{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Johor

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Johor


JAS diminta bertindak tegas

Posted: 19 Aug 2013 11:14 AM PDT

PEMERHATI
Muar

PASUKAN Bomba dan Penyelamat Johor bertungkus lumus memadam kebakaran di kawasan kebun sawit di Parit Jono, Batu 13, Air Hitam, Muar, baru-baru ini.

Saudara Pengarang,

KEJADIAN kebakaran ladang dan kebun di kawasan Muar dan Bakri bukan perkara baharu kerana biasanya berlaku setiap tahun dalam bulan tertentu terutamanya musim panas atau kemarau.

Contohnya, baru-baru ini sudah dua kali berlaku kebakaran besar melibatkan kawasan yang luas iaitu ladang nanas seluas 12.9 hektar pada 19 Jun lalu diikuti enam kebun sawit dan nanas seluas 10 hektar, 22 Julai lalu.

Kedua-dua kawasan di Batu 13, Air Hitam, Bakri itu terletak tidak jauh antara satu sama lain dan dalam kebakaran pertama di tanah milik Pertubuhan Peladang Negeri Johor (PPNJ) itu, kerugian dianggarkan hampir RM100,000.

Pihak bomba dan penyelamat mengambil masa berhari-hari untuk memadamkan kebakaran dengan 15 hingga 30 anggota bersama beberapa jentera ditugaskan, malah ada yang terpaksa bermalam di tempat kejadian bagi memastikan keadaan selamat dan terkawal.

Tindakan pantas bomba dan penyelamat mengawal kebakaran harus dipuji, namun kejadian seumpama itu boleh dicegah sekiranya Jabatan Alam Sekitar (JAS) memainkan peranan dengan melakukan penguatkuasaan atau memantau keadaan.

JAS boleh mengeluarkan arahan kepada petani di kawasan terbabit supaya tidak melakukan pembakaran terbuka, selain turun padang bertemu untuk memaklumkan mereka kerana kebanyakan kebakaran disebabkan aktiviti tersebut.

Pihak terbabit sudah tentu mempunyai jadual kemarau dan bulan tertentu bagi petani memulakan tanaman musim baharu, sekali gus membersihkan ladang dengan cara pembakaran terbuka.

Jabatan bertanggungjawab tidak perlu hanya mengharapkan bomba untuk memantau atau mengeluarkan arahan kepada petani atau orang ramai supaya tidak melakukan pembakaran terbuka semasa cuaca panas melampau.

Agak malang apabila kedua-dua kebakaran besar itu kebetulan berlaku semasa daerah tersebut teruk dilanda jerebu dan sudah pastinya menjejaskan kualiti udara, apatah lagi kawasan itu merupakan tanah gambut yang mudah terbakar.

Justeru, diharap pihak JAS peka dengan perkara ini yang lazimnya berlaku setiap tahun dan tidak hanya datang ke kawasan terbabit apabila sudah berlaku kebakaran.

Hukum Islam tidak akan berganjak

Posted: 19 Aug 2013 11:14 AM PDT

A. RAHMAN MAHADI
Presiden Pertubuhan Penyatuan Pembelaan Melayu Malaysia (PPPMM)

Saudara Pengarang,

KAMI Pertubuhan Penyatuan Pembelaan Melayu Malaysia (PPPMM) ingin mengingat dan memberi amaran serta membantah cadangan Majlis Perundingan Agama Buddha, Kristian, Hindu, Sikh dan Tao Malaysia (MCCBCHST) supaya meminda Perlembagaan negara berhubung peranan ibu bapa dalam penukaran agama anak di lima negeri.

Golongan ini dilihat 'buta' sejarah termasuk (Keluhuran Perlembagaan) di dalam Rukun Negara dan gagal menghayati kontrak sosial yang dipersetujui sejak sekian lama.

Kami ingin memberi amaran kepada Presiden Majlis Antara Agama, Jagir Singh:

"Kami orang Melayu Islam sudah tidak selesa dengan perbuatan menghina, memfitnah, provokasi sejak akhir-akhir ini yang semakin melampau. Kami rasa nama dan imej Islam telah terjejas teruk oleh perbuatan individu-individu bukan Islam dan dalam masa sama kami asyik mengingatkan umat Islam agar bersabar, bahkan menjadi bahan cemuhan sesama sendiri."

Perlu diingatkan, provokasi demi provokasi boleh mencetuskan perbalahan besar antara kaum.

Kami PPPMM ingin menarik perhatian kepada MCCBCHST agar mendalami Perlembagaan Persekutuan Perkara 12 (4) yang tidak perlu diselesaikan atau ditafsirkan.

Maka, tidak timbul dakwaan ibu bapa bukan Islam tidak mempunyai peluang untuk mendapat keadilan adalah tidak benar dan kami menganggap cubaan melakukan pindaan undang-undang itu selari dengan Perlembagaan Persekutuan adalah mengelirukan.

Kami PPPMM berharap pihak MCCBCHST patut mengutamakan hubungan, bukan kepentingan agama sendiri sahaja.

Kami PPPMM juga berharap kerajaan tidak melayan pandangan MCCBCHST dan menggesa Kementerian Dalam Negeri atau Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) bertegas kali ini.

Jangan terus bermain dengan amaran terhadap pihak-pihak yang memperlekehkan kesucian Islam, sama ada pemimpin komuniti, politik atau orang asing.

Ini kerana perkara ini boleh menjejaskan pandangan masyarakat tempatan dan luar negara terhadap usaha mempertahankan Islam iaitu agama rasmi Persekutuan yang perlu dipertahankan serta dilindungi oleh kerajaan.

Kami juga menganggap sistem pendidikan negara juga gagal mendidik orang bukan Melayu menguasai perkara asas seperti membezakan soal hak asasi, liberalisme dan kebebasan bersuara sehingga mereka bebas untuk menghina Islam secara sewenang-wenangnya.

Ini menyebabkan mereka menganggap perbuatan itu bukan satu kesalahan dari segi undang-undang, dengan membelakangkan Yang di-Pertuan Agong selaku Ketua Agama yang memayungi Islam.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat