{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Keluarga

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Keluarga


Jaga-jaga makan di rumah terbuka

Posted: 09 Aug 2013 09:38 AM PDT

SETIAP kali hari raya pasti pelbagai juadah dihidangkan seperti ketupat, lemang, rendang, masak lodeh dan kari ayam.

Bagaikan baru bebas dari `penjara, apa jua makanan terhidang pasti akan dijamah maklumlah sebulan berpuasa membuatkan ramai yang alpa dan terus mengikut hawa nafsu.

Mungkin ada yang lupa bahawa obesiti merupakan pembunuh senyap di dunia di mana pelbagai penyakit akan timbul daripada masalah tersebut.

Jadi apa yang perlu dilakukan untuk mengelak gaya hidup ketika Syawal ini tidak mendatangkan kemudaratan kepada kesihatan.

Sebagai tuan rumah kita perlu menjalankan peranan menyediakan juadah enak kepada para tetamu dan tetamu juga tidak mahu menghampakan tuan rumah untuk tidak makan di rumah mereka.

Jadi peranan masing-masing perlu dilakukan agar semuanya dapat mendapat kebaikan daripada pemakanan yang sihat dan seimbang.

Kami di .com mengucapkan selamat Hari Raya Aidilfitri dan beringatlah ketika menjamu selera agar tidak berlebihan dan makan makanan yang seimbang. - AMIRUL

Bersederhana menyambut lebaran

Posted: 09 Aug 2013 09:38 AM PDT

Masyarakat perlu sedar kesan boros berbelanja, mengikut trend semasa dan terikut-ikut peredaran fesyen terkini akan mengundang masalah di kemudian hari. - GAMBAR HIASAN

SYAWAL tiba lagi. Saban tahun sambutan Hari Raya Aidilfitri semakin meriah, apatah lagi apabila mendengar gelak tawa kanak-kanak yang gembira menyambut lebaran.

Segala keperluan untuk persiapan menyambut hari raya begitu banyak membanjiri pasaran. Semudah memetik jari, segalanya tersedia untuk keperluan hiasan rumah, biskut raya, pakaian raya dan lain-lain.

Pelbagai jenis bentuk, warna dan saiz boleh dilihat pada biskut raya dan kalau boleh mahu membeli kesemuanya. Semuanya akan diusahakan berada di dalam rumah agar sambutan lebaran lebih bermakna dan sempurna.

Kepelbagaian ini mampu membuatkan masyarakat rambang mata ketika membeli-belah. Dalam keadaan inilah, kita mudah berbelanja secara tidak terkawal.

Wajarnya, bulan Ramadan mengajar kita erti kesabaran dan kesyukuran. Namun segalanya seakan-akan terhakis dek kerana nafsu meraikan aidilfitri.

Berbelanja dengan boros, mengikut trend semasa dan terikut-ikut dengan peredaran fesyen menjadi sebab masyarakat kita alpa dengan amalan bersederhana.

Nilai murni itu hilang dek rambangnya mata berbelanja di pusat membeli- belah mahu pun di bazar Ramadan. Hal ini menjadi lebih parah apabila di muka pintu pasar raya lagi sudah terpampang iklan harga runtuh dan potongan harga.

Umum sedia maklum bahawa sesetengah barangan adalah lebih mahal ketika musim-musim perayaan ini.

Justeru, kita perlu memperkasakan dan menyemai kembali sifat dan sikap bersederhana dalam kalangan masyarakat kita. Dalam keadaan ekonomi yang masih belum kukuh dan meyakinkan, tabiat boros dan kurang bijak berbelanja hanya akan merugikan individu itu sendiri.

Akhir kata, bersederhana adalah perkara terbaik dalam hidup. Selamat Hari Raya Aidilfitri, maaf zahir dan batin.

EZAL EZHAM AZAMI

Minden, Pulau Pinang

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat