{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Sukan

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Sukan


Harimau Muda ke suku akhir Sukan Universiti Dunia 2013 Kazan

Posted: 10 Jul 2013 09:40 AM PDT

KUALA LUMPUR, 10 Julai - Skuad bimbingan Ong Kim Swee berjaya mara ke suku akhir Sukan Universiti Dunia 2013 Kazan apabila Itali hanya mencatat kemenangan tipis 1-0 ke atas Great Britain.

Ini bermakna skuad Harimau Muda berada di tempat kedua di belakang Great Britain selepas mereka mencatat satu kemenangan dan satu kalah, sambil berbekalkan dua jaringan serta dua bolos.

Berbeza dengan Itali yang hanya menjaringkan satu gol sahaja dan dua bolos. Mereka tewas 0-2 kepada Harimau Muda pada perlawanan pertama.

Great Britain yang muncul juara kumpulan juga mencatat sekali menang dan sekali tewas namun mereka hanya bolos satu gol dan telah menjaringkan dua gol. - UTUSAN ONLINE

Terima pandangan luar - Wan Jamak

Posted: 10 Jul 2013 11:30 AM PDT

Oleh MUHAMMAD DAYNE AZMIN
dayne.ghazali@utusan.com.my

Wan Jamak

KUALA LUMPUR - Dasar pemilihan pemain dalam skuad kebangsaan terus mendapat teguran dan kini giliran bekas jurulatih dan pemain kebangsaan, Wan Jamak Wan Hassan menyatakan pemain yang menyerlah dalam saingan liga tempatan perlu diberikan peluang di samping berharap pengendali Harimau Malaya, Datuk K. Rajagobal lebih terbuka menerima pandangan orang lain.

Bukan bertujuan mahu masuk campur dalam urusan Harimau Malaya tetapi Wan Jamak menganggap tiap kali pemilihan pemain dalam pasukan kebangsaan pasti akan ada nama-nama yang sewajarnya dipanggil tidak mendapat perhatian dan apa yang diluahkan oleh Zainal Abidin Hassan, Rabu lalu memang bertepatan dengan situasi terkini pasukan kebangsaan.

Malahan, Wan Jamak menganggap Rajagobal sebenarnya lebih beruntung kerana mempunyai sejumlah besar pemain yang boleh dipilih berbanding zamannya ketika menguruskan pasukan Malaysia pada tahun 1996 kerana dikelilingi ramai pemain berbakat tetapi sayangnya gagal menggunakan peluang tersebut.

Secara peribadi, saya memang bersetuju pandangan yang diberikan oleh Zainal memandangkan dia adalah jurulatih serta bekas pemain, jadi dia tahu apa yang dia mahu perkatakan apabila menyentuh soal pemilihan pemain di dalam pasukan kebangsaan dan saya nampak dia ikhlas.

Saya sebagai bekas jurulatih kebangsaan juga nampak memang masih ada pemain yang tidak dipanggil dan sepatutnya diberi peluang yang kemungkinan aksinya terlepas pandang oleh jurulatih.

Prestasi semasa perlu diberi keutamaan dan pada masa saya menjadi jurulatih dulu, perkara itu yang saya lihat terlebih dahulu sebelum memilih pemain untuk diserapkan dalam skuad kebangsaan dan begitu juga sistem yang diamalkan di Eropah.

Berbanding zaman saya dahulu masa menjadi jurulatih, pilihan yang saya ada cukup terhad berbanding yang dimiliki oleh Rajagobal sekarang, jadi sepatutnya dia gunakan kelebihan itu untuk mendapatkan pemain yang terbaik," katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia, semalam.

Ditanya mana-mana pemain yang pada pendapatnya perlu dipanggil, Wan Jamak berkata, antaranya ialah dua pemain Johor Darul Takzim (Johor DT), Ahmad Ezrie Shafizie dan Jasazrin Jamaluddin selain Nurul Azwan Roya serta perlu memberikan ruang sekali lagi kepada pemain veteran Angkatan Tentera Malaysia (ATM), Rezal Zambery Yahya.

Dalam pasukan Johor DT misalnya, saya lihat Ezrie dan Jasazrin wajar diberi peluang menyertai latihan kebangsaan kerana saya dapati mereka berdua ini cukup rajin dan bekerja keras dalam pasukan malahan paling penting mereka cukup konsisten dalam tiap perlawanan, begitu juga dengan Azwan Roya.

Satu lagi, saya nampak ruang kepada pemain veteran perlu diberikan dan saya berpandangan Rezal yang bermain dengan ATM boleh dipanggil kembali untuk menyarung jersi kebangsaan kerana kita boleh nampak komitmennya tiap kali beraksi dan masih boleh menawarkan sesuatu iaitu pengalaman," katanya.

Zainal dalam kenyataannya semalam mengakui rasa terkilan ada pemain yang berada di kemuncak prestasi tidak dipanggil dan terlepas pandang oleh Rajagobal antaranya pertahanan tengah Pahang, Razman Roslan yang disifatkan sebagai pertahanan terbaik negara pada waktu ini dan dua pemain tengah, Mohd. Amirul Hadi Zainal serta Nurul Azwan Roya.

Bagi penolong pengurus Pahang itu, tidak salah memilih satu atau dua pemain berpengalaman namun apa yang paling penting semua pemain terbaik patut ditonjolkan ke hadapan.

Dalam soal berlainan, Wan Jamak berkata, dia berpandangan jika pemain-pemain utama yang dipilih tidak menyerlah ketika mewakili pasukan negeri dan lebih kerap diletakkan di bangku simpanan, sebagai jurulatih, Rajagobal perlu melihat sama ada pemain itu sebenarnya tidak bagus atau tidak bersesuaian dengan taktikal yang diterapkan oleh jurulatih oleh pasukan negeri yang diwakili.

Jurulatih itu perlu mendapatkan maklum balas daripada jurulatih negeri berkenaan kerana biarpun pemain itu mungkin menjadi pemain utama dalam pasukan kebangsaan tetapi jika tidak menyerlah dalam saingan liga tempatan, pasti mungkin ada sesuatu yang tidak kena sama ada prestasinya yang merosot kerana ada pemain lain yang lebih menyerlah atau tidak boleh beraksi di bawah strategi yang direncanakan oleh jurulatih itu sendiri.

Memang sukar buat pemain yang kerap memanaskan bangku simpanan ketika bersama pasukan negeri kerana apabila dia dipilih bersama pasukan kebangsaan, soal stamina bagi menghadapi perlawanan kompetitif pasti menjadi persoalan besar.

Bagi saya, sudah sampai masanya dia bersedia menerima pandangan jurulatih negeri lain dalam memantau prestasi pemain-pemain dalam saingan Liga Malaysia," katanya.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat