{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Sukan

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Sukan


Mengharap tuah Guangzhou

Posted: 03 Aug 2013 10:22 AM PDT

pemain negara menguji gelanggang Gimnasium Tianhe, Guangzhou semalam menjelang Kejohanan Dunia yang akan bermula esok.

GUANGZHOU - Mungkin ramai yang mempunyai persepsi China tidak pernah melayan Malaysia dengan 'mesra' dalam mana-mana kejohanan badminton, namun jurulatih perseorangan kebangsaan, Tey Seu Bock percaya Guangzhou sering menjadi gelanggang bertuah buat pemain negara.

Enam tahun lalu, Wong Mew Choo melakar sejarah apabila muncul juara perseorangan wanita Terbuka China di Gimnasium Tianhe, gelanggang yang bakal menyaksikan suaminya, Datuk Lee Chong Wei memburu kejuaraan dunia buat kali pertama tahun ini.

Pada 2002, Seu Bock membawa Wong Choong Hann menjuarai gelaran perseorangan lelaki di tempat yang sama, sebelum membantu pemain itu muncul naib juara pada tahun berikutnya.

Malah, di venue yang sama juga, Malaysia pernah mengejutkan China 3-1 pada separuh akhir Piala Thomas 2002, sebelum kita akhirnya kalah 2-3 kepada Indonesia dalam perebutan gelaran.

Walaupun Gimnasium Tianhe tidak menghadiahkan pingat emas buat badminton pada Sukan Asia 2010, namun Chong Wei dan beregu utama, Koo Kien Keat-Tan Boon Heong masing-masing berjaya melangkah ke final untuk membawa pulang perak.

"Mungkin ramai yang melihat China sebagai gelanggang yang amat sukar untuk ditawan oleh pemain Malaysia setiap kali mereka menjadi tuan rumah kejohanan utama, tetapi detik hati saya berkata, Guangzhou adalah berbeza dan mampu menjadi gelanggang bertuah buat Malaysia.

"Saya masih ingat bagaimana saya membantu Choong Hann muncul juara Terbuka China pada 2002, malah Mew Choo juga melakar sejarah badminton negara dengan merangkul kejuaraan perseorangan wanita di sini.

"Saya tidak percaya kepada psikologi atau apa saja 'perang' yang dikatakan cuba dilakukan oleh China terhadap pemain kita, pada saya.. mereka (pemain Malaysia) menerima keadaan di sini dengan baik dan semua berjalan bagus," kata Seu Bock ketika ditemui pada sesi latihan pertama skuad badminton negara di gelanggang pertandingan di sini, semalam.

Semalam, hari pertama latihan Malaysia di Gimnasium Tianhe bermula dengan kurang menggembirakan, apabila kita mengalami kekurangan gelanggang latihan kerana tiga gelanggang terpaksa dikongsi bersama 22 pemain.

Begitupun, keadaan menjadi bertambah baik tidak sampai setengah jam selepas pemain-pemain negara memulakan latihan kerana jurulatih berjaya mengatur sesi latihan selama satu jam setengah dengan cukup baik, sekali gus memberi peluang kepada semua pemain menguji gelanggang dengan secukupnya.

"Saya tidak pernah muncul juara di gelanggang ini, pencapaian terbaik saya selama ini sekadar final (naib juara Terbuka China 2007 dan Sukan Asia 2010), jadi saya harap saya dapat memenuhi impian saya untuk bergelar juara dunia di sini, kali ini," ujar Chong Wei.

Chong Wei akan menentang Scott Evans dari Ireland pada pusingan pertama, esok sebelum berehat pada Selasa dan hanya kembali ke gelanggang pada Rabu untuk berdepan pemain Indonesia, Dionysius Hayom Rumbaka. - UTUSAN

Barca bawa skuad terkuat

Posted: 03 Aug 2013 10:22 AM PDT

KUALA LUMPUR - Barcelona mengotakan janji membawa skuad terbaik dalam siri jelajah Asia ke Malaysia apabila mengesahkan akan membawa semua pemain bintang termasuk Pemain Terbaik Dunia, Lionel Messi dan bintang Brazil, Neymar.

Perkara itu diumumkan oleh Barcelona sendiri dalam kenyataan yang dikeluarkan oleh Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) semalam.

Antara pemain Barcelona yang disenaraikan ke Malaysia selain Messi dan Neymar ialah Victor Valdes, Fabregas, Xavi, Iniesta, Jordi Alba, Gerard Pique, Daniel Alves Alex Song, Mascherano dan ramai lagi.

Barca, yang kini dibimbing jurulatih baharu, Tata Martino dijangka tiba di Malaysia pada 1 Syawal iaitu 8 Ogos.

Bagi penyokong yang mahu menyaksikan bintang Barcelona dari dekat, kelab itu mengadakan latihan terbuka di Stadium Nasional pada 9 Ogos pukul 7.30 malam.

Sementara itu, Barca membelasah bekas kelab Neymar, Santos 8-0 pada perlawanan pertunjukkan semalam.

Perlawanan itu merupakan sebahagian daripada perjanjian yang dipersetujui ketika Neymar berpindah dari Santos ke Barcelona Jun lalu.

Barca meraih jaringan menerusi Cesc Fabregas yang meledak dua gol. Enam lagi gol disempurnakan Lionel Messi, Alexis Sanchez, Pedro, Adriano, Jean Marie Dongou dan gol sendiri pemain Santos, Leo.

Namun, pemain yang diraikan dalam perlawanan tersebut, Neymar gagal mencatat nama sebagai penjaring cuma dia banyak membantu rakan sepasukan mendapatkan jaringan.

"Saya tidak bimbang dengan jaringan. Berada bersama kelab ini adalah sesuatu yang amat hebat, dapat bermain bersama Xavi, Cesc dan Messi

"Saya sangat gembira kerana menyarung jersi Barca. Saya harap dalam mengharungi musim yang cemerlang dan membantu kelab itu memenangi semua trofi," kata Neymar selepas perlawanan yang disaksikan 55,000 penonton di Camp Nou, yang sebahagian besarnya adalah pelancong asing yang ternyata terhibur dengan persembahan Messi dan rakan sepaukan.

Ia merupakan perlawanan pertama Martino sebagai jurulatih Barca menggantikan Tito Vilanova yang menghidap kanser.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat