{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Kosmo Online - Dunia

Posted by Tanpa Nama

Kosmo Online - Dunia


'Ping' didakwa bukan dari MH370

Posted:

'Ping' didakwa bukan dari MH370

'Ping' didakwa bukan dari MH370

GAMBAR fail pada 13 April lalu menunjukkan seorang pembantu juruterbang pesawat P-3K2-Orion milik Tentera Udara Diraja New Zealand membantu mengesan objek dalam operasi mencari penerbangan MH370 di selatan Lautan Hindi.- REUTERS


WASHINTON - Bunyi isyarat akustik ping yang didengar dalam operasi mencari pesawat Penerbangan Malaysia (MAS) MH370 yang hilang dipercayai berasal daripada sumber buatan manusia yang lain, kata seorang pegawai Tentera Laut Amerika Syarikat (AS) kepada saluran televisyen CNN kelmarin.

Pegawai berkenaan, Michael Dean berkata, beliau sangsi tentang bunyi ping yang menjadi asas pencarian pesawat Boeing 777-200 milik MAS yang hilang ketika dalam penerbangan dari Kuala Lumpur menuju ke Beijing pada Mac 8 lalu.

Dean memberitahu, isyarat ping itu mungkin dipancarkan oleh kapal yang mencari penerbangan tersebut.

Namun, satu kenyataan rasmi Tentera Laut AS menolak kenyataan Dean yang disifatkan sebagai spekulasi dan terlalu awal.

Dean juga sebelum ini memberitahu CNN bahawa jika isyarat ping itu berasal daripada pesawat MH370, pasukan-pasukan mencari pasti menemui pesawat hilang tersebut.

Beliau juga mengesahkan bahawa negara-negara lain turut mencapai rumusan yang sama.

Dalam pada itu, Australia semalam menolak sebahagian besar Lautan Hindi sebagai lokasi terakhir persemadian pesawat MH370 selepas usaha mencari di dasar laut gagal menemui serpihan pesawat hilang itu. - Agensi

Lebih 2 bilion penduduk dunia gemuk atau obes

Posted:

Lebih 2 bilion penduduk dunia gemuk atau obes

Lebih 2 bilion penduduk dunia gemuk atau obes


GAMBAR fail 19 Ogos 2009 menunjukkan seorang wanita obes berjalan kaki di Maryland, Amerika Syarikat.- AFP


LONDON - Hampir satu pertiga penduduk dunia gemuk manakala tiada negara berjaya mengekang kadar obesiti sejak tiga dekad lalu, menurut satu laporan analisis global terbaharu.

Analisis berkenaan mendapati lebih dua bilion orang di seluruh dunia kini memiliki berat badan berlebihan atau obes.

Kadar obesiti tertinggi direkodkan Asia Barat dan Afrika Utara apabila hampir 60 peratus lelaki dan 65 peratus wanita di rantau berkenaan berada dalam kategori gemuk.

Amerika Syarikat (AS) memiliki 13 peratus populasi gemuk dunia yang merupakan kadar tertinggi berbanding mana-mana negara di dunia.

China dan India pula menyumbang kira-kira 15 peratus populasi gemuk global.

"Situasi ini agak membimbangkan," kata tenaga pengajar Institut Metrik Kesihatan dan Penilaian Universiti Washington, yang mengetuai kaji selidik itu, Christopher Murray.

Beliau dan beberapa penyelidik lain menganalisis lebih 1,700 kajian melibatkan 188 negara dari tahun 1980 hingga 2013.

"Kami mendapati, tiada satu negara pun mencatat penurunan kadar obesiti yang signifikan, sekali gus menunjukkan cabaran ini amat sukar," katanya.

Menurut Murray, terdapat kaitan kukuh antara pendapatan dan obesiti dengan kekayaan menyumbang pada penambahan berat badan seseorang.

Laporan terbaharu itu dibiayai oleh Yayasan Bill & Melinda gates dan disiarkan secara dalam talian oleh Jurnal Lancet semalam. - AP

10 tahun pin, jarum dalam badan

Posted:

10 tahun pin, jarum dalam badan

10 tahun pin, jarum dalam badan


Alatan Hsia bersama sekeping gambar ujian X-ray yang menunjukkan terdapat beberapa jarum di dalam paru-parunya.


JARUD BANNER, China - Seorang wanita yang mengalami sakit luar biasa sejak 10 tahun lalu mendapati dalam badannya mempunyai sembilan pin dan jarum selepas menjalani ujian X-ray, lapor akhbar MailOnline semalam.

Beberapa doktor yang memeriksa Alatan Hsia mendapati pin dan jarum berkenaan terdapat pada bahagian paru-paru, hati, kaki dan berhampiran dengan jantung.

Dalam pada itu, wanita itu yang merupakan penggembala lembu berkata, dia pernah melalui situasi perkahwinan yang teruk sebelum ini.

"Bekas suaminya saya, Chung Hsiao selalu memukul saya. Pada akhir tahun 2002, saya ke rumah ibu bapa saya untuk mengelak daripada dia.

"Pada suatu hari, apabila saya berada di sana dan kedua orang tua saya keluar, dia datang dan memukul saya. Dia menjerit: "Jika kamu tidak pulang ke rumah, saya akan membunuh kamu. Saya dipukul hingga koma," jelasnya.

Apabila Hsia tersedar daripada koma lima hari selepas itu, ibu bapanya memberitahu yang mereka menemui sembilan jarum di sisinya ketika kejadian berlaku.

"Saya percaya selepas memasukkan sedikit jarum ke dalam badan saya, dia kemudian melarikan diri dan membiarkan selebihnya di atas lantai," katanya lagi.

Bagaimanapun, wanita itu kini memerlukan kos sebanyak £17,000 (RM91,372) untuk menjalani pembedahan bagi mengeluarkan pin dan jarum-jarum tersebut. - Agensi

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat