{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Johor

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Johor


Misteri barang hilang terjawab

Posted: 17 Aug 2013 10:17 AM PDT

Oleh ZULHISHAM ISAHAK
utusanjohor@utusan.com.my

Azman Ayob (tengah) menunjukkan peralatan yang dirampas daripada suspek kes curi dalam sidang akhbar di Muar, Johor, semalam.

MUAR 17 Ogos - Misteri kehilangan barang-barang, perkakas rumah dan peralatan elektrik dalam rumah milik seorang wanita tua sejak sekian lama terjawab apabila anaknya ditangkap di sebuah rumah di Taman Cempaka Selatan, Parit Perupok, di sini kelmarin.

Anak lelaki wanita terbabit, berusia 33, dan rakannya, 18, ditahan dalam satu serbuan di rumah milik rakannya itu kira-kira pukul 2 pagi kelmarin iaitu hanya selang beberapa rumah dari rumah ibunya di taman yang sama.

Selain barang-barang milik wanita berusia 50-an itu ditemui, polis turut menemui beberapa barangan lain diletakkan di kediaman tersebut termasuk peralatan untuk pecah rumah.

Ketua Polis Muar, Asisten Komisioner Azman Ayob berkata, kegiatan anak wanita terbabit kerap mencuri di rumah sendiri itu terbongkar apabila ibunya menyedari rumahnya yang berkunci dipecah masuk pukul 10.30 pagi, Selasa lalu.

"Sebelum ini wanita itu yang tinggal sendirian setelah kematian suaminya beberapa tahun lalu sering mengadu barangan dalam rumahnya selalu hilang. Namun persoalan itu terjawab apabila anaknya bersama rakan ditahan tidak jauh dari rumah wanita berkenaan.

"Antara barangan curi yang dirampas ialah sebuah motosikal Honda EX-5, satu mesin rumput, satu peti televisyen Panasonic, dua lampu tembaga, dua penembak paku, dapur dan tong gas," katanya dalam sidang akhbar di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPPD) Muar di sini hari ini.

Katanya, anak wanita berkenaan dikatakan jarang-jarang pulang ke rumah ibunya dan kerap tinggal di rumah rakannya itu dipercayai sejak aktif melakukan kegiatan curi tersebut.

Suspek itu juga, katanya, mempunyai dua rekod kesalahan lampau di bawah Seksyen 380 Kanun Keseksaan kerana mencuri dan Sesyen 12 (2) Akta Dadah Berbahaya 1952 atas kesalahan dadah.

Beliau memberitahu, kedua-dua suspek didapati positif dadah jenis heroin dan direman sehingga Ahad ini. Kes tersebut disiasat di bawah 506 Kanun Keseksaan dan Seksyen 36 (1) Akta Senjata 1957.

Pemandu bas dakwa ditipu

Posted: 17 Aug 2013 10:17 AM PDT

Ismail Ramli (kanan) menunjukkan laporan polis berkaitan kes ditipu oleh sebuah koperasi berhubung pinjaman bagi membantu menyelesaikan hutangnya di pejabat Utusan Malaysia Biro Johor, Johor Bahru, kelmarin.

JOHOR BAHRU 17 Ogos - Seorang pemandu bas sekolah mendakwa mengalami kerugian RM2,200 setelah ditipu oleh sebuah koperasi di negeri ini yang berjanji boleh membantunya menyelesaikan hutang.

Menurut Ismail Ramli, 55, dia telah pergi ke pejabat koperasi itu di sini pada Januari lalu selepas mengetahui koperasi tersebut menawarkan khidmat penyelesaian hutang menerusi Tabung Dana Ehsan Johor Berhad.

Katanya, mengikut perkhidmatan yang ditawarkan, dia akan menerima bayaran bulanan RM150 bagi tiga bulan pertama sebelum jumlah itu naik kepada RM600 bagi sembilan bulan berikutnya untuk menyelesaikan hutang miliknya.

"Dalam pertemuan itu, saya berjumpa dengan seorang lelaki dikenali sebagai Mohd. Ali Hakam bagi menguruskan segala urusan berkaitan termasuk menandatangani beberapa dokumen berkaitan.

"Selepas itu, saya diminta menyerahkan wang berjumlah RM2,200 sebagai bayaran proses dokumen," katanya kepada Mingguan Malaysia ketika ditemui di sini semalam.

Menurut Ismail, Mohd. Ali meminta tempoh tiga bulan untuk menyelesaikan segala urusan berkaitan dana tersebut sebelum memberikan wang kepadanya.

Walau bagaimanapun, katanya, dia masih gagal memperoleh wang yang dijanjikan dan belum mendapat sebarang maklum balas mengenai status wang tersebut daripada pihak koperasi berkenaan sehingga kini.

Mekanik pecah stor SRS dicekup

Posted: 17 Aug 2013 10:17 AM PDT

MUAR 17 Ogos - Kesibukan umat Islam membuat persiapan akhir sehari sebelum Aidilfitri diambil kesempatan oleh seorang lelaki untuk memecah masuk dan mencuri barang-barang di stor simpanan milik Skim Rondaan Sukarela (SRS) di Parit Amat Darat, Parit Jawa dekat sini.

Suspek berusia 33 tahun dipercayai melakukan perbuatan jenayah itu antara pukul 5 hingga 6 pagi pada 7 Ogos lalu.

Walau bagaimanapun suspek berjaya diberkas semasa sedang nyenyak tertidur dalam keretanya di hadapan stor berkenaan akibat keletihan dan mengantuk selepas melakukan jenayah itu.

Ketua Polis Daerah, Asisten Komisioner Azman Ayob berkata, insiden kecurian itu disedari oleh Pengerusi Kelab Rukun Tetangga (KRT) kampung berkenaan pada kira-kira pukul 7 pagi yang kemudiannya menghubungi pihak polis.

Beliau berkata, sepasukan anggota polis yang tiba di lokasi kejadian kemudian melihat sebuah kereta Proton Wira diletakkan tidak jauh dari stor terbabit lalu memeriksanya.

"Ketika pemeriksaan, polis dapati ada seorang lelaki sedang nyenyak tidur di bahagian tempat duduk pemandu.

"Dia kelihatan gelabah apabila dikejutkan. Pemeriksaan lanjut dalam kereta tersebut telah menemui sejumlah barangan yang dilaporkan hilang dari stor berkenaan," katanya dalam sidang akhbar di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Muar, di sini hari ini.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat