lebih aktif dengan membantu pengurusan pangsapuri kos sederhanan dan rendah memastikan kawasan kediaman itu bebas daripada pembiakan nyamuk Aedes sekali gus mengurangkan kes demam denggi.

Katanya, menyedari denggi merupakan satu masalah besar yang telah lama dihadapi bukan sahaja oleh Malaysia, malah beberapa negara lain, pihak kementerian sentiasa mencari kaedah terbaik untuk mengurangkan kadar jangkitan dengan memberi tumpuan kepada menghapuskan nyamuk Aedes.

Terbaharu, beliau berkata kaedah semburan asap biologi akan digunakan untuk menghapuskan jentik-jentik dan nyamuk Aedes selain semburan asap menggunakan bahan kimia yang diamalkan ketika ini.

"Menerusi semburan asap biologi ini ia bukan sahaja tidak berbahaya kepada manusia, tapi juga sangat berkesan untuk membunuh nyamuk Aedes kerana sekali semburan tahan untuk tempoh sebulan.

"Apabila disembur ia akan mengeluarkan habuk yang mana bila dimakan oleh nyamuk ia akan jadi toksin dan lama-lama akan bunuh nyamuk itu," jelas Dr. Subramaniam.

Sementara itu, Dr. Subramaniam dalam satu kenyataan berkata 19 kes kematian demam denggi dilaporkan di seluruh negara bagi tempoh Januari hingga semalam (6 Feb), meningkat 137 peratus atau 11 kematian berbanding hanya lapan kes untuk tempoh sama tahun lalu.

Katanya, bagi tempoh sama juga, 10,712 kes denggi dilaporkan di seluruh negara berbanding 2,836 kes bagi tempoh sama tahun lalu iaitu peningkatan 277 peratus atau 7,876 kes.

Mengenai kompaun, Menteri Kesihatan itu berkata bagi tempoh 1 hingga 18 Jan tahun ini, 859 kompaun dikeluarkan bernilai RM429,500 hasil pemeriksaan ke atas 164,167 premis.

Dr. Subramaniam berkata sepanjuang tahun lepas lebih 4 juta premis di seluruh negara diperiksa dan 15,359 kompaun bernilai RM7.7 juta dikeluarkan manakala 714 premis yang didapati mempunyai tempat pembiakan aedes telah dibawa ke mahkamah. - BERNAMA

Malaysia kenal pasti 4 trend mega tarik pelancong - PM

Posted: 07 Feb 2014 12:34 AM PST

MELAKA 7 Feb. - Malaysia mengenal pasti empat trend mega yang membawa ramai pelancong biasa dan elit berkunjung ke negara ini, kata Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd. Najib Tun Abdul Razak.

Beliau berkata, trend itu ialah perwujudan elit global, rentak kehidupan yang lebih rancak, naik turun perdagangan dan kemunculan semakin banyak peneraju baharu pasaran.

Menurut beliau, perwujudan elit global merujuk kepada peningkatan jumlah pengguna berpendapatan atau bernilai tinggi di seluruh dunia.

"Oleh itu, kemampuan menawarkan produk mewah dan perkhidmatan bertahap tinggi kini menjadi lebih penting berbanding sebelumnya," kata beliau ketika merasmikan pelan induk Melaka Gateway di Pulau Melaka di sini hari ini.

Melaka Gateway, dengan anggaran nilai kasar pembangunan sebanyak RM40 bilion, mengandungi 15 projek istimewa, termasuk Malaysia Eye, International Designer Street, Sunset Beach, Melaka Cruise Shopping Gallery, Terminal Kapal Persiaran dan Feri Antarabangsa Melaka dan Melaka Gateway Marina.

Majlis itu turut dihadiri Ketua Menteri Melaka, Datuk Seri Idris Haron dan ketua pegawai eksekutif KAJ Development Sdn. Bhd., Datuk Michelle Ong.

Najib berkata, Melaka Gateway, yang dilengkapi jeti serba mewah untuk kegunaan kapal persiaran antarabangsa dan marina terbesar di Asia, diyakini akan menarik ramai pelancong.

Kata beliau, setelah melakar pencapaian cemerlang dalam pengendalian pelabuhan kargo dan kontena, kini tibalah masanya Malaysia memberi fokus terhadap pelabuhan kapal persiaran pula.

"Kita yakin, kejayaan jeti kapal persiaran antarabangsa Melaka yang merupakan sebahagian daripada projek Melaka Gateway, bukan sahaja akan menarik pengunjung kelas berada yang menggunakan kapal persiaran, tetapi juga merintis jalan ke arah pembukaan pelabuhan kapal persiaran lain di Pantai Timur Semenanjung serta di Sabah dan Sarawak," katanya.

Perdana Menteri berkata, rentak kehidupan yang lebih rancak pula merujuk kepada pengguna yang ingin menikmati percutian singkat dengan sebanyak mungkin sebagai cara untuk mengurangkan tekanan seperti mengunjungi tempat liburan, spa dan pusat kesihatan.

Trend mega ketiga pula, kata beliau, merujuk kepada perbelanjaan berpilih iaitu pengguna akan berbelanja besar untuk sesuatu perkara dan berjimat tentang perkara lain.

Sejajar dengan itu, tegas Perdana Menteri, Malaysia menawarkan pelbagai produk pelancongan dari kelas biasa, pertengahan dan tinggi.

Trend mega keempat, kata beliau, ialah memberi fokus untuk menembusi pendahulu baharu pasaran seperti China, India dan negara Timur Tengah.

Najib berkata sumbangan industri pelancongan kepada keluaran dalam negara kasar (KDNK) menunjukkan arah aliran menaik.

Bagi 2014, sektor ini dijangka menyumbang kira-kira 12.5 peratus kepada KDNK, meningkat berbanding hampir 12 peratus pada 2013.

"Secara tepat, hasil sebanyak 12.5 peratus daripada pelancongan adalah berjumlah lebih kurang RM125 bilion, dan ini berdasarkan KDNK negara kita pada 2013 yang dijangka mencapai lebih RM1 trilion," kata beliau. - BERNAMA

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat