{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Hiburan

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Hiburan


Dambakan cahaya mata

Posted: 31 Jul 2013 11:45 PM PDT

Oleh GARRET DAWUM
garret.dawum@utusan.com.my

RAJA Farah bersama pengacara Rasa Halal Antarabangsa, Akhtar Sahari (dua dari kiri).

LAMA tidak mendengar kisah pelakon bernama Raja Farah, 25, yang kian menyepi selepas berkahwin dengan jejaka pilihan, Megat Bashirun Qhuyum Zakaria, 28. Jarang sekali melihat kelibatnya dalam sebarang drama mahupun filem-filem tempatan.

Pernah ditanya soalan berkenaan suami yang dikatakan mengongkongnya untuk bergiat aktif dalam dunia seni lakonan, namun itu disangkal wanita cantik ini bulat-bulat.

"Kalau betul dia mengongkong, tidak mungkin saya akan menerima tawaran berlakon. Saya masih sayang lagi dunia lakonan ini.

"Cuma tidak dinafikan, suami saya akan menilai semula skrip yang dihantar kepada saya. Dia akan letakkan garis panduan yang perlu saya ikut.

"Banyak perkara yang perlu saya elakkan. Contohnya, babak berpegangan tangan. Kata suami pada saya, biarlah watak yang diambil itu sesuai dengan diri saya sekarang.

"Maksudnya perlu bersesuaian dengan imej yang saya bawa sekarang," katanya yang semakin manis berhijab.

Bukan sebab suami cemburu, menurut Raja Farah Raja Aziz itu adalah antara cara suami memberi kasih sayang secara ikhlas kepada dirinya demi menjaga keharmonian rumah tangga dengan sebaik mungkin.

Tambah Raja Farah, dia juga jika ingin mengambil tawaran berlakon perlu banyak meyakinkan suaminya agar keputusan dibuat tidak membatasi syarat-syarat yang diberikan suami.

Selain elak babak pegang tangan, kata Raja Farah, suami juga meletakkan beberapa syarat buat dirinya jika ingin menerima sebarang tawaran berlakon.

Antaranya, suami tidak membenarkan Raja Farah balik sehingga lewat malam. Paling lewat pun pukul 11 malam.

"Kadang-kadang saya memang tidak mahu menyusahkan suami saya untuk menghantar dan mengambil saya jika sudah lambat balik dari set penggambaran.

"Tapi kadang-kadang suami saya juga akan berada di lokasi untuk menemani saya jika waktu penggambaran sudah melepasi pukul 11 malam.

"Suami memang tidak berani untuk lepaskan saya balik sendiri kerana risau akan keselamatan saya. Jadi dia akan menawarkan diri menjadi peneman," katanya yang banyak meluangkan masa bersama keluarga sepanjang bulan Ramadan ini.

Katanya, masa bulan puasa sahaja dia akan menumpukan sepenuh perhatian bersama keluarga.

Berkongsi pengalaman berpuasa bersama keluarga, Raja Farah menceritakan antara kenangan pahit yang tidak dapat dilupakan ialah dia mengalami sakit perut kronik dari waktu berbuka hingga sahur pada Ramadan tahun lalu.

"Ketika berbuka puasa bersama suami dan ibu saya minum air tebu dengan banyak. Biasalah apabila berbuka benda pertama yang saya ambil adalah minuman. Memang saya kuat minum ketika berbuka sehingga terlupa untuk makan.

"Air tebu yang saya minum membuatkan saya sakit perut sehingga waktu sahur dan perut saya menjadi tidak selesa. Memang sedih kerana biasanya saya seorang yang rajin bersahur dan akan makan ketika sahur. Kerana kejadian itu sahur dan puasa saya terganggu," katanya.

Masih menanti cahaya mata

Hampir tiga tahun usia perkahwinan itu, namun Raja Farah dan Megat masih belum dikurniakan cahaya mata.

Sebenarnya itulah yang dinantikan Raja Farah bersama suami sejak sekian lama. Namun dengan kesibukan masing-masing mereka cuma mampu berserah kepada Allah.

Raja Farah menjelaskan, dia dan suami sememangnya inginkan cahaya mata tetapi masih belum mempunyai rezeki lagi.

"Saya dan suami memang sedang berusaha ke arah itu. Kami ada juga pergi berjumpa doktor dan syukur tiada sebarang masalah dengan tahap kesuburan kami.

"Saya anggap belum ada rezeki daripada Allah S.W.T lagi. Mungkin tidak sekarang, tetapi mungkin bulan hadapan, tahun depan, Insya-Allah," katanya yang juga sibuk dengan perniagaan Snogurt.

Semua dugaan itu diambil oleh Raja Farah dengan positif. Apa yang penting, sikap memahami dan mengambil berat menjadi salah satu keistimewaan yang ada pada suaminya.

Tidak kurang juga, Raja Farah mengakui menjelang Hari Raya Aidilfitri ini, dia mungkin akan balik awal ke Kelantan kerana keinginannya untuk berjumpa seorang bidan kampung.

"Saya akan berurut. Semua saya ikhtiarkan kerana memang tidak sabar untuk mendapat anak," katanya yang juga akan mengambil peluang belajar memasak resipi daripada mentua.

Dalam pada itu, Raja Farah juga memberitahu keinginannya untuk mengerjakan umrah bersama suami.

"Sekarang masih sibuk dengan kerja masing-masing. Mungkin selepas ini, kami akan pergi umrah bersama-sama," ujarnya.

Belum selesai membeli

Posted: 31 Jul 2013 11:45 PM PDT

Didie dan suami, Isham bakal pulang beraya di kampung Didie di Melaka.

APABILA tiba bulan Ramadan, kebanyakan daripada kita akan mula memikirkan barang-barang keperluan dan juga persiapan untuk menghadapi ketibaan bulan Syawal yang menandakan sambutan Aidilfitri telah bermula.

Tetapi terdapat juga segelintir daripada kita yang lebih gemar untuk membeli-belah pada hari-hari terakhir Ramadan kerana merasakan mereka boleh mendapatkan barang-barang yang diidam pada harga yang lebih berpatutan berbanding jika membeli sebelumnya.

Begitulah juga situasi pelakon dan pengacara, Didie Alias berhubung persiapannya menjelang hari raya. Menurut Didie, dia sering merancang untuk membeli barang-barang sedikit awal daripada kebiasaan, namun ia tidak akan berjalan lancar.

"Persiapan raya saya sekeluarga pada waktu ini sejujurnya masih belum selesai, kerana saya sudah terbiasa membeli barang-barang keperluan pada beberapa hari terakhir Ramadan.

"Memang sedikit kelam-kabut dibuatnya tetapi semua benda yang dicari pasti akan ditemui. Ini berbeza sekiranya saya bercadang untuk berbelanja awal, ada sahaja yang tidak kena nanti," katanya kepada Hits.

Didie ditemui sewaktu menghadiri majlis Tribute Allahyarham Ustaz Asri Ibrahim, yang diadakan bertempat di N'dah Mahligai Restaurant & Catering, di Shah Alam baru-baru ini.

Tambah ibu kepada lima orang anak ini lagi, membeli belah pada saat akhir juga mempunyai kebaikan yang tersendiri apabila kebanyakan daripada barang yang dicari akan dijual pada harga tawaran.

"Sebagai contoh kuih raya, hari-hari terakhir Ramadan barang ini akan dijual pada harga borong yang sangat murah jika dibandingkan sewaktu awal Ramadan.

"Sekurang-kurang dapat juga saya berjimat sedikit dalam membeli barang-barang keperluan untuk diri dan keluarga nanti," katanya yang bakal pulang beraya ke Melaka, seperti kebiasaan.

Pada majlis itu juga, Didie turut bersama peminatnya yang menggelarkan diri mereka sebagai 'ladydidielovers' selain ditemani suami tercinta, Nur Isham Ismail, 37.

Antara projek wanita berusia 40 tahun yang bakal menemui peminat pada sambutan Aidilfitri tahun ini termasuklah filem alih suara, Madagascar 3, rancangan Lari-Lari Warna dan juga sebuah telemovie yang menyaksikan Didie berganding dengan Johan Raja Lawak iaitu Hantu Telur.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat