{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Pemotoran

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Pemotoran


Proton hibrid 2015

Posted: 11 Dec 2013 09:57 AM PST

Oleh MOHD. HAZLI HASSAN
ekonomi@utusan.com.my

PROTON eMAS merupakan antara kenderaan prototaip yang dikatakan mampu dibangunkan untuk kereta hibrid atau elektrik sepenuhnya. - GAMBAR HIASAN

PUTRAJAYA 11 Dis. - Proton Holdings Berhad (Proton) menyasarkan untuk mengeluarkan kereta hibrid sendiri bagi pasaran Malaysia pada penghujung 2015.

Pengerusi Eksekutif Proton, Tan Sri Mohd. Khamil Jamil berkata, sehingga kini, Proton masih lagi menguji kemampuan kenderaan prototaip sedia ada dan cara-cara yang inovatif untuk mengeluarkan kereta hibrid bagi pasaran negara ini.

"Projek kereta hibrid ini masih 'on-track' dan kita pasti akan dapat melengkapkan teknologi untuk kereta itu pada penghujung 2015," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas majlis penyerahan Proton Perdana berwajah baharu untuk kegunaan rasmi kerajaan Malaysia kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak yang turut dihadiri oleh Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin dan barisan menteri-menteri Kabinet di Perdana Putra di sini hari ini.

Pada tahun 2011, Proton telah menghasilkan dua varian prototaip berasaskan elektrik, Proton Saga EV (Electric Vehicle) dan Proton Exora REEV (Range Extender Electric Vehicle) hasil kerjasama dengan Frazer-Nash Research Limited yang berpusat di London.

Malah, prototaip Proton Exora REEV berjaya mencipta sejarah selepas memenangi Cabaran Masa Depan Brighton ke London untuk kategori Kenderaan Elektrik Terbaik Jarak Tambahan pada tahun 2010. (Lihat video di sini http://bit.ly/pro tonreev).

Kedua-dua varian itu juga telah diserahkan kepada empat kementerian bagi membolehkan laporan terperinci bagi penambah baikan untuk pengeluaran kereta-kereta EV dan REEV itu dimuktamadkan.

Mengulas lanjut, Khamil turut berkata, pihaknya perlu memenuhi petunjuk prestasi utama (KPI) yang diberikan kerajaan, selain kehendak dan peraturan yang diperlukan oleh pihak berkuasa tempatan sebelum ia dapat dipasarkan.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat