{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Dalam Negeri

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Dalam Negeri


Surau resort dirobohkan selepas siasatan selesai

Posted: 13 Aug 2013 02:29 AM PDT

JOHOR BAHRU 13 Ogos - Bangunan surau sebuah resort di Sedili, Kota Tinggi yang digunakan oleh bukan Islam untuk upacara ritual keagamaan mereka baru-baru ini, mungkin dirobohkan sebaik sahaja siasatan mengenai kes itu selesai.

Penasihat Majlis Agama Islam Negeri Johor (MAINJ), Datuk Nooh Gadut berkata, keputusan mengenai nasib bangunan yang dipercayai dibina dengan kos lebih RM60,000 itu akan diputuskan oleh Jawatankuasa Fatwa negeri dalam tempoh sebulan.

Beliau berkata, surau berkenaan tidak boleh dirobohkan serta-merta kerana bangunan tersebut adalah `barang kes dan kini berada di bawah pengawasan pihak polis dan Pasukan Ikatan Relawan Rakyat Malaysia (Rela).

"Setelah siasatan pihak polis selesai, MAINJ akan mengambil alih siasatan mengikut prosedur yang ditetapkan berdasarkan Seksyen 7A Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah 1997 yang memperuntukkan hukuman penjara dua tahun atau denda RM3,000 atau kedua-duanya sekali.

"Kemungkinan besar surau tersebut akan dirobohkan selepas siasatan selesai dan kita jangka mengambil masa kira-kira sebulan untuk meneliti semua perkara sebelum membuat keputusan," katanya ketika ditemui pemberita di pejabatnya di Kompleks Pusat Islam Iskandar Johor, di sini hari ini.

Beliau terdahulu menghadap Sultan Johor, Sultan Ibrahim Sultan Iskandar bersama Pengerusi MAINJ yang juga Pengerusi Jawatankuasa Agama negeri, Abd. Mutalip Abd. Rahim serta beberapa ahli yang lain di Istana Pasir Pelangi. - UTUSAN ONLINE

Perak sudah wartakan fatwa anti-Syiah - Harussani

Posted: 13 Aug 2013 02:16 AM PDT

IPOH 13 Ogos - Kerajaan Perak sudah mewartakan fatwa melarang sebarang bentuk penyebaran atau pengembangan fahaman Syiah di negeri itu kerana bertentangan dengan ajaran yang dibawa Ahli Sunnah Wal Jamaah.

Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria berkata, fatwa tersebut yang diwartakan beberapa bulan lalu bertujuan menyekat ajaran Syiah yang dilihat semakin mengancam pemikiran dan perpaduan umat Islam di negara ini.

Sehubungan itu katanya, Jabatan Agama Islam Perak (JAIPk) diarah supaya memantau secara dekat sebarang pergerakan atau tindakan individu serta kumpulan yang menyebarkan fahaman berkenaan.

"Ajaran Syiah berbahaya kerana memecah-belah umat Islam. Semua maklum kita di Malaysia berpegang kepada ajaran Ahli Sunnah Wal Jamaah. Bagi (pengikut) Syiah, golongan Sunni ini kafir, halal darahnya.

"Kita tidak boleh biar sampai ajaran ini tersebar luas baru hendak bertindak. Dalam soal (fatwa) ini, kita tidak kata Syiah itu kafir, tetapi ajaran dan fahamannya itu tidak betul dan kita boleh sekat dan ambil tindakan," katanya kepada Utusan Online di sini hari ini. - UTUSAN ONLINE

Hujan halang orang ramai saksi meteor Perseid

Posted: 12 Aug 2013 10:59 PM PDT

ORANG ramai menunggu untuk melihat pancuran meteor Perseid di ruang angkasa di hadapan Balai Cerap, Baitul Hilal Port Dickson, malam tadi. - UTUSAN/MD.SHAHJEHANM MAAMIN

KUALA LUMPUR 13 Ogos - Fenomena pancuran meteor Perseid daripada buruj Perseus tidak dapat dilihat dengan jelas berikutan hujan di kawasan utara dan tengah Semenanjung awal hari ini.

Penolong Pegawai Sains Observatori Negara Langkawi, Karzaman Ahmad berkata pihaknya hampa apabila hanya berjaya merakam empat kelibat meteor Perseid selama setengah jam bermula 1 pagi ini.

"Balai Cerap Langkawi, Kedah mula melakukan cerapan jam 12.30 tengah malam hingga 6 pagi ini dan hasilnya agak kurang memberangsangkan berikutan awan hujan yang menyelubungi kawasan utara tanah air," katanya ketika dihubungi Bernama di sini, hari ini.

Karzaman berkata jangkaan awal untuk melihat dengan jelas pancuran meteor itu tersasar disebabkan hujan yang hanya berhenti jam 4 pagi.

Beliau berkata fenomena pancuran meteor Perseid ini diramalkan dapat dilihat dengan jelas pada awal tengah malam di utara tanah air ini tetapi jangkaan itu meleset disebabkan hujan.

"Mengikut maklumat awal diterima setakat malam tadi, negeri di sebelah selatan semenanjung iaitu Johor dan Negeri Sembilan dikhabarkan dapat melihat sehingga 20 lintasan meteor Perseid berikutan awan hujan tidak melanda kawasan tersebut," katanya.

Sementara itu, orang ramai di Melaka dan Kuala Selangor hampa apabila fenomena pancuran meteor Perseid tidak kelihatan berikutan hujan lebat sejak awal pagi semalam.

Jurugambar sambilan, Mohd Hasif Naqib Abd Aziz, 23, berkata beliau dan keluarganya hampa apabila tidak dapat melihat hujan meteor Perseid itu di pantai Tanjung Bidara, Masjid Tanah, Melaka malam tadi.

"Saya bersama keluarga menunggu hampir sejam dan pulang hampa kerana sudah memasang peralatan kamera untuk merakam gambar fenomena meteor Perseid yang dikatakan jarang berlaku," katanya.

Guru, Mohd Aizat Yahya, 26, berkata beliau bersama tiga rakannya pulang hampa setelah menunggu hampir tiga jam sejak 11 malam bagi melihat fenomena meteor Perseid itu di puncak Bukit Melawati, Kuala Selangor.

Sebelum ini Agensi Angkasa Negara melaporkan fenomena pancuran meteor Perseid terjadi apabila bumi melintasi laluan komet dan menyebabkan debu-debu komet ini terbakar apabila memasuki atmosfera bumi yang dikatakan dapat dilihat dengan mata kasar. - BERNAMA

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat