{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Utara

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Utara


Bangunan parkir belum siap

Posted: 29 May 2014 11:58 AM PDT

Oleh MOHD. SAHRUL MOHD SAH
utusanpenang@utusan.com.my

Projek bangunan parkir Bukit Bendera setakat semalam hanya 65 peratus siap dan tarikh penyerahannya ditunda dari 31 Mei kepada 31 Ogos tahun ini.

PULAU PINANG 29 Mei - Dalam tempoh kurang dua hari sahaja lagi dijadual untuk disiapkan, bangunan parkir di Bukit Bendera yang diruntuhkan kerana tidak menepati spesifikasi masih gagal disi apkan.

Kerajaan negeri menerusi Perbadanan Pembangunan Pulau Pinang (PDC) menetapkan projek itu disiapkan pada 25 November 2013 sebelum dilanjutkan sehingga hujung bulan ini.

Timbalan Pengurus Besar 1 PDC, Iskandar Bashar Abdul Kadir berkata, projek bangunan tersebut hanya 65 peratus siap dan dijangka siap pada 31 Ogos ini.

Beliau berkata, antara masalah utama yang menyebabkan kelewatan projek pembinaan itu adalah terdapat batu besar berhampiran kawasan bangunan parkir.

"Kita dapati penggunaan bahan letupan tidak sesuai disebabkan tempat pembinaan terletak hampir dengan kawasan kediaman penduduk.

"Kami terpaksa memecahkan batu itu sedikit demi sedikit dan proses ini mengambil masa hampir enam bulan menyebabkan kelewatan tidak dapat dielakkan," katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini.

Iskandar memberitahu, pihaknya yakin projek itu akan siap sepenuhnya dan diserahkan kepada bahagian pengurusan pada tarikh baharu yang ditetapkan.

"Sungguhpun kelewatan tidak dapat dielakkan, kami akan memastikan tidak terdapat apa-apa penambahan kos dan segalanya akan dipantau rapi," katanya.

Bangunan parkir lapan tingkat itu dilengkapi dengan 311 lot parkir kereta, 171 tempat meletak motosikal dan juga tiga ruangan parkir khas untuk orang kurang upaya (OKU).

Projek bernilai RM11 juta itu juga akan turut menempatkan masing-masing satu tingkat ruang pejabat dan ruang komersial.

TNB bantu baik pulih rumah rakyat miskin

Posted: 29 May 2014 11:58 AM PDT

Zainol Fadzi Paharudin (empat dari kiri) ketika melawat rumah Chai Chat yang sudah dibaik pulih TNB di Teluk Intan, Perak, kelmarin.

TELUK INTAN 29 Mei - Program bantuan kerajaan tidak meminggirkan mana-mana kaum dan ini dibuktikan apabila kaum India dan Cina yang tidak berkemampuan turut dibantu di bawah Projek Mesra Rakyat Tenaga Nasional Berhad (TNB).

Projek tersebut merupakan bantuan membaiki rumah penduduk daif dan bagi kawasan ini, dua keluarga di Kampung Chui Chak dan Langkap dekat sini sudah pun memiliki kediaman yang lebih selesa di bawah program tersebut.

Salah seorang penerima bantuan, Chai Chat, 63, yang merupakan orang kurang upaya (OKU) berkata, bantuan itu sangat bermakna dan mengubah hidupnya sekeluarga.

Dia yang bergantung hidup dengan bantuan isterinya yang bekerja sebagai pembantu kedai berkata, bantuan rumah yang diterimanya itu membolehkan mereka sekeluarga tinggal dalam keadaan lebih selesa.

"Rumah kami sebelum diperbaiki agak kurang selesa dan tidak sesuai untuk didiami bersama empat anak saya.

"Saya sangat berterima kasih kepada kerajaan dan TNB serta wakil rakyat Sungai Manik kerana memberikan bantuan ini," katanya pada majlis perasmian kediamannya yang sudah dibaik pulih oleh TNB di sini semalam.

Majlis tersebut dirasmikan oleh Pengerusi Jawatankuasa Kemudahan Awam, Infrastruktur, Tenaga dan Air negeri, Datuk Zainol Fadzi Paharudin merangkap Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Sungai Manik.

Seorang lagi penerima bantuan, S. Gengabale, 49, ibu tunggal tiga anak yang turut memelihara dua cucunya berkata, kehidupannya berubah setelah menerima bantuan tersebut.

Dia yang bekerja di sebuah ladang kelapa sawit dekat sini juga berterima kasih kepada TNB yang membiayai kos baik pulih rumahnya.

"Kehidupan saya sekeluarga bertambah selesa. Rumah kami sudah mempunyai bekalan elektrik setelah setahun terpaksa menggunakan lilin pada waktu malam," katanya.

Kedah tubuh PAWE di setiap daerah

Posted: 29 May 2014 11:58 AM PDT

ALOR SETAR 29 Mei - Kerajaan negeri akan menubuhkan lebih banyak Pusat Aktiviti Warga Emas (PAWE) di setiap daerah bagi memastikan golongan warga emas terus aktif menjalani kehidupan harian mereka.

Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Wanita, Kebajikan Masyarakat, Pertanian dan Industri Asas Tani negeri, Datuk Suraya Yaacob berkata, sehingga kini terdapat dua PAWE di negeri ini iaitu di Sungai Petani dan Kulim.

"PAWE mendapat sambutan baik daripada golongan warga emas, contohnya PAWE Kulim mempunyai kira-kira 250 ahli.

"Negara kita sedang menjurus kepada penuaan di mana jangka hayat warga emas semakin panjang iaitu 75 tahun bagi wanita dan 73 bagi lelaki. Dari sini menunjukkan lebih ramai warga emas perlu dijaga.

"Tetapi dengan adanya pusat ini, warga emas yang masih aktif akan dapat mengisi waktu lapang mereka dengan melakukan pelbagai aktiviti bermanfaat kerana kita mahu mereka bergiat aktif supaya mereka akan sentiasa berada dalam keadaan sihat," katanya.

Beliau berkata demikian selepas merasmikan Mesyuarat Agung Ke-9 Majlis Kebajikan Negeri Kedah di sini hari ini.

Menurut Suraya, PAWE bertindak sebagai pusat sehenti kepada golongan warga emas dengan menyediakan pelbagai kemudahan dan aktiviti untuk mereka jalankan seperti keagamaan, riadah, sukan dan kraftangan.

"Mereka perlu melibatkan diri dengan aktiviti sihat agar lebih bersemangat menjalani kehidupan mereka.

"Tidak menjadi masalah sekiranya mereka hendak mencuba bidang baru seperti mencuba bermain gitar atau piano jadi kita akan cuba menyediakan peralatan yang diperlukan di pusat PAWE di negeri ini," katanya.

Dalam pada itu, Suraya ketika berucap mewakili Menteri Besar, Datuk Seri Mukhriz Tun Mahathir pada majlis itu, berkata, kerajaan negeri sedar dalam membangunkan masyarakat akan timbul pelbagai cabaran yang melibatkan isu kemiskinan, orang kurang upaya, anak yatim terbiar, isu warga emas, gejala sosial dan sebagainya.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat