{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Hiburan

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Hiburan


Bade kahwin lagi

Posted: 30 May 2014 02:39 AM PDT

KUALA LUMPUR 30 Mei - Pengarah filem terkenal Badaruddin Azmi (Bade) dikatakan berkahwin buat kali kedua dengan seorang wanita muda yang dikenali sebagai Aida Abdul, berusia awal 30-an.

Majlis meraikan pernikahan baharu suami kepada Erma Fatima itu berlangsung di sebuah hotel di Cherating , Pahang pada 27 Mei lalu.

Majlis yang berlangsung secara tertutup itu turut dihadiri beberapa artis terkenal termasuk Datuk Rosyam Nor dan isteri.

Walaupun isteri kedua pengarah itu masih misteri, Utusan Online berjaya mendapatkan gambar perkahwinan mereka baru-baru ini.

Sehingga kini Bade sendiri masih belum memberi sebarang pengesahan mengenai pernikahannya itu walaupun usaha mendapatkan kenyataan daripada pengarah berkenaan dibuat semenjak minggu lalu.

"Bade dan isterinya difahamkan telah bernikah sekitar dua bulan lalu di negara jiran. Wanita berkenaan juga merupakan orang yang terlibat dalam bidang penerbitan drama dan filem dan kini membantu produksi Bade sendiri," jelas sumber.

Rosyam yang dihubungi Utusan Malayisa bagaimanapun tidak mahu memberi sebarang ulasan mengenai majlis perkahwinan rakan baiknya itu.

"Ini kisah peribadi, awak tanya tuan punya diri, itu lebih baik," katanya, tegas.

Erma, isteri pertama Bade juga gagal dihubungi untuk memberikan sebarang komen.

Hasil penelitian di laman Instagram Erma, pengarah itu kini berada di Sepanyol untuk projek karya terbaharunya.

Erma dan Bade bernikah pada 30 November 1990 dan membesarkan lima orang anak.

Sebelum ini Bade pernah didakwa telah bernikah lain pada 2010. Bagaimanapun Bada menafikan sekeras-kerasnya yang dia sudah berkahwin pada waktu tersebut.

ENDS.

Firman lebih popular?

Posted: 30 May 2014 06:19 AM PDT

Oleh KHADIJAH IBRAHIM
Gambar SYEFRI MONIZ

Firman bersama komposer Eddie Hamid yang mencipta lagu Rindu Serindu Rindunya.

ALANGKAH beruntungnya penyanyi Firman kerana lagu dendangannya, Rindu Serindu Rindunya telah diputarkan di 600 stesen radio di Indonesia ketika ini. Malah lagu itu juga berjaya menduduki carta teratas senarai lagu-lagu popular dan lagu tersebut juga sudah mula diputarkan di saluran radio tempatan.

Keadaan itu ternyata jauh berbeza dengan apa yang dialami oleh kumpulan Spoon yang merupakan penyanyi asal untuk lagu ciptaan Eddie Hamid dan lirik oleh Allahyarham Man Toba itu.

Lagu itu dikatakan terlalu melankolik dan kekampungan, tidak sesuai untuk siaran radio tempatan terutama radio swasta yang tampak lebih urban. Kini apa sudah terjadi?

Lagu yang sama tetapi didendangkan oleh penyanyi dari seberang dengan susunan muzik baharu terus mendapat tempat di saluran radio yang sebelum ini pernah pandang sebelah mata pada lagu tersebut.

Komposer Eddie yang sempat ditemui pada majlis pelancaran single Rindu Serindu Rindunya, dendangan Firman di Kuala Lumpur baru-baru ini berkata, dia agak terkejut apabila mendengar lagu tersebut dengan mudah mendapat tempat di saluran radio tempatan.

"Pada 1998, waktu Spoon rakam lagu itu, saya masih ingat betapa sukarnya untuk kumpulan itu menambat hati orang atasan di radio swasta. Alasan yang diberi, itu lagu kampung dan ia tidak sesuai dengan format saluran mereka.

"Apa bezanya sekarang, Firman tetap mengekalkan melodi asal dan hanya dibuat sedikit susunan baharu. Lagu ciptaan saya itu tetap dengan irama Melayu. Pada saya jika sesebuah lagu itu digemari ramai, tidak perlulah nak kategorikan ia lagu kampung atau bandar," katanya.

Menurut Eddie, dia berpuas hati dengan dendangan Firman kerana penyanyi itu berjaya menyampaikannya dengan lebih baik. Lagu terkini dendangan Firman telah mendapat sentuhan Pay daripada kumpulan Slank.

"Sebenarnya, Firman bukanlah orang pertama yang merakam semula lagu Rindu Serindu Rindunya. Lagu tersebut pernah dirakam oleh kumpulan Exist dan Datuk Sharifah Aini pun pernah rakam Rindu Serindu Rindunya pada 2000. Sebagai komposer, saya gembira kerana karya saya mendapat perhatian ramai," jelasnya.

Firman minat Spoon

Tatkala ditanya kenapa memilih lagu dendangan Spoon untuk dijadikan single terbaharunya. Kata Firman, Rindu Serindu Rindunya merupakan lagu pertama yang membuatnya belajar untuk bermain gitar.

"Lagu itu pernah ngetop di Indonesia sewaktu Spoon nyanyikannya dan ketika itu saya masih di bangku sekolah dan saya adalah di antara penggemar tegar.

"Lagu itu juga membuatkan saya belajar memetik gitar dan apabila pihak Life Records memberi saranan untuk saya merakam semula lagu Melayu, terus saya pilih lagu Rindu Serindu Rindunya. Pada saya lagu itu ada nilai estetikanya yang tersendiri," jelasnya.

Tambah Firman, dia tidak pernah malu untuk mendendangkan lagu-lagu berunsur kemelayuan kerana sejak dari kecil dia sudah didedahkan dengan irama tersebut daripada ayahnya.

"Irama Melayu bukan muzik murahan tetapi muzik yang kaya dengan lenggok tersendiri dan untuk menyanyikan lagu irama Melayu bukanlah sesuatu yang mudah.

"Tidak dinafikan, awalnya saya mengalami sedikit kesukaran kerana saya adalah penggemar irama rock, namun saya berjaya mengatasinya kerana minat yang mendalam terhadap irama tersebut," katanya.

Firman bersama isteri dan anak.

Sudah dicetak rompak

Firman yang teruja kerana single terbaharunya itu mendapat sambutan hangat daripada rakyat Indonesia berkata, dia juga dikejutkan dengan berita yang lagu tersebut telah dijadikan lagu karaoke tanpa izin.

"Dua hari lalu seorang teman memberitahu yang lagu Rindu Serindu Rindunya telah ada di pusat karaoke Indonesia, sedangkan lagu itu belum lagi dipasarkan.

"Kata teman, sewaktu dia mencari lagu-lagu dendangan saya untuk dinyanyikan, terus keluar lagu Rindu Serindu Rindunya. Rupa-rupanya di pusat karaoke, saya sudah ada album, sedangkan sehingga kini saya hanya mengeluarkan single. Album penuh saya yang berjudul Aku Anak Melayu hanya akan dipasarkan selewat-lewatnya selepas lebaran ini," jelasnya.

Tambahnya, walaupun kecewa dengan perbuatan tidak bertanggungjawab pihak berkenaan, namun dia percaya apa yang dilakukan oleh pusat karaoke berkenaan berdasarkan permintaan.

"Mungkin para pengunjung pusat karaoke ingin menyanyikan lagu tersebut namun hingga kini pihak rakaman belum buat, jadi bagi memenuhi kehendak pelanggan, saya yakin pusat karaoke itu mengambil jalan pintas.

"Untuk tindakan selanjutnya, pihak saya memerlukan lebih banyak info kerana apa yang dilakukan itu lebih menguntungkan pihak lain dan bukannya saya, "katanya.

Tidak boleh berjauhan

Menurut Firman atau nama sebenarnya Firman Rahmat Siagian sejak menjadi ayah kepada Diamond Ziggy Siagian yang kini berusia 14 bulan, hatinya sentiasa tidak keruan.

"Kalau dulu saya boleh berjauhan dengan isteri tetapi sejak ada anak, hati saya cepat rindu untuk pulang ke rumah kepingin melihat wajah anak.

"Anak saya sihat-sihat aje tetapi suka buat perangai. Kerenah dia itu membuatkan saya sentiasa rindu untuk mengusik. Jadi kalau sudah dua hari tidak menatap wajahnya, saya pasti resah gelisah," kata suami kepada Marisya Purwana Putri.

Katanya, sejak memenangi pertandingan Indonesia Idol, hidupnya kini banyak berubah. Namun jika diundurkan masa, Firman berkata, seboleh mungkin dia tidak mahu mencipta nama dalam bidang seni berdasarkan pertandingan tersebut.

"Sebenarnya bukan mudah bergelar juara Indonesia Idol. Selepas program itu orang mengenali kita sebagai artis, namun kita terpaksa bergerak sendiri. Sewaktu dalam program sahaja, peserta dilatih tubi selepas itu kami perlu membawa haluan sendiri.

"Memang perit kerana ketika itu saya tidak boleh makan di jalanan sebab orang mengenali saya sebagai artis. Hakikat sebenarnya, saya bukanlah semewah seperti yang disangka. Sekarang ini sahaja, kehidupan saya sedikit senang," akuinya.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat