{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Mahkamah

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Mahkamah


Anak ahli politik didakwa

Posted: 23 Dec 2013 10:40 AM PST

HAMDY Mohd. Nakhaie (tengah) dibawa keluar dari Mahkamah Sesyen selepas didakwa atas lapan tuduhan memalsukan dokumen bernilai RM228,700 di Mahkamah Jalan Duta, Kuala Lumpur, semalam. - BERNAMA

KUALA LUMPUR 23 Dis. - Anak kepada seorang ahli politik bergelar Datuk mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen di sini hari ini atas lapan pertuduhan memalsukan dokumen melibatkan wang berjumlah RM228,700, tiga tahun lalu.

Hamdy Mohd. Nakhaie, 34, didakwa memalsukan lapan invois bertajuk 'Re: Maintenance Services For KU Band VSAT Remote Terminal Equipment' milik syarikat HMN Global Enterprise dengan niat menipu Pengarah Urusan Syarikat Numix Engineering Sdn. Bhd., Abdul Razak Mohd. Noor antara Disember 2010 dan Februari 2012.

Tertuduh yang merupakan Pengurus Jualan syarikat Government Integrated Telecommunications Network Sdn. Bhd., sebuah anak syarikat Telekom Malaysia Bhd. (TM) didakwa melakukan perbuatan itu di pejabat HMN Global Enterprise di No. 35, Jalan P9B 1/4, Presint 9, Putrajaya.

Dakwaan terhadap lelaki itu dikemukakan mengikut Seksyen 468 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara sehingga tujuh tahun dan denda, jika sabit kesalahan.

Terdahulu, Timbalan Pendakwa Raya, Mohd. Firdaus Abu Hanipah mencadangkan jaminan RM50,000 dengan dua orang penjamin serta pasport antarabangsa tertuduh diserahkan kepada mahkamah.

Peguam bela, Shamsul Sulaiman yang mewakili tertuduh pula memohon jaminan dikurangkan kepada RM20,000 dengan seorang penjamin atas alasan perniagaan anak guamnya terganggu sepanjang siasatan dijalankan sejak setahun yang lalu.

Hakim Ahmad Zamzani Mohd. Zain membenarkan tertuduh diikat jamin RM25,000 dengan seorang penjamin berserta syarat tambahan menyerahkan dokumen perjalanan kepada mahkamah sehingga kes selesai dibicarakan.

Mahkamah menetapkan 27 Januari tahun depan untuk sebutan semula kes.

Tertuduh diikat jamin oleh bapanya.

2 bersaudara hadapi 116 tuduhan ubah wang

Posted: 23 Dec 2013 10:40 AM PST

Mohamad Ismahanif Mohd. Ismail (kanan) dan kakaknya, Noor Ismahanum Mohd. Ismail di Mahkamah Sesyen, Kuala Lumpur, semalam.

KUALA LUMPUR 23 Dis. - Dua bersaudara termasuk seorang wanita yang bergelar Datuk dan sebuah syarikat pelaburan emas didakwa di Mahkamah Sesyen di sini hari ini atas 116 pertuduhan penggubahan wang haram melibatkan urus niaga bernilai lebih RM3.2 juta, dua tahun lalu.

Datuk Noor Ismahanum Mohd. Ismail, 31, dan adiknya, Mohamad Ismahanif, 25, kedua-duanya merupakan pengarah syarikat Worldwide Far East Bhd. serta syarikat berkenaan yang diwakili Noor Ismahanum mengaku tidak bersalah terhadap semua pertuduhan itu.

Noor Ismahanum dan syarikat itu, masing-masing menghadapi 57 pertuduhan melibatkan diri dalam penggubahan wang haram dengan mengguna dan memiliki wang berjumlah RM3.28 juta yang merupakan hasil aktiviti haram.

Mohamad Ismahanif pula menghadapi dua pertuduhan serupa dengan memiliki wang berjumlah RM295,883.48 dan sebuah kereta jenis Honda Civic yang didaftarkan atas namanya hasil aktiviti sama.

Kesemua tertuduh didakwa melakukan perbuatan tersebut di CIMB Bank Bhd., Jalan Radin Tengah, Bandar Baru Sri Petaling di sini antara 6 Julai 2011 dan 31 Disember 2012.

Timbalan Pendakwa Raya, Mardziatun Nisa Ahamad Kabir mengemukakan pertuduhan mengikut Seksyen 4(1)(a) Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram dan Pencegahan Pembiayaan Keganasan 2001 (AMLATFA) yang memperuntukkan hukuman denda sehingga RM5 juta atau penjara sehingga lima tahun.

Beliau pada awalnya tidak mencadangkan sebarang ikat jamin untuk Noor Ismahanum dan Mohamad Ismahanif memandangkan pertuduhan itu serius kerana membabitkan wang milik orang awam.

Bagaimanapun Mardziatun menegaskan jika mahkamah cenderung memberikan jaminan, beliau mencadangkan tertuduh masing-masing diikat jamin RM2 juta dan RM100,000 dengan syarat tambahan, pasport diserahkan kepada mahkamah.

Peguam bela yang mewakili kedua-dua tertuduh, Hamidi Datuk Mohd. Noh membantah dengan alasan anak guamnya tidak mampu membayar jumlah jaminan yang tinggi selain Noor Ismahanum merupakan individu yang dikenali masyarakat dan banyak melakukan kerja-kerja kebajikan.

Hakim Ahmad Bache membenarkan Noor Ismahanum diikat jamin RM500,000 manakala adiknya diikat jamin RM30,000 masing-masing dengan dua penjamin serta syarat tambahan tersebut.

Beliau menetapkan 17 Februari tahun depan bagi sebutan semula kes bagi pengurusan kes itu.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat