{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Pahang

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Pahang


Wanita tunjang kemajuan negara

Posted: 01 Feb 2014 10:59 AM PST

Oleh SALEHUDIN MAT RASAD
utusanpahang@utusan.com.my

TEMERLOH 1 Feb. - Kerajaan terus komited memperkasakan peranan wanita sebagai tunjang kepada kemakmuran dan kemajuan negara menerusi penyediaan pelbagai peluang kepada golongan itu.

Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Wanita dan Keluarga, Komunikasi dan Multimedia negeri, Datuk Shahaniza Shamsuddin (gambar) berkata, malah dalam agenda pembangunan dan transformasi negara, golongan wanita diberi ruang bergerak seiring dalam memacu kejayaan negara.

Jelasnya, kepercayaan pucuk pimpinan negara terhadap wanita berikutan keupayaan golongan itu menggalas amanah yang diberikan dengan baik sama ada di bidang awam, swasta mahu pun perniagaan.

"Untuk itu, wanita perlu terus membuktikan integriti dan kemampuan agar peratusan peranan wanita bagi jawatan-jawatan penting di dalam kerajaan, pentadbiran dan lain-lain meningkat.

"Wanita yang berwatak keibuan, cergas dan perkasa daripada segi kebolehan akan terus dihormati, dihargai dan dilayani dengan baik oleh anggota masyarakat," katanya.

Shahaniza yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kuala Sentol berkata demikian kepada Utusan Malaysia selepas merasmikan Bangunan Anjung Wanita Sanggang di sini baru-baru ini.

Yang turut hadir Penghulu Mukim Sanggang, Zainudin Ahmad; Ketua Kampung Sanggang, Hamidin Othman dan Pengerusi Wanita Islam Sanggang, Rosmiah Ahmad.

Beliau menegaskan, peranan wanita cukup terserlah dan amat penting dalam menyebarkan mesej dan matlamat perjuangan dan dasar negara kepada masyarakat.

Dalam perkembangan berkaitan beliau berkata, wanita perlu peka dengan prinsip Dasar Keluarga Negara yang memberi penekanan kepada inisiatif penerapan nilai-nilai murni kekeluargaan bagi menjamin pembangunan sosial yang kukuh.

KPC sumbang RM20,000 bantu mangsa banjir

Posted: 01 Feb 2014 10:59 AM PST

KUANTAN 1 Feb. - Kuantan Port Consortium Sdn. Bhd. (KPC) yang merupakan anak syarikat IJM Corporation Berhad (IJM) melaksanakan tanggungjawab sosial korporat (CSR) apabila menyampaikan sumbangan bernilai RM20,000 kepada 68 mangsa banjir di Beserah di sini yang terlibat dengan bencana itu baru-baru ini.

Kesemua mereka menerima barangan berupa tilam, bantal dan selimut melibatkan mangsa banjir di Kampung Rumbia, Kampung Pelindung, Kampung Pelindung Pantai, Kampung Bugis dan Kampung Alor Ladang.

Majlis penyampaian tersebut disempurnakan oleh Ketua Pegawai Operasi KPC, Ir. Khasbullah A. Kadiron mewakili IJM kepada Ketua Kampung Beserah, Aziz Mohammad.

Menurut kenyataan IJM, sumbangan itu sedikit sebanyak dapat membantu meringankan beban mereka yang bersedih dengan kejadian bencana tersebut.

"IJM berharap dengan sumbangan kecil ini akan membawa keselesaan dan keceriaan kepada mangsa dalam menghadapi dugaan tersebut," katanya.

Kata kenyataan berkenaan, objektif mengadakan program CSR itu adalah membantu golongan kurang bernasib baik seperti yang terlibat bencana dan miskin.

Tambahnya, mereka turut menganjurkan kempen penjagaan alam sekitar dengan melakukan sesuatu yang positif selain menggalakkan integrasi serta kerja berpasukan dalam kalangan kakitangannya.

"Langkah yang dilakukan ini adalah untuk menggalakkan semangat kakitangan dalam menerapkan nilai memberi untuk tujuan yang baik kerana cara itu dapat berbakti kepada orang awam," katanya.

72 murid Padang Tengku terima angpau

Posted: 01 Feb 2014 10:59 AM PST

MUSTAPA Long (tengah) bersama guru dan murid-murid SRJKC Padang Tengku yang memegang lukisan bertemakan Tahun Baharu Cina selepas penyampaian angpau dan limau mandarin di Padang Tengku, Kuala Lipis, Pahang, baru-baru ini.

KUALA LIPIS 1 Feb. _ Sebanyak 72 murid Sekolah Rendah Jenis Kebangsaan Cina (SRJKC) Padang Tengku, di sini menerima angpau dan 33 buah kotak limau mandarin bernilai RM2,000 daripada wakil rakyat Barisan Nasional (BN) kawasan Padang Tengku sempena sambutan Tahun Baru Cina.

Sumbangan itu disampaikan oleh Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Padang Tengku, Datuk Mustapa Long ketika mengadakan pertemuan dengan pentadbir sekolah, murid dan ahli Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) sekolah tersebut kelmarin.

Yang hadir sama, Guru Besar SRJKC Padang Tengku, Chui Chin Kong; Pengerusi MCA Padang Tengku, Lee Lay Chik; Pengerusi Lembaga Pengelola SRJKC Padang Tengku, Tan Kok Ong dan Pengerusi PIBG, Kamaruzaman Jenal.

Turut menerima angpau dan limau mandarin ialah 34 murid Melayu dan 28 guru serta kakitangan SRJKC Padang Tengku.

Menurut Mustapa, selain meraikan murid-murid sempena Tahun Baharu Cina, lawatan ini juga membantu merapatkan hubungan antara pemimpin termasuk wakil MCA di sini dengan guru serta ibu bapa murid sekolah ini memandangkan terdapat hanya sebuah SRJKC sahaja di DUN ini.

"Hubungan masyarakat Melayu dan Tionghua termasuk minoriti kaum India amat akrab di Padang Tengku dan terbukti dizahirkan apabila 34 murid SJKC di sini terdiri daripada anak orang Melayu," katanya.

Menurut Mustapa, pemberian angpau walaupun tidak seberapa, tetapi besar maknanya untuk murid yang kurang berkemampuan menyambut Tahun Baharu Cina kali ini.

"Saya dan Ahli Parlimen Lipis, Datuk Abdul Rahman Mohamad sebelum ini turut menyumbangkan peralatan pembelajaran serta kokurikulum di samping dana kepada PIBG untuk keselesaan murid belajar di sini," ujarnya.

Katanya, ini selaras dengan komitmen kerajaan negeri untuk memartabatkan kecemerlangan akademik SRJKC Padang Tengku selari dengan transformasi pembangunan modal insan.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat