{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Pahang

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Pahang


Aktiviti curi diesel tumpas

Posted: 03 Aug 2013 10:22 AM PDT

Oleh ZAMZURINA AHMAD
zamzurina.ahmad@utusan.com.my

Mohd. A. Aruwan Ab. Aziz (tengah) menunjukkan tangki dalam sebuah lori yang membeli diesel berlebihan disyaki dijual semula dalam serbuan di Kuantan, baru-baru ini.

KUANTAN 3 Ogos - Tindakan pemandu lori minyak petrol bersubsidi mencuri bahan bakar itu dalam jumlah yang kecil terbongkar selepas dia ditahan sepasukan penguat kuasa Pejabat Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (PPDNKK) negeri di Jalan Kuantan-Kemaman di sini, Selasa lalu.

Pemandu lori itu dikesan menjadikan sebuah stor haram sebagai transit mengumpul dan mengedar bahan api bersubsidi yang dicuri dari lori yang dipandunya.

Pengarah PPDNKK negeri, Mohd. A. Aruwan Ab. Aziz berkata, aktiviti penyelewengan itu sebelum ini sudah dikesan, namun masih ada lagi pemandu lori cuba mendapatkan wang tambahan dengan cara tersebut.

Menurut beliau, mereka hanya perlu mencuri antara 300 hingga 400 liter diesel daripada jumlah 16,000 liter yang dibawa.

"Ini adalah aktiviti yang tidak sihat dalam kalangan segelintir pemandu lori yang cuba mendapat duit lebih.

"Bagaimanapun peningkatan pengawasan pihak berkuasa dapat melumpuhkan kegiatan haram itu daripada terus berlaku," katanya kepada pemberita di sini.

Katanya, modus operandi mereka agak licik memandangkan ketirisan bekalan minyak itu seolah-olah tidak disedari pemilik stesen minyak kerana prosedur penghantaran termasuk tag khas yang dipasang pada hos keluar masuk pada tangki tidak terusik.

"Mereka ada cara tersendiri untuk menyedut keluar kira-kira 300 liter diesel atau petrol dari setiap petak isian pada tangki menggunakan pam khas yang mampu menyedut jumlah yang dikehendaki dalam masa hanya lima minit," katanya.

Tambahnya, sebaik selesai minyak disedut, pemandu terlibat akan meneruskan perjalanan ke stesen minyak yang sepatutnya sebelum aktiviti itu diteruskan oleh pemandu tidak bertanggungjawab yang lain.

300,000 liter diesel ditambah di Pahang

Posted: 03 Aug 2013 10:22 AM PDT

RAUB 3 Ogos - Jumlah bekalan diesel subsidi ditambah 300,000 liter lagi bagi negeri ini sejak Sabtu lalu untuk memastikan bahan itu mencukupi sepanjang musim perayaan Aidilfitri tahun ini.

Pengerusi Jawatankuasa Koperasi, Usahawan dan Kepenggunaan negeri, Datuk Shahiruddin Ab. Moin berkata, bekalan tambahan tersebut dibekalkan kepada semua stesyen minyak untuk kegunaan kenderaan diesel di seluruh negeri ini.

Beliau berkata, langkah itu sebagai usaha bagi mengatasi kemungkinan berlaku kekurangan bekalan diesel di negeri ini berikutan permintaannya semakin bertambah pada hari raya.

"Diesel mencukupi, malah pembekal sentiasa menyediakan bekalan yang mencukupi dan bekalan akan terus dihantar apabila mendapat permintaan dan tidak timbul soal kekurangan diesel yang cuba digembar-gembur oleh pihak tertentu.

"Hanya mereka iri hati cuba menimbulkan keresahan dalam kalangan rakyat dan pengguna dengan menimbulkan masalah kekurangan diesel itu," katanya kepada pemberita selepas membuat lawatan di pasar dan pasar raya di Bentong, di sini kelmarin.

Shahiruddin yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Dong mengingatkan orang ramai dan pengguna supaya jangan panik apabila timbul sesuatu isu terutamanya membabitkan harga barang dan sebagainya yang berkaitan dengan keperluan pengguna.

"Mereka perlu menghubungi pihak berkuasa dan pastikan sama ada apa yang diuar-uarkan itu palsu atau benar-benar berlaku.

''Anggota penguat kuasa memantau 24 jam pada musim perayaan ini bagi memastikan peniaga mematuhi peraturan," katanya.

JKJR edar risalah visual kemalangan ngeri

Posted: 03 Aug 2013 10:22 AM PDT

KUALA LIPIS 3 Ogos - Jabatan Keselamatan Jalan Raya (JKJR) negeri akan mengedarkan risalah mengandungi visual kemalangan ngeri sepanjang berlangsungnya kempen advokasi keselamatan jalan raya musim perayaan Aidilfitri kali ini.

Pengerusi Jawatankuasa Kemudahan Asas dan Alam Sekitar negeri, Datuk Ir. Mohd. Soffi Abdul Razak berkata, kempen dengan kerjasama Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) itu bertujuan memupuk kesedaran orang ramai mengenai pemanduan selamat.

"Kita akan mengedarkan banyak gambar kemalangan jalan raya yang ngeri termasuk sedikit hamper kuih-muih kepada pengguna jalan raya ketika kempen advokasi bermula pada Isnin ini di Plaza Tol Bentong, Lebuh Raya Karak - Kuala Lumpur.

"Kerajaan negeri dan JKJR mengambil pendekatan menerusi visual kemalangan ngeri untuk memupuk sikap kesedaran kepada orang ramai agar lebih berhemah dan mematuhi peraturan keselamatan jalan raya antara langkah yang relevan sempena kempen kali ini," katanya selepas menyampaikan sumbangan hamper makanan daripada Majlis Pembangunan Wilayah Ekonomi Timur (ECERDC) kepada 20 warga emas, di pekan Benta, di sini kelmarin.

Menurut Mohd. Soffi, pengedaran risalah mengandungi visual kemalangan maut sekurang-kurangnya dapat menyedarkan pemandu supaya lebih berwaspada bagi memastikan keselamatan perjalanan pulang ke kampung.

"Saya juga meminta anak-anak dan isteri berperanan mengingatkan bapa atau ahli keluarga yang memandu supaya bersabar dan mematuhi peraturan," katanya.

Mohd. Soffi yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Benta berkata, kerajaan negeri bersama-sama JKJR akan melaksanakan pelbagai pendekatan pada setiap tahun untuk menyedarkan orang ramai mengenai kepentingan keselamatan jalan raya.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat