{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Selatan

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Selatan


SGEDT siap hujung tahun depan

Posted: 12 Aug 2013 11:41 AM PDT

Oleh AINOL AMRIZ ISMAIL
utusanN9@utusan.com.my

Stesen Kereta Api Sungai Gadut dekat Senawang, Negeri Sembilan adalah antara stesen yang dibina bagi Projek Landasan Kereta Api Elektrik Berkembar Seremban-Gemas - utusan/Abd. Razak Aid

SEREMBAN 12 Ogos - Projek Landasan Kereta Api Elektrik Berkembar Seremban-Gemas (SGEDT) dijangka dapat diuji pada penghujung 2014.

Menteri Besar, Datuk Seri Mohamad Hasan (gambar) berkata, keupayaan rel, kelancaran tren dan paling utama ujian isyarat atau signal terhadap aliran kereta api akan dilakukan oleh Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) bersama juru perunding agar ia berfungsi dengan baik sebelum diberikan lampu hijau bagi operasi awam.

Projek SGEDT sepatutnya siap hujung tahun ini, tetapi beberapa masalah melibatkan laluan di kawasan Melaka seperti isu pengambilan tanah menyebabkan ia sedikit terlewat.

Apa pun, kita optimis projek yang dianggarkan bernilai berbilion ringgit itu akan dapat disiapkan hujung 2014 dan jika tiada halangan, ia akan dapat digunakan pada 2015. Mungkin KTMB juga mempunyai jadual tersendiri yang ditetapkan," katanya di sini hari ini.

Mohamad memberitahu, beberapa stesen kereta api baharu yang menjadi laluan rel berkembar elektrik itu dalam kawasan Negeri Sembilan sudah siap sepenuhnya seperti di Rembau dan Gemas selain stesen baharu di Sungai Gadut dan hentian Senawang.

Pembinaan projek SGEDT bernilai RM3.45 bilion meliputi jarak sejauh 98.2 kilometer mula dibina oleh Indian Railway Construction (IRCON) melalui anak syarikatnya, IRCON International Ltd pada Januari 2008.

Oleh kerana kereta api ini digerakkan dengan tenaga elektrik, pihak Tenaga Nasional Berhad (TNB) sudah menyiapkan beberapa keperluan tenaga termasuk menempatkan stesen janakuasa mereka di lokasi tertentu sepanjang laluan kereta api ini," katanya.

Apabila siap kelak, landasan berkembar itu akan menyaksikan perkhidmatan tren berkuasa laju yang mampu membawa lebih 350 penumpang dalam satu-satu masa dengan kelajuan 140 kilometer sejam, selain menaik taraf beberapa stesen di negeri ini.

Antara stesen yang terlibat adalah Stesen Sungai Gadut (baharu), Stesen Rembau, Stesen Tampin, Stesen Batang Melaka dan Stesen Gemas.

Pembinaan stesen berkembar itu juga turut merangkumi infrastruktur asas lain di setiap stesen bagi kemudahan awam seperti lif, tandas, medan kereta, telefon awam, sistem pungutan tambang automatik, sistem hebahan maklumat, surau dan sistem kawalan keselamatan kamera litar tertutup (CCTV).

Kemudahan bagi orang kurang upaya (OKU) turut diambil kira bagi memastikan tahap kepuasan rakyat dikecapi semua.

Kerajaan optimis dengan beroperasinya SGEDT ini kelak peningkatan jumlah penduduk di negeri ini dapat dilihat di mana akan menjadi penyokong kepada pembangunan yang semakin pesat.

Orang ramai akan memilih untuk tinggal di Negeri Sembilan walaupun bekerja di Kuala Lumpur kerana kita sudah mempunyai sistem kereta api laju yang dapat menjimatkan masa perjalanan mereka," tegasnya.

10,000 meriahkan rumah terbuka bekas Ketua Menteri Melaka

Posted: 12 Aug 2013 11:41 AM PDT

Mohd. Ali Rustam bersalaman dengan sebahagian orang ramai yang hadir dalam majlis Rumah Terbuka Aidilfitri di Dewan Tun Ali, Bukit Katil, Melaka, semalam.

MELAKA 12 Ogos - Lebih 10,000 pengunjung memeriahkan majlis Rumah Terbuka Aidilfitri yang dianjurkan bekas Ketua Menteri, Datuk Seri Mohd. Ali Rustam di Dewan Tun Ali, Bukit Katil, di sini malam tadi.

Mohd. Ali berkata, kehadiran orang ramai daripada pelbagai kaum pada majlis tersebut menunjukkan bahawa sokongan rakyat kepada kerajaan Barisan Nasional (BN) di kawasan itu masih kuat.

"Terima kasih kepada seluruh rakyat Melaka terutama di Parlimen Bukit Katil yang masih setia menunjukkan sokongan dan datang beramai-ramai memeriahkan majlis pada hari ini.

"Dengan sokongan yang tidak berbelah bahagi ini, kita (BN) akan terus memberikan perkhidmatan terbaik kepada seluruh rakyat," katanya ketika ditemui pada majlis tersebut.

Majlis yang bermula pukul 8 malam itu turut diserikan dengan kehadiran Yang Dipertua Negeri, Tun Mohd. Khalil Yaakob dan isteri, Toh Puan Zurina Kassim.

Selain itu, turut hadir Ketua Menteri, Datuk Idris Haron; Pengerusi Felda, Tan Sri Mohd. Isa Abdul Samad; Speaker Dewan Undangan Negeri (DUN), Datuk Othman Muhamad serta barisan Exco kerajaan negeri.

Jelas Mohd. Ali, majlis yang diadakan setiap tahun itu turut diharap dapat merapatkan hubungan silaturahim dalam kalangan rakyat serta mendekatkan mereka dengan pemimpin.

"Sokongan padu rakyat diharap dapat menguatkan lagi azam kerajaan untuk membina masa depan negeri dan negara yang lebih bahagia," ujarnya.

Pada majlis itu, tetamu turut dihiburkan dengan persembahan istimewa daripada Idris yang mendendangkan dua buah lagu yang mendapat sorakan gemuruh.

Selain itu, orang ramai turut diceriakan dengan telatah pelawak terkenal tanah air iaitu Datuk Ali Mamak dan Abon selain disajikan pelbagai hidangan enak untuk seisi keluarga.

Promosi Melaka di luar negara dipergiat

Posted: 12 Aug 2013 11:41 AM PDT

Ghazale Muhamad

JASIN 12 Ogos - Kerajaan negeri akan mempergiat usaha mempromosi sektor pelancongan di luar negara dalam usaha mengekalkan Melaka sebagai destinasi pelancongan utama negara ini.

Timbalan Pengerusi Jawatankuasa Pelancongan, Pantai, Sungai dan Pulau-pulau negeri, Datuk Ghazale Muhamad berkata, usaha tersebut di peringkat dalam negara kini sedang rancak dilaksana terutama di negeri-negeri utara Semenanjung.

Menurutnya, kerajaan negeri mahu memperluas bidang pelancongan negeri dengan memberi tumpuan kepada pelancong dari Indonesia, Arab, Afrika Selatan dan Asia Barat.

"Antara usaha yang dilakukan termasuk mengadakan promosi pelancongan melibatkan 12 subsektor ke Johannesburg, Afrika Selatan pada 1 September ini serta ke Riau dan Jakarta, Indonesia selepas itu.

"Kita juga akan ke Jeddah, Arab Saudi pada 23 hingga 27 September ini untuk menarik kedatangan pelancong Arab ke Melaka," katanya.

Beliau ditemui dalam majlis rumah terbuka anjurannya di Kompleks Jawatankuasa Penyelaras Dewan Undangan Negeri Rim di sini semalam.

Jelas Ghazale, di samping memperkenal adat budaya dan produk pelancongan, pihaknya juga akan memperkenal Ketua Menteri Melaka, Datuk Idris Haron.

"Promosi pelancongan yang dilaksanakan dengan kerjasama Bahagian Promosi dan Pelancongan negeri dan Tourism Malaysia diharap akan terus menjadikan Melaka destinasi pelancongan dunia," ujarnya.

Sementara itu, katanya, percutian musim perayaan Aidilfitri terus menjadikan Melaka sebagai tumpuan pelancong.

"Sebanyak 4.12 juta pelancong direkodkan ke negeri ini pada suku tahun pertama Januari hingga April lalu.

"Jumlah ini dijangka terus bertambah dengan beberapa perayaan dan cuti persekolahan dari sekarang sehingga hujung tahun ini," jelasnya.

Tambah beliau, pelancong dari China masih merupakan yang tertinggi dicatat melawat negeri ini diikuti Singapura, Indonesia, Taiwan dan Jepun.

"Beberapa tarikan baharu turut dijangka membantu peningkatan jumlah pelancong termasuk Arab City, Perkampungan Hang Tuah, Extreme Park Tasik Chin Chin, Jasin dan Malaysia Eye & Theme Park di Pulau Melaka," katanya.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat