{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Selatan

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Selatan


5,000 dijangka sertai Program Rakan Alam Sekitar di PD 5 Jun ini

Posted: 29 May 2014 11:57 AM PDT

DR. Ahmad Kamarulnajuib Che Ibrahim (kanan) dan Abu Hasan Mohd. Isa menunjukkan isyarat bagus sempena penganjuran Program Rakan Alam di Seremban, Negeri Sembilan semalam.

SEREMBAN 29 Mei - Pelbagai acara menanti orang ramai sempena Program Rakan Alam Sekitar bertemakan Nadi Penggerak Komuniti Lestari pada 5 Jun ini.

Ia diadakan sempena sambutan Hari Alam Sekitar Sedunia Peringkat Kebangsaan yang akan diadakan di Dataran Teluk Kemang di Port Dickson, Negeri Sembilan.

Timbalan Ketua Pengarah Alam Sekitar Malaysia (Pembangunan), Datuk Dr. Ahmad Kamarulnajuib Che Ibrahim berkata, lebih 5,000 orang dijangka hadir bagi memeriahkan pelancaran program yang melibatkan pelbagai acara untuk orang ramai.

Katanya, setiap peserta yang mengambil bahagian juga layak menerima cenderamata daripada pihak penganjur.

Beliau yang juga Pengerusi Jawatankuasa Kerja Program Rakan Alam Sekitar berkata, antara acara tersebut ialah pembersihan pantai, Enviro Fun Run, program kesedaran kitar semula, greenrobics dan pameran alam sekitar.

"Sebanyak lima zon Program Rakan Alam Sekitar akan dilancarkan di seluruh Malaysia tahun ini dan Port Dickson merupakan siri jelajah zon selatan dalam usaha memberi kesedaran mengenai kepentingan pemuliharaan alam sekitar," katanya dalam sidang akhbar di sini hari ini.

Turut hadir Pengarah Komunikasi Strategik Jabatan Alam Sekitar, Datuk Abu Hasan Mohd. Isa.

Menurutnya, ganjaran juga akan diberikan kepada orang ramai yang datang membawa barangan kitar semula pada program tersebut.

"Penyertaan bagi aktiviti Enviro Fun Run masih dibuka kepada orang ramai dan ia menawarkan hadiah menarik selain cenderamata," katanya.

Beliau berkata, untuk maklumat lanjut boleh menghubungi talian 012-284 6811, 019-575 9159 atau 012-252 6183.

LPG bernilai RM8,000 dirampas

Posted: 29 May 2014 11:57 AM PDT

ALOR GAJAH 29 Mei - Pejabat Perdagangan Dalam Negeri Koperasi dan Kepenggunaan (PPDNKK) negeri telah merampas 4,200 kilogram (kg) gas petroleum cecair (LPG) bernilai RM8,000, dalam serbuan Ops Titik di sebuah stor simpanan pemborong di Masjid Tanah di sini semalam.

Pengarahnya, Muhabir Ibrahim berkata, hasil pemeriksaan kira-kira pukul 2.30 petang itu, pemiliknya didapati melakukan kesalahan kerana menyimpan sebanyak 3,800 tong gas berbanding jumlah yang dibenarkan iaitu 3,500 tong.

Menurutnya, berdasarkan buku stok, pemiliknya juga mengisytiharkan hanya menyimpan sebanyak 2,300 tong gas.

"Stor itu diserbu selepas kami menerima aduan daripada orang ramai dan hasil risikan sejak tiga hari lalu, kami mendapati pemiliknya melakukan kesalahan di bawah Akta Kawalan Bekalan 1961," katanya ketika dihubungi di sini, hari ini.

Muhabir berkata, pihaknya akan melakukan siasatan lanjut untuk mengetahui sebab pemilik itu menyimpan stok melebihi had yang dibenarkan.

Jelasnya, siasatan awal setakat ini mendapati pemiliknya telah menyimpan stok berlebihan bukan untuk diseludup keluar atau berlaku penyelewengan.

Sehubungan itu, katanya, pemilik stor kini disiasat di bawah Akta Kawalan Bekalan 1961 yang memperuntukkan denda maksimum RM250,000 atau penjara tiga tahun.

"Kesemua tong gas yang dirampas dibawa ke stor simpanan Pejabat Perdagangan Dalam Negeri Koperasi dan Kepenggunaan negeri di Krubong untuk siasatan lanjut," katanya.

Menurut beliau, operasi yang dilakukan itu adalah serentak di seluruh negara bagi membanteras masalah penyelewengan petrol, diesel dan gas LPG.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat