{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Agrobiz

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Agrobiz


Baja silikon mesra alam

Posted: 23 Dec 2013 06:16 AM PST

Warga syarikat baja SIO4 Sdn Bhd menunjukkan tanda bagus mengenai baja silikon yang digunakan oleh pemilik ladang sawit, Teu Chong Bon, (kanan) di sekitar Tawau, Sabah, baru-baru ini.

Bagi penyelesaian kepada tanah berasid, silikon yang merupakan elemen keempat terbesar dalam tumbuhan selepas tiga daripadanya iaitu nitrogen , fosfat dan kalium (NPK) mampu berperanan dalam proses pembentukan dan kesuburan tanah.

Menyedari kelebihan yang terdapat pada silikon, Syarikat SIO4 Sdn.Bhd yang beroperasi di Tawau, Sabah memperkenalkan Super Baja Silikon 20 yang berfungsi sebagai agen bantuan untuk mengubah keasidan serta meneutralkan semula tanah tanpa penggunaan bahan kimia.

Menurut ahli agronomis syarikat tersebut, Julian Mickey Niun, sampel tanah akan diambil bagi mengenal pasti tahap asid dalam tanah sebelum mengadakan program khidmat nasihat kepada peladang.

"Sembilan sampel cebisan tanah dari ladang pelanggan akan diambil dari kedalaman berbeza dengan tujuan menentukan pada tahap mana keasidan tanah tinggi sebelum cecair larutan penanda unikversal dititiskan.

"Selepas cecair tersebut dititiskan, warna tanah akan berubah dan semakin merah tanah, semakin tinggi tahap asid yang dimiliki.

"Beberapa ketulan baja silikon akan dicampur dan tindak balas akan dapat dilihat dalam masa beberapa minit dengan warna tanah berubah kehijauan sebagai menandakan ia sudah dibaik pulih," katanya ketika ditemui pada program lawatan ke ladang kelapa sawit di Tawau baru-baru ini.

Tambah Jimmy, Super Baja Silikon 20 turut berfungsi dalam memulihkan kesuburan tanah, menguatkan keupayaan tanaman memegang tanah selain berupaya menahan tanaman untuk menentang tekanan persekitaran.

Di samping itu, baja tersebut juga turut membantu mempergiatkan proses fotosintesis pada tanaman serta membekalkan nutrien sebatan bagi menguatkan daya ketahanan dari sebarang jangkitan penyakit dan serangan serangga.

Keberkesanan baja tersebut turut diakui oleh pemilik ladang kelapa sawit di Gudang 4, Merotai, Woo Min Fui, 70, melalui pemerhatiannya menerusi peningkatan hasil tanaman antara 30 hingga 40 peratus.

"Kelapa sawit yang ditanam semakin subur dan sihat, bahagian pangkal membesar, daun melebar selain bahagian biji dan isi juga semakin besar serta tebal.

"Setelah setahun mengunakan empat tan baja silikon terhadap 80 ekar ladang, saya mendapati hasil meningkat sehingga 1.5 tan bagi setiap pusingan berbanding sebelum ini hanya satu tan.

"Selain itu, ia turut menambahkan bilangan tandan buah bagi setiap pokok dan juga saiz sehingga boleh mencapai 20 kilogram sebuah," katanya.

Min Fui yang mempunyai ladang kelapa sawit seluas 32.2 hektar memberitahu, perubahan dapat dilihat jelas dalam masa tiga hingga enam bulan dengan melihat keadaan fizikal buah yang membesar dari biasa.

Berkongsi mengenai pendapatan hasil yang diperolehi menerusi penggunaan baja silikon ini, Min Fui yang juga Ketua Masyarakat Cina di tempatnya memberitahu, pendapatannya meningkat hampir dua kali ganda daripada biasa memandangkan jumlah sawit yang dihasilkan bertambah untuk sekali pusingan.

Menerangkan lebih lanjut mengenai keunikan baja silikon, menurut Jullian, ia merupakan bahan mudah serap yang mana mampu mencegah penyerapan logam berat di samping mengurangkan pencemaran racun pertanian terhadap tanah sekali gus merendahkan kandungan nitrat dalam tanaman.

Produk keluaran SIO4 Sdn. Bhd itu bukan sahaja turut diakui mampu mengurangkan kehilangan air pada tanaman akibat proses transpirasi, malah meningkatkan keberkesanan baja nitrogen, fosforus, kalium (NPK) dan meningkatkan pengudaraan serta pengaliran dalam tanaman.

Secara amnya, tanah di kawasan tropika yang lembap seperti di Tawau kebanyakannya mengandungi silikon rendah dan berasid sekali gus menyebabkan keracunan aluminium boleh mengurangkan pertumbuhan tanaman bagi tanah berasid semula jadi atau yang terjejas oleh hujan berasid.

Oleh itu, penggunaan silikon yang berfungsi sebagai pengubah tahap keasidan tanah mampu meneutralkan keracunan aluminium dengan berkesan berbanding pengapuran. – NOOR DIANA AZIS

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat