{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Harian Metro: Setempat

Posted by Tanpa Nama

Harian Metro: Setempat


Strategi Wan Khalid menjadi

Posted: 01 Aug 2013 03:12 PM PDT

Gombak: Menyedari tanggungjawab dipikul sebagai Ketua Balai Polis Selayang sangat besar menyebabkan Inspektor Wan Khalid Wan Omar yang mengambil alih jawatan itu sejak Ogos 2012 bertekad memberi perkhidmatan terbaik membanteras jenayah di kawasan seliaannya.

Wan Khalid yang mula menyertai pasukan polis pada 1985 berkata, daerah Selayang berpenduduk padat dan memungkinkan indeks jenayah turut meningkat. Oleh itu sebaik mengambil alih tugas, beliau terus merangka beberapa strategi untuk merapatkan diri dengan masyarakat.


Menurutnya, apa yang paling penting adalah anggota polis perlu bertindak pantas jika berlaku sesuatu kes jenayah sebaik dilaporkan bagi mendapat kepercayaan masyarakat.

"Malah, pengalaman saya lebih 10 tahun menjadi pegawai penyiasat akan digunakan untuk mendekati masyarakat dalam bersama-sama membanteras jenayah.


"Sejak saya mengambil alih tugas ini, sistem rondaan bersama penduduk dipertingkatkan bagi membanteras jenayah di samping mengadakan kepolisan masyarakat pada setiap minggu," katanya.


Beliau berkata, bagi menambah keyakinan masyarakat, setiap kawasan ditempatkan tiga anggota polis yang menjaga kawasan itu dan mereka akan turun padang dua kali seminggu berbincang dengan penduduk.

Foto

WAN Khalid memantau anggota di bawah seliaannya.

"Kami juga perlu mempelbagaikan strategi dan tidak lagi terikut dengan cara lama. Strategi yang saya gunakan ketika membuat rondaan ialah mengarahkan unit peronda polis (MPV) melakukan rondaan setiap jam 1 pagi dengan membunyikan siren dan lampu.


"Melalui cara itu, kehadiran polis akan dirasai masyarakat selain boleh menakutkan penjenayah. Lebih membanggakan indeks jenayah di Selayang juga dapat diturunkan 50 peratus sejak saya mengambil alih tugas ini," katanya.

Artikel ini disiarkan pada : 2013/08/02

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat