{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Luar Negara

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Luar Negara


Malaysia hilang golongan berbakat

Posted: 07 Aug 2013 10:26 AM PDT

Malaysia sedang kehilangan punca dan memberikan negara lain peluang dan kelebihan persaingan dalam persekitaran bebas
Lee Kuan Yew
Bekas Perdana Menteri Singapura

SINGAPURA, 7 Ogos 2013 - Bekas Perdana Menteri Singapura, Lee Kuan Yew (gambar) berkata, dasar-dasar berasaskan kaum di Malaysia meletakkan negara itu dalam keadaan yang tidak menguntungkan.

Dalam petikan buku terbarunya bertajuk One Man's View of the World yang dilancarkan di Istana di sini hari ini, Lee berkata: "Ia adalah secara sukarela mengecutkan golongan berbakat yang diperlukan untuk membentuk masyarakat yang mengguna pakai bakat daripada semua kaum.

"Mereka bersedia untuk kehilangan bakat besar bagi mengekalkan dominasi sebuah kaum.

"Sejak kebelakangan ini, kerajaan Malaysia telah agak bersedia untuk mengakui kehilangan golongan berbakat kepada bandar-bandar berwibawa di tempat lain dan sedang mencuba menarik pulang warga Malaysia berbakat dari luar negara.

"Tetapi realitinya, usaha-usaha ini mungkin terlalu sedikit...terlalu lewat," kata Lee yang merupakan bekas Menteri Mentor, dalam bukunya, bab Asia Tenggara - Malaysia - A Different Path.

"Selepas Pilihan raya Umum 2008, ada perasaan mendalam di kalangan sesetengah pihak di Malaysia bahawa negara itu berada di ambang perubahan sebenar," katanya.

Beliau berkata, pembangkang yang berkempen secara rasmi antara lain berjanji untuk menghapuskan beberapa dasar berasaskan kaum sehingga memberi kejutan kepada penyokong sendiri dengan pencapaiannya.

"Daripada segi undi, ia adalah pencapaian terbaik pembangkang sejak 1969. Daripada segi perolehan kerusi, ia merupakan keputusan paling terbaik dengan kerajaan dinafikan majoriti dua pertiga," kata pemimpin yahg akan mencapai usia 90 tahun pada September ini.

Setahun selepas pilihan raya, Lee dalam bukunya, berkata apabila Datuk Seri Najib Tun Razak mengambil alih jawatan Perdana Menteri, beliau telah melancarkan kempen '1Malaysia' bagi memperkukuhkan keharmonian kaum dan perpaduan nasional.

Lee berkata, adalah mustahil bagi Najib untuk menawan semula hati pengundi Cina dan India tanpa kehilangan penyokong teras daripada partinya - kaum Melayu.

Beliau berkata, slogan 1Malaysia tidak menepati keterujaan awal yang dicetuskan oleh kempen itu.

Dalam erti kata lain, rakyat berkongsi 1Malaysia tetapi komuniti tetap berbeza sebagai Melayu, Cina dan India. Ia masih kekal sama sekiranya kempen 1Malaysia boleh membawa kesamartaan untuk bukan bumiputera dalam apa-apa cara yang ketara, katanya.

Buku setebal 400 halaman itu, terbitan Straits Times Press, unit penerbitan Singapore Press Holdings (SPH) Ltd, menyampaikan pandangan Lee tentang masa depan kuasa-kuasa besar dan rantau-rantau di dunia. — BERNAMA

Penduduk Tunisia anjur tunjuk perasaan besar-besaran

Posted: 07 Aug 2013 10:26 AM PDT

beribu-ribu penduduk Tunisia mengadakan tunjuk perasaan mendesak kerajaan Islam Tunisia meletak jawatan berhubung pembunuhan dua pemimpin pembangkang, di Tunis, kelmarin. - AP

TUNIS 7 Ogos - Beribu-ribu penduduk Tunisia mengadakan tunjuk perasaan, di sini semalam bagi menuntut kerajaan dibubarkan, tunjuk perasaan antikerajaan terbesar setakat ini, ketika krisis politik di negara ini semakin memburuk.

Krisis politik di Tunisia meruncing sejak pembunuhan anggota Parlimen pembangkang, Mohamed Brahmi pada 25 Julai lalu.

Seorang pegawai polis menganggarkan kira-kira 40,000 orang menyertai perhimpunan itu.

Pemimpin pembangkang bagaimanapun meletakkan jumlah mereka yang menyertai tunjuk perasaan itu ialah 100,000 hingga 200,000 orang.

Tunjuk perasaan diadakan di jalan-jalan raya di ibu negara Tunis bagi menggesa kerajaan pimpinan parti berhaluan Islam sederhana, Parti Ennahda meletak jawatan.

Pembunuhan Brahmi, selain seorang lagi ahli politik pembangkang, Chokri Belaid dipersalahkan kepada kumpulan pelampau, tetapi Kabinet pimpinan Ennahda dikritik kerana kurang berusaha mengelak kejadian itu.

Tunjuk perasaan kali ini juga disertai oleh pelbagai parti pembangkang daripada sayap radikal dan sayap kanan.

Penunjuk perasaan turut membawa gambar kedua-dua pemimpin pembangkang yang terbunuh itu, sambil melaungkan slogan 'Rakyat mahu kerajaan ditumbangkan' dan 'Kerajaan akan berakhir hari ini'.

Sementara itu, Dewan Perlembagaan Kebangsaan (ANC) yang merupakan satu badan yang dipilih pada 2011 untuk merangka Perlembagaan baharu akan digantung.

Speaker Dewan, Mustapha Ben Jaafar berkata, penangguhan akan dibuat sehinggalah kerajaan dan pembangkang berunding untuk memecahkan kebuntuan. - AFP

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat