{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Kosmo Online - Sukan

Posted by Tanpa Nama

Kosmo Online - Sukan


Pahang musnahkan Johor DT

Posted:

Pahang musnahkan Johor DT

Pahang musnahkan Johor DT

Oleh IKHWAN IDERIS
ikhwan.ideris@kosmo.com.my

FAIZOL (kanan) muncul wira Pahang selepas menjaringkan gol kemenangan pasukannya pada aksi separuh akhir kedua Piala FA menentang Johor DT di Stadium Darul Makmur, Kuantan malam tadi.


PASUKAN berstatus bintang, Johor Darul Takzim (Johor DT) rebah di kaki Tok Gajah apabila tewas 0-1 pada aksi separuh akhir kedua kempen Piala FA 2014 di Stadium Darul Makmur, Kuantan malam tadi.

Kemenangan tersebut membolehkan Pahang melangkah bergaya ke final dengan kelebihan agregat 2-1 selepas terikat seri 1-1 pada separuh akhir pertama di Stadium Tan Sri Hasan Yunos Larkin, Johor Bahru pada 5 Mei lalu.

Peluang beraksi di gelanggang sendiri malam tadi dimanfaatkan sepenuhnya oleh anak-anak buah Zainal Abidin Hassan itu yang tampil dengan aksi mantap di hadapan lebih 32,000 penyokong fanatik mereka.

Gol tunggal perlawanan dijaringkan Mohd. Faizol Hussain pada minit ke-81, sekali gus mengesahkan Pahang ke final.

Pahang bakal bertemu pemenang antara Kelantan dengan Felda United yang akan turun membuat perhitungan di Stadium Shah Alam malam ini.

Final dijadualkan berlangsung pada 7 Jun nanti sementara tempatnya akan ditentukan kemudian.

Kali terakhir pasukan Pahang menjulang Piala FA ialah pada tahun 2006.

Pada perlawanan malam tadi, kedua-dua pasukan menampilkan corak permainan pantas dan memiliki peluang sama rata untuk menghasilkan jaringan.

Namun, penyudah yang kurang kemas menafikan mereka untuk memecah kebuntuan.

Tok Gajah mendapat peluang terbaik untuk membuka jaringan menerusi R. Gopinathan pada minit keenam, namun percubaannya tersasar.

Skuad Harimau Selatan turut memperoleh peluang untuk melakukan jaringan menerusi penyerang import, Luciano Gabriel Figueroa namun tandukannya hasil sepakan sudut daripada Safiq Rahim pada minit ke-14 mudah dibaca penjaga gol Pahang, Mohd. Khairul Azhan Khalid.

Kedudukan seri tanpa jaringan kekal sehingga tamat separuh masa pertama.

Pada separuh masa kedua, jurulatih Johor DT, Bojan Hodak melakukan perubahan taktikal dengan memasukkan Safee Sali bagi menggantikan Amirul Hadi Zainal, namun perubahan tersebut tidak membawa kelebihan kepada pasukan pelawat.

Gol yang dinanti-natikan akhirnya hadir pada minit ke-81 dan Mohd. Faizol mudah menyempurnakannya menerusi rembatan deras dari luar kotak penalti yang terus menerjah di penjuru kiri gawang lawan.

Selepas itu, Pahang terus bertahan bagi memastikan kedudukan tersebut kekal sehingga tamat perlawanan.

Felda mahu pastikan Kelantan merana

Posted:

Felda mahu pastikan Kelantan merana

Felda mahu pastikan Kelantan merana

Oleh NAN HIDAYAT NAN AZMIE
hidayat.azmie@kosmo.com.my


IRFAN berharap agar pemainnya selesaikan urusan dengan Kelantan dalam tempoh 90 minit.


PASUKAN berstatus kelab, Felda United hanya selangkah untuk mara ke pentas final Piala FA buat kali pertama ketika melayan kunjungan juara bertahan, Kelantan dalam aksi separuh akhir kedua di Stadium Shah Alam, malam ini.

Atas kertas, skuad kendalian Irfan Bakti Abu Salim memiliki kelebihan berdasarkan peraturan gol di tempat lawan apabila berjaya mengikat The Red Warriors seri 3-3 di Kota Bharu awal bulan ini.

Justeru, beliau optimis skuad kendaliannya mampu menjinakkan Kelantan sekali gus mara ke pentas final buat kali pertama, selain percaya pemenang malam ini juga bakal ditentukan dalam tempoh 90 minit masa sebenar permainan.

"Kami memiliki kelebihan dua gol di tempat lawan, jadi saya optimis perlawanan ini tidak akan diheret ke masa tambahan.

"Keputusan seri 1-1 dan 2-2 mungkin boleh berlaku (malam ini), tetapi agak mustahil perlawanan itu bakal berakhir dengan keputusan seri 3-3 sehingga memaksa perlawanan dilanjutkan mahupun ditentukan menerusi penentuan sepakan penalti.

"Jadi, saya berharap para pemain mampu menamatkan cabaran Kelantan dalam tempoh 90 minit masa sebenar perlawanan," katanya kepada Kosmo! semalam.

Irfan juga kekal tenang dan mahu barisan pemain The Settlers beraksi tanpa sebarang tekanan biarpun menjangkakan serangan bertali-arus yang bakal dilancarkan pasukan pelawat malam ini.

"Sudah tentu Kelantan akan menyerang habis-habisan bagi memburu gol awal.

"Cuma harus diingat, kami juga tidak akan bertahan sepanjang masa.

"Justeru, saya harap pemain dapat memburu gol awal sekali gus mengurangkan sebarang tekanan untuk mara ke final," katanya.

Irfan berkata, ketiadaan dua tonggak utama The Settlers, Shahrulnizam Mustapha dan Zah Rahan Krangar ekoran kecederaan lutut dan penggantungan kad kuning kedua juga tidak menjejaskan percaturan beliau kali ini.

"Saya masih memiliki pemain berkualiti seperti Shukor Adan yang mampu menguasai jentera tengah dengan berkesan.

"Soal sama ada bertemu Pahang mahupun Johor Darul Takzim juga bukan menjadi keutamaan kami buat masa ini, sebaliknya kami harus menewaskan Kelantan terlebih dahulu sebelum mencongak siapa lawan di final kelak," jelas beliau.

Ammar raja pecut Sukma

Posted:

Ammar raja pecut Sukma

Ammar raja pecut Sukma


AMMAR meraikan kejayaan selepas menjuarai acara 100 meter lelaki dengan catatan masa 10.61 saat di Kangar semalam.


ATLET Terengganu, Harith Ammar Mohd. Sobri sekali lagi mengesahkan status selaku raja pecut yang diraih dua tahun lalu pada temasya Sukan Malaysia (Sukma) 2014 di trek balapan Stadium Tuanku Syed Putra, Kangar semalam.

Ammar membuktikan keupayaan itu dengan catatan masa terpantas 10.61 saat meninggalkan pemenang pingat perak, G. Aravinthevar dari Perak (10.82s) dan atlet Pahang, Muhamad Amirul Mukmin Mohd. Yusmiza (10.89s).

Atlet pecut yang dibimbing jurulatih pecut kebangsaan, Tan Kok Lim itu mengakui berkeyakinan tinggi mampu menjuarai perlumbaan tumpuan ramai itu.

"Saya memang yakin dapat menang dari mula saingan lagi, bukan kerana pelari lain tidak dapat beri saingan. Saya tak fikir semua itu.

"Apa yang saya fikir ialah mahu menang. Saya hanya fikir mengenai diri sendiri dan keazaman itu banyak membantu saya untuk menang.

"Saya sangat berpuas hati lebih-lebih lagi ini adalah penyertaan Sukma saya yang terakhir. Jadi kemenangan ini sangat bermakna kepada saya," katanya kepada pemberita selepas perlumbaan semalam.

Lebih manis, catatan masa 10.61s itu merupakan rekod peribadi terbaiknya selepas hanya mampu melakar 10.84s pada tahun lalu.

Turut mengiringi kejayaan Ammar ialah pelari pecut Pulau Pinang, Zaidatul Husniah Zulkifli yang menjuarai acara 100 meter wanita dengan catatan masa 12.15s.

Husniah yang juga pemenang acara itu pada Sukma 2012 di Pahang mendapat tentangan sengit daripada atlet Perak, Noor Erwan Syafiqah Mohd. Sabri yang meraih perak dengan rekod 12.20s.

Lebih menggembirakan, kembar Husniah, Zaidatul Husna Zulkifli berjaya memenangi pingat gangsa dengan catatan masa 12.33s.

"Saya agak terkilan tidak dapat pecahkan rekod terbaik saya kerana saingan kali ini sengit dan angin kuat tetapi apa yang penting emas menjadi milik saya.

"Kejayaan ini untuk ibu, ayah dan kakak (Husna) yang sentiasa memberikan semangat kepada saya. Ini adalah emas kedua untuk Pulau Pinang dalam acara olahraga," kata Husniah yang juga atlet elit kebangsaan.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat