{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Mahkamah

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Mahkamah


Dipenjara 10 tahun jerut remaja

Posted: 15 Jul 2013 12:15 PM PDT

Oleh YULPISMAN ASLI
utusankelantan@utusan.com.my

Tan Guan Seng di pekarangan Mahkamah Sesyen Kota Bharu, semalam. - Utusan/Rosni Masri

KOTA BHARU 15 Julai - Akibat menjerut leher seorang remaja perempuan berusia 17 tahun menggunakan sehelai kain tudung kira-kira 10 tahun lalu, seorang subkontraktor hari ini dihukum penjara 10 tahun oleh Mahkamah Sesyen di sini.

Tan Guan Seng yang berusia 19 tahun ketika kejadian tersebut, dijatuhi hukuman itu setelah didapati bersalah mencederakan mangsa pada 12 Ogos 2003 di kawasan semak di Kampung Lundang, Machang di sini.

Hakim Ahmad Yusuff Yunus memutuskan demikian selepas pihak pembelaan gagal membuktikan keraguan munasabah terhadap pertuduhan yang dihadapi oleh tertuduh.

Mengikut pertuduhan, Guan Seng, 30, telah menjerut leher mangsa menggunakan sehelai kain tudung sehingga menyebabkan kecederaan yang jika menyebabkan kematian, tertuduh boleh didakwa atas tuduhan membunuh.

Pendakwaan terhadap tertuduh dikemukakan oleh Timbalan Pendakwa Raya, Azmah Azhari mengikut bawah Seksyen 307 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara sehingga 20 tahun.

Terdahulu, Guan Seng berhadapan satu lagi pertuduhan iaitu merogol remaja perempuan terbabit pada waktu, tarikh dan lokasi sama.

Bagi pertuduhan itu, dia didakwa di bawah Seksyen 376 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara sehingga 20 tahun dan boleh disebat.

Bagaimanapun, Ahmad Yusuff memutuskan Guan Seng tidak bersalah dan dibebaskan daripada pertuduhan berkenaan dengan alasan pihak pendakwaan gagal membuktikan alat sulit tertuduh telah memasuki kemaluan mangsa.

"Walaupun pihak pendakwaan berjaya membuktikan ada penetrasi terhadap kemaluan mangsa dan ada koyakan baru pada selaput dara serta pendarahan dan pembengkakan, namun gagal membuktikan zakar tertuduh adalah yang menyebabkan kecederaan tersebut.

"Oleh yang demikian, pihak pembelaan telah berjaya membuktikan keraguan munasabah terhadap kes ini,'' katanya.

Beliau bagaimanapun membenarkan permohonan peguam tertuduh, Ahmad Nizam Mohamad untuk menangguhkan pelaksanaan hukuman bagi membolehkan pihaknya mengemukakan rayuan di Mahkamah Tinggi dan menetapkan jaminan RM25,000 dengan seorang penjamin terhadap tertuduh.

Perbicaraan 30 anggota kumpulan pengganas Kiram 17 hingga 27 September ini

Posted: 15 Jul 2013 12:15 PM PDT

Datu AmirbaharHushin Kiram

KOTA KINABALU 15 Julai - Mahkamah Tinggi di sini hari ini menetapkan 17 hingga 27 September ini perbicaraan terhadap 30 individu membabitkan 27 warga Filipina dan tiga rakyat Malaysia yang didakwa melakukan pelbagai kesalahan berkaitan aktiviti keganasan di negeri ini.

Hakim P. Ravinthran yang mendengar pengurusan kes itu hari ini turut menetapkan Pusat Pasukan Gerakan Am di Kinarut di sini sebagai mahkamah sementara memandangkan jumlah tertuduh yang ramai.

Beliau juga berkata, tempoh perbicaraan tersebut memadai memandangkan pendakwaan akan memanggil sekurang-kurangnya 50 saksi.

Seramai 22 orang termasuk komander kumpulan pengganas Kiram berpangkat 'Jeneral', Datu Amirbahar Hushin Kiram berhadapan hukuman mati kerana didakwa melancarkan peperangan terhadap Yang di-Pertuan Agong.

Kesemua tertuduh didakwa mengikut Seksyen 121 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman gantung atau penjara seumur hidup dan denda jika sabit kesalahan.

Tertuduh-tertuduh itu ialah Datu Amirbahar, Basad H. Manuel, Salib Akhmad Emali, Mohamad Ali Ahmad, Pabblo Alie, Abd. Hadi Mawan, Atik Hussin Abu Bakar, Dani Ismail, Saidili Jaharul, Totoh Hismullah, Basil Samiul, Rizman Gulan, Abdul Majil Jubin, Rijmal Salleh, Julham Rashid, Tani Lahad Dahi, Al Wazir Osman@Abdul, Virgilio Nemar Patulada @ Mohamad Alam Patulada, Masir Aidin, Anwar Salib Akhmad, Ismail Yasin dan Binhar Salib Akhmad.

Kesemua mereka turut menghadapi pertuduhan kedua iaitu didakwa menganggotai kumpulan pengganas pada tarikh dan tempat yang sama, iaitu kesalahan mengikut Seksyen 130KA kanun sama.

Di bawah seksyen itu, tertuduh boleh dihukum penjara seumur hidup dan denda jika sabit kesalahan.

Daripada tiga rakyat Malaysia itu, seorang wanita, Norhaida Ibnahi menghadapi hukuman penjara seumur hidup, jika sabit kesalahan, kerana didakwa memberi perlindungan kepada sekumpulan pengganas.

Dua lelaki tempatan, Kadir Uyung dan Lating Tiong pula didakwa menjadi anggota kumpulan pengganas dan menderhaka terhadap Yang di-Pertuan Agong.

Kesalahan yang didakwa dilakukan oleh warga Filipina itu pula termasuk melancarkan perang terhadap Yang di-Pertuan Agong yang boleh dikenakan hukuman mati atau penjara seumur hidup, dan kerana menjadi anggota kumpulan pengganas.

Sementara itu, Peguam Negara, Tan Sri Abdul Gani Patail yang mengendalikan kes itu memaklumkan mahkamah, beberapa tertuduh warga Filipina berkenaan menghantar surat kepada Hakim Besar Sabah dan Sarawak supaya membatalkan pelantikan peguam oleh Mahkamah Tinggi Kota Kinabalu.

Beliau berkata, tertuduh-tertuduh berkenaan meminta peguam mereka dilantik oleh kerajaan Filipina dan permohonan itu akan diputuskan oleh Hakim Ravinthran selepas membaca surat berkenaan.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat