{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Keluarga

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Keluarga


Syida tidak sangka dijual

Posted: 13 Aug 2013 08:28 PM PDT

PERJALANAN hidup wanita ini sepanjang usia remajanya agak rencam. Namun nasib baik masih ada pegangan yang diikutkan menyedarkannya agar tidak terus terkandas di tengah jalan.

Mempunyai rupa yang agak menawan dan dibesarkan dalam keluarga yang agak berada, wanita kelahiran Perak ini dalam usia remajanya memang mudah untuk didekati, sementelah dia juga agak bebas pergaulannya.

"Usia belasan tahun lagi aku memang sudah macam ini. Waktu itu tahun 80-an, aku sudah mewarnai rambutku, pakaian ku pun dari jenis yang berjenama dan aku sudah pandai berpeleseran di kelab-kelab malam.

"Jika diikutkan, keluargaku terutamanya ibu dan ayah memang tidak pernah serik menasihati. Akhirnya mereka tidak tertahan lagi dengan perangai burukku. Sehinggakan mereka bertindak mendiamkan diri biarpun aku duduk serumah," katanya.

Peluang itu Syida (bukan nama sebenar), 45, gunakan sepenuhnya untuk menikmati kehidupan sebebas-bebasnya. Sehinggalah dia diterima bekerja di sebuah syarikat di Ipoh dengan bantuan rakan lelaki sekampungnya.

"Jiwa sedang muda bergelora. Rakan-rakan pun ramai. Keluarga pula buat tidak tahu saja denganku kerana terlampau marah. Aku mencari kehidupan sendiri.

"Memandangkan sudah biasa memegang duit gaji, aku juga sebenarnya mudah mendapat kerja sehinggakan aku suka bertukar-tukar kerja mungkin sebab sifatku yang menawan. Di tempat kerja baru, entah bagaimana majikanku dalam diam mula menyukaiku," jelasnya.

Dalam pada itu Syida menambah, majikannya yang telah beristeri amat 'prihatin' dengan dirinya sehingga menukarkan jawatan asalnya daripada kerani menjadi pembantu peribadi.

Pada waktu itu Syida berasa amat senang hati. Ada orang yang 'menjaganya' dan memanjainya dengan pelbagai barangan mewah dan berjenama.

"Kerjaku senang saja, ikut dia ke mana sahaja dia pergi untuk berpeleseran, menghiburkan hatinya dan menjaga dirinya.

"Ke mana tempat yang aku tidak tuju. Semuanya aku pergi berdua dengannya, atas alasan urusan kerja. Ke kelab malam, menemankan dirinya makan dan minum serta berpoya-poya," katanya.

Namun begitu Syida masih bersyukur kerana dia tidak terus hanyut sehingga sanggup menggadai maruah dirinya dan tidak pernah menyentuh minuman keras.

Apa yang Syida tidak tahu, selama ini rupa-rupanya dia telah 'dijual' oleh rakan sekampungnya kepada majikannya itu.

"Itu rupanya perancangan yang dilakukan oleh rakanku. Dia berpura-pura mencarikanku kerja dan kemudian menyerahkanku kepada majikannya dengan satu bayaran yang hanya dia sahaja yang tahu.

"Pada mulanya aku tidak tahu. Ingatkan majikanku betul-betul ikhlas mengambilku bekerja dan menaikkan pangkatku menjadi pembantu peribadinya.

"Rupa-rupanya ada muslihat di sebaliknya. Aku hanya mengetahui yang diriku ini dijual oleh rakanku itu apabila pada suatu hari majikanku memberanikan diri untuk meminta hubungan kami lebih jauh daripada itu," kata Syida.

Apabila permintaan itu ditolak oleh Syida kerana enggan melukakan hati isteri majikannya, dia mula berang dan menyatakan sebenarnya dia boleh berbuat apa sahaja terhadap Syida kerana dirinya telah dibeli dengan satu harga tertentu.

Perkataan itu amat memeranjatkan Syida kerana dia tidak menyangka selama ini kebaikan majikannya terhadapnya mempunyai agenda sebaliknya.

Beritahu Syida, isteri majikan juga pernah menghubungi untuk bertanyakan mengenai hubungannya dengan sang suami. Namun Syida menerangkan dia hanya menganggapnya atas urusan kerja.

"Ya, biarpun aku dilihat sebagai orang yang mudah keluar dengan lelaki, namun dari satu sudut aku masih mahu menjaga kesucian diriku.

"Seterusnya aku mula menjarakkan diriku daripada majikanku dan akhirnya meletakkan jawatan dan kemudian mencari kerja di daerah lain.

"Pada mulanya majikanku ada juga mencari, namun lama-kelamaan dia putus asa," katanya.

Syida akhirnya bertekad untuk melakukan kerja yang sebati dengan dirinya iaitu berniaga dan akhirnya berumahtangga dengan seorang lelaki yang baik budi pekertinya sehingga merubah keseluruhan hidupnya kini.

Bingkisan Aidilfitri

Posted: 13 Aug 2013 08:28 PM PDT

Oleh MERAN ABU BAKAR
Gambar RASHID MAHFOF

Untuk kanak-kanak, turut dimasukkan patung mainan lembut.

MASIH belum terlambat untuk memberikan bingkisan hamper kepada rakan-taulan atau saudara terdekat biarpun Syawal sudah beberapa hari berlalu.

Hamper tidak semestinya diberikan menjelang hari raya sahaja. Bagi mereka yang tidak berkesempatan atau terlupa kerana terlalu sibuk, masih boleh memberikan bingkisan hamper selepas hari raya contohnya semasa berkunjung ke rumah rakan taulan yang mengadakan majlis rumah terbuka sebagai buah tangan.

Hamper yang disediakan oleh Bib's Florist adalah untuk sepanjang masa, sebarang perayaan dan sesuai untuk semua, sama ada dewasa, kanak-kanak, yang sihat atau sedang dirawat di hospital.

Disediakan dalam bakul atau kotak, hamper hasil gubahan Puan Seri Habibah Hamid ini diisi dengan beberapa jenis item seperti biskut, jus, kurma, coklat, buah atau patung lembut beruang mengikut permintaan pelanggan kepada siapa hendak diberikan hamper tersebut.

Antara jenis biskut yang terdapat di dalam hamper rekaan Habibah ialah tat, dahlia, biskut arab, coklat chips dan kuih tradisional.

Biskut dan kuih-kuih tradisional tersebut dibeli daripada kawan-kawan yang telah lama berniaga biskut yang rasanya menepati selera ramai.

Terdapat juga pelanggan yang mahu memasukkan buah-buahan dan bunga-bungaan segar kerana ingin diberikan kepada kawan atau saudara yang sedang berada di hospital.

''Saya mengikut kehendak pelanggan. Jika pelanggan mahu menukar jenis biskut atau menambah jenis lain, saya akan buat seperti yang dikehendaki.

''Jika hendak diberikan kepada kanak-kanak, saya akan turut memasukkan mainan seperti patung beruang dan coklat.

''Kanak-kanak yang mendapat hamper sebegini pasti seronok kerana kebiasaannya hanya orang dewasa sahaja yang menerima hamper,'' ujarnya.

Menurut Habibah, ramai juga doktor yang bertugas di hospital di mana terletaknya Bib's Florist ini membuat pesanan dan membeli hamper daripadanya.

''Harga untuk setiap hamper juga berbeza mengikut pengisiannya, iaitu serendah RM100 hingga RM300,'' kata Habibah yang telah membuat hamper sejak 15 tahun lalu dan mempunyai ramai pelanggan tetap sekitar Kuala Lumpur dan Shah Alam.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat