{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Kosmo Online - Dunia

Posted by Tanpa Nama

Kosmo Online - Dunia


Pemerintah Mesir akan bersih lokasi perhimpunan

Posted:

Pemerintah Mesir akan bersih lokasi perhimpunan

Pemerintah Mesir akan bersih lokasi perhimpunan

PARA penyokong bekas Presiden Mesir, Mohamed Morsi berarak dari masjid Al-Fath menuju ke bangunan Kementerian Pertahanan di Kaherah, kelmarin. Mereka berikrar akan meneruskan protes sehinggalah kuasa Morsi dikembalikan.


KAHERAH - Kabinet Mesir kelmarin mengarahkan polis mengambil tindakan keras untuk menyuraikan protes penyokong setia bekas Presiden Mesir, Mohamed Morsi.

Arahan kepada menteri dalam negeri itu meningkatkan lagi kemungkinan tercetusnya pertempuran berdarah, selepas 82 orang maut semasa bantahan pro-Morsi di sini beberapa hari lalu.

Perkara tersebut dibuat ketika beberapa wakil dari Eropah tiba di Kaherah bagi meredakan ketegangan di antara tentera pemerintah dan kumpulan Islam.

Pengumuman kabinet tersebut hadir menerusi satu kenyataan yang menyatakan bahawa kem-kem yang menempatkan penyokong Morsi di dua dataran di sini memberi ancaman kepada keselamatan negara.

"Situasi berbahaya yang berterusan di dataran Rabaa al-Adawiya dan Nahda, keganasan serta sekatan jalan raya tidak boleh diterima lagi, memandangkan ia memberi ancaman kepada keselamatan nasional," kata kenyataan itu.

Sementara itu, para penyokong Morsi dilapor berikrar untuk menentang arahan menyuraikan protes tersebut.

"Tiada apa yang akan berubah," kata jurucakap Ikhwanul Muslimin, Gehad El-Haddad.

Kumpulan penyokong Morsi berkata, mereka akan mengadakan perarakan berskala besar pada hari ini. Selain mengutuk perintah yang diberikan kepada polis bagi menamatkan bantahan di Kaherah.

"Gabungan yang menentang rampasan kuasa menyeru semua rakyat untuk mengadakan protes secara aman di Mesir," kata satu kenyataan gabungan penyokong setia Morsi.

Gabungan tersebut juga menggesa tentera dan polis tidak menembak rakyat Mesir.

Lebih 250 orang terkorban sejak tentera menggulingkan Morsi pada 3 Julai lalu berikutan protes besar-besaran di seluruh negara. - AFP

Burung purba ditemui di China

Posted:

Burung purba ditemui di China

Burung purba ditemui di China


KIRI: Gambar yang disediakan oleh jurnal Nature menunjukkan fosil Xiaotingia Zhengi yang menyerupai dinasour Archaeopteryx dan memiliki berat 800 gram.


PARIS - Bukti terkini menunjukkan bahawa Archaeopteryx, dinosaur bersayap, memiliki otak mirip burung moden dan makhluk itu didakwa mampu terbang, menurut kajian terbaharu.

Archaeopteryx dipercayai burung pertama di dunia yang mempunyai bulu dan hidup sekitar 150 juta tahun lalu.

Menurut kajian yang disiarkan kelmarin, sekurang-kurangnya beberapa spesies dinosaur yang hidup sezaman Archaeopteryx mempunyai otak dengan saraf untuk terbang.

Keputusan kajian diperoleh menerusi imbasan tiga dimensi (3D) terhadap tengkorak burung awal dinosaur tersebut. Fosilnya sebelum ini dikenali sebagai Xiaotingia Zhengi dan hidup pada zaman Jurasik China.

Kajian diketuai oleh ahli paleontologi, Amy Balanoff dari American Museum of Natural History dan diterbitkan dalam jurnal Nature. - AFP

Kedai jam mewah di Cannes dirompak

Posted:

Kedai jam mewah di Cannes dirompak

Kedai jam mewah di Cannes dirompak


SEORANG pegawai polis forensik meneliti bahagian luar kedai jam mewah Kronometry di French Riviera, Cannes, Perancis yang dirompak kelmarin.- AFP


CANNES - Pusat peranginan French Riviera sekali lagi menjadi lokasi rompakan pada Rabu, hanya tiga hari selepas seorang lelaki merompak barangan kemas dari sebuah hotel mewah di sini.

Pendakwa raya tempatan memberitahu, dua orang lelaki bersenjatakan sebutir bom tangan dan pistol masuk ke dalam sebuah kedai menjual jam tangan mewah sebelum melarikan 100 hingga 150 utas jam tangan.

Rompakan yang berlaku di kedai Kronometry dilaporkan bernilai AS$1.99 juta (RM6.44 juta). Ia merupakan salah sebuah kedai barangan mewah yang terletak di Jalan La Croisette.

Lokasi kejadian terletak hanya tiga blok dari hotel Carlton yang menyaksikan barangan kemas berjumlah AS$136 juta (RM440 juta) dirompak pada Ahad lalu.

Perompak yang dikatakan berusia 20-an masuk ke dalam kedai dan berpakaian seperti pelancong. Mereka kemudian mengarahkan pengurus kedai serta tiga orang jurujual supaya membuka kabinet sebelum mengambil jam tangan tersebut dan melarikan diri.

Pada Februari lalu, kedai sama pernah menjadi sasaran sekumpulan perompak yang melarikan kira-kira 150 utas jam tangan mewah. - AFP

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat