{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Kosmo Online - Dunia

Posted by Tanpa Nama

Kosmo Online - Dunia


Wakil rakyat bergusti di Parlimen

Posted:

Wakil rakyat bergusti di Parlimen

Wakil rakyat bergusti di Parlimen

WAKIL rakyat pemerintah dan pembangkang bergusti di lantai Parlimen Taiwan di Taipei semalam.- AP


TAIPEI - Wakil rakyat Taiwan bertindak membaling air dan bergusti sesama mereka dalam satu pergaduhan di Parlimen semalam berhubung isu pembinaan sebuah lagi loji nuklear di negara itu.

Berpuluh-puluh wakil rakyat pemerintah dan pembangkang bergaduh semasa mereka cuba merampas podium. Mereka saling membaling air botol dan cawan plastik.

Dua wakil rakyat turut jatuh ke lantai semasa mereka bergelut dalam insiden memalukan itu yang disiarkan secara langsung di kaca televisyen.

Parlimen Taiwan dijadual mengundi untuk mengadakan referendum bagi menghentikan pembinaan loji nuklear keempat itu yang dikenali sebagai Nuke 4 dekat sini.

Namun, parti pembangkang, Parti Demokratik Progresif (DPP) memberitahu, pengundian tersebut akan ditangguhkan ke minggu hadapan ekoran pergaduhan tersebut.

DPP menentang pembinaan loji itu kerana faktor keselamatan. Namun, parti pemerintah, Kuomintang memberi amaran pemansuhan fasiliti itu akan menyebabkan kekurangan bekalan kuasa dan menjejaskan sektor ekonomi.

Insiden terbaharu itu turut mencetuskan kritikan awam dalam forum di internet dan laman web sosial.

"Parlimen ini lebih kelam-kabut daripada sebuah pasar dengan wakil-wakil rakyat memperbodohkan diri mereka sendiri," kata seorang pembaca akhbar China Times, Dick Wang.

Kebimbangan mengenai loji nuklear itu meningkat sejak reaktor nuklear Fukushima bocor selepas bahagian timur laut Jepun dilanda tsunami pada tahun 2011. - AFP

22 maut gudang senjata meletup diserang roket

Posted:

22 maut gudang senjata meletup diserang roket

22 maut gudang senjata meletup diserang roket


API menjulang tinggi selepas sebuah gudang menyimpan senjata meletup di wilayah Hom, Syria kelmarin.- Reuters


DAMSYIK - Seramai 22 orang maut selepas sebuah gudang senjata api meletup akibat serangan roket di bandar Homs kelmarin, kata sebuah kumpulan penentang dan sejumlah penduduk.

Serangan berlaku di daerah yang dikuasai oleh pemerintah Syria.

Beberapa letupan menyebabkan api menjulang tinggi ke udara. Ia juga mengakibatkan kerosakan teruk dan mencetuskan panik dalam kalangan penduduk yang kebanyakannya penyokong Presiden Bashar al-Assad.

Seorang pegawai di pejabat gabenor di Homs berkata, kira-kira 10 buah roket mengenai kawasan kejiranan Zahra dan berhampiran kompleks sukan.

Kumpulan Pemantau Hak Asasi Manusia Syria yang berpangkalan di Britain berkata, berpuluh-puluh mangsa yang lain turut cedera.

Menurut seorang penduduk, letupan berlaku selama lebih sejam selepas dentuman pertama. Ia didakwa berlaku di daerah Wadi Dahab dan al-Walid.

"Sejumlah roket mengenai kawasan itu. Gudang senjata mula meletup tetapi, kami tidak pasti jika roket tersebut yang menyebabkan letupan," katanya.

Letupan di Homs berlaku ketika Bashar melawat sebuah bekas kubu kumpulan penentang dekat Damsyik sempena Hari Tentera Arab Syria kelmarin.

Lebih 100,000 orang terkorban sejak penentangan terhadap pemerintahan keluarga Bashar selama empat dekad di Syria bermula pada Mac 2011.

Pemberontakan itu kemudian bertukar menjadi perang saudara hingga memaksa berjuta-juta rakyat meninggalkan kediaman masing-masing. - AP

408 belon udara panas pecah rekod dunia di Britain

Posted:

408 belon udara panas pecah rekod dunia di Britain

408 belon udara panas pecah rekod dunia di Britain


KEADAAN langit di Chambley bertukar menjadi penuh warna-warni sejurus 408 buah belon udara panas berlepas ke udara dan mencipta rekod dunia.- Agensi


CHAMBLEY - Sebanyak 408 buah belon udara panas mengambil bahagian dalam usaha untuk mencipta rekod baharu dunia di Chambley di sini, lapor akhbar Daily Mail kelmarin.

Semua belon itu berlepas dari sebuah pangkalan tentera Pertubuhan Perjanjian Atlantik Utara (NATO) di Chambely kelmarin dalam percubaan untuk mencipta rekod pelepasan belon udara panas paling banyak di dunia.

Acara itu berlangsung pada Festival Belon Udara Panas Antarabangsa Lorraine Mondial bertempat di Chambley-Bussieres Aerodrome di Perancis.

Sejurus kesemua belon udara panas itu berlepas ke udara keadaan langit mula menjadi sangat luar biasa dan penuh warna-warni.

Percubaan kali ini dilakukan bagi memecahkan rekod yang dicatatkan sebelum ini pada festival yang sama dengan 343 buah belon udara panas berjaya diterbangkan ketika itu.

Rekod yang dilakukan itu telah memecahkan rekod sebelum ini yang dicatatkan pada 2009.

Festival popular itu telah berlangsung di Paris sejak tahun 1989. Ia telah menarik minat ramai pemilik belon udara panas di seluruh dunia. - Agensi

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat