{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Rencana

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Rencana


Hudud dari luar kacamata politik

Posted: 13 Feb 2014 10:42 AM PST

Oleh RAJMAH HASAN dan METRA SYAHRIL MOHAMAD

SETELAH beberapa tahun isu hudud tenggelam dalam perbincangan arus perdana, ianya kembali diperkatakan sejak akhir-akhir ini.

Semuanya bermula setelah Ketua Hakim Syarie Kelantan, Datuk Daud Muhammad mengeluarkan kenyataan bahawa Jabatan Kehakiman Syariah Kelantan bersedia sepenuhnya melaksanakan hukum hudud atau Enakmen Jenayah Syariah II Kelantan 1993.

Kenyataan Daud pada 13 November lalu itu dipercayai susulan daripada pengumuman Kerajaan Brunei Darussalam yang bakal menguatkuasakan Perintah Kanun Hukuman Syariah 2013 (PKHJS 2013) dalam waktu terdekat.

Tanggal 22 Oktober lepas, Sultan Brunei, Sultan Hassanal Bolkiah mengumumkan pewartaan PKHJS 2013 dengan tujuan melaksanakan hukum hudud dan qisas di negara itu yang akan dikuatkuasakan berperingkat-peringkat bermula dengan kesalahan-kesalahan takzir (seperti kesalahan khalwat dan perbuatan tidak sopan) mulai April ini.

Perkembangan tersebut seolah-olah memberi satu sinar harapan kepada Kerajaan Pas Kelantan untuk melaksanakan hukum hudud di negeri itu setelah tertangguh selama 23 tahun berikutan terdapat pelbagai halangan.

Sejarah membuktikan hudud pernah dilaksanakan di Tanah Melayu (kini Malaysia) ketika zaman Kesultanan Melayu Melaka selepas kemasukan Islam di Melaka pada 812 Hijrah (1409 Masihi), manakala Brunei pula mula memperkenalkan undang-undang jenayah Syariah di negara itu pada 1996.

Berdasarkan pengalaman, Malaysia sepatutnya mengambil inisiatif melaksanakan kembali hukum hudud dan mencontohi ketegasan Brunei melaksanakan PKHJS 2013 biarpun rata-rata masyarakat global menolak hukum hudud yang dianggap tidak sesuai diamalkan dalam zaman moden ini.

Anggapan negatif hukum hudud bahawa ia undang-undang zalim termasuk hukuman kerat tangan bagi kesalahan mencuri telah sekian lama dipropagandakan oleh media Barat sehingga menakut-nakutkan orang bukan Islam di negara ini.

Tidak dinafikan, langkah diambil Kerajaan Brunei itu sedikit-sebanyak menimbulkan keresahan rakyat berbilang kaum di negara ini yang khuatir sekiranya pelaksanaan hudud itu berjaya, ia bakal mengubah landskap sistem perundangan di Malaysia.

Persoalannya, sejauhmana hudud dari segi peruntukan Perlembangan, sistem kerajaan, perundangan, kehakiman dan politik sedia ada sesuai dilaksanakan di Malaysia?

Bekas Ketua Hakim Negara, Tun Abdul Hamid Mohamad berkata, pelaksanaan hukum hudud tidak semudah disangka kerana perlu mengambil kira pelbagai faktor khususnya membabitkan soal penguatkuasaan antara orang Islam dan bukan Islam.

Selain itu katanya, pelaksanaan hukum tersebut juga perlu kepada pertimbangan terhadap peruntukan Perlembagaan Persekutuan berhubung pembahagian bidang kuasa di antara Persekutuan dan Negeri.

Berdasarkan Senarai I, Jadual Kesembilan, Perlembagaan Persekutuan 'undang-undang jenayah' terletak di bawah bidang kuasa Persekutuan dan mahkamah sivil.

Manakala 'kesalahan-kesalahan terhadap suruhan agama Islam' seperti dalam Senarai II (Senarai Negeri), Jadual Kesembilan, Perlembagaan Persekutuan pula di bawah kuasa kerajaan negeri serta mahkamah syariah.

"Kita lihat pula kepada kesalahan-kesalahan tersebut, didapati di antaranya ada kesalahan-kesalahan yang telah wujud dalam Kanun Keseksaan sejak 1936 dan berkuat kuasa ketika Perlembagaan Persekutuan digubal. Contohnya, kesalahan menyebabkan kematian atau kecederaan kepada orang lain, mencuri, merompak dan merogol.

"Sebaliknya, antara kesalahan itu ada yang tidak terdapat dalam Kanun Keseksaan, malah telah diperuntukkan dalam Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah negeri-negeri. Contohnya, persetubuhan luar nikah, menuduh seseorang berzina dan berkaitan minuman memabukkan," katanya dalam syarahan awam bertajuk Pelaksanaan Hudud Di Brunei: Perbezaan Di Antara Brunei Dan Malaysia di Institut Antarabangsa Kajian Tinggi Islam (IAIS) di ibu negara baru-baru ini.

Abdul Hamid berkata, sekiranya hudud hendak dilaksanakan di negara ini, bagi kesalahan jenayah, ia hanya boleh dilakukan sekiranya dipinda sebagai undang-undang Persekutuan dan bukan kesalahan terhadap suruhan agama Islam seperti yang diperuntukkan dalam Senarai II (Senarai Negeri), Perlembagaan Persekutuan.

Ini kerana katanya, Perlembagaan tidak menghalang untuk pelaksanaan sedemikian dan Parlimen boleh memilih apa-apa hukuman kepada kesalahan jenayah, termasuk hukuman mengikut syariah.

"Dengan cara itu, penguatkuasaannya boleh meliputi orang Islam dan bukan Islam (undang-undang Persekutuan).

"Sebagai undang-undang jenayah, ia terletak di bawah bidang kuasa mahkamah sivil dan mahkamah sivil mempunyai bidang kuasa ke atas orang Islam dan bukan Islam," katanya.

Sementara itu, sekiranya Parlimen Malaysia hendak membuat undang-undang seperti itu, katanya, tidak ada pindaan Perlembagaan yang perlu dibuat sebaliknya rang undang-undang itu hanya perlu diluluskan dengan majoriti mudah.

"Jika ia hanya terpakai kepada orang Islam sahaja, maka ia akan bercanggah dengan peruntukan Perkara 8 Perlembagaan Persekutuan kerana itu adalah satu diskriminasi atas alasan agama.

"Dalam hal ini, adilkah jika seseorang Islam mencuri harta seorang bukan Islam, dia dikenakan hudud manakala seorang bukan Islam mencuri harta orang Islam, dia hanya dikenakan penjara atau denda?" soalnya.

Dalam pada itu, Abdul Hamid menegaskan, perbezaan penetapan undang-undang antara negara ini dan Brunei juga menjadi faktor kesukaran untuk mengikut jejak langkah melaksanakan hudud.

Jelas beliau, Brunei memberi kuasa penuh kepada Sultan untuk menggubal dan meminda perundangan, sebaliknya Malaysia adalah negara Persekutuan yang mempunyai bidang kuasa tertentu termasuk kerajaan negeri.

"Di Brunei, pelaksanaannya bukanlah kerana kelangsungan politik atau untuk memenangi pilihan raya tetapi kerja-kerja ke arahnya (pengkajian hudud) telah berjalan kira-kira 30 tahun dan masih belum selesai," katanya.

Abdul Hamid yang turut menjadi penasihat dalam perangkaan undang-undang hudud di Brunei berkata, pelaksanaan PKHJS 2013 hanya boleh dinilai dalam tempoh tiga atau lima tahun lagi.

Dalam tempoh itu katanya, para pengkaji dan negara yang ingin mengikuti jejak langkah Brunei boleh menilai sama ada pelaksanaan hudud mampu mengurangkan kadar jenayah atau sebaliknya.

"Adakah negara Brunei yang sudah tenteram itu akan menjadi lebih aman? Kita masih belum tahu dan penilaian sebenar kesan hudud hanya dapat dilihat dalam tempoh tiga hingga lima tahun lagi," katanya.

Ditanya media sama ada hudud sesuai dilaksanakan di Malaysia, Abdul Hamid sekadar menjawab:"Saya memberi pendapat berasaskan undang-undang. Anda kajilah kesannya."

Provokasi agama dan keselamatan nasional

Posted: 13 Feb 2014 10:42 AM PST

DATUK RUHANIE AHMAD, bekas Ahli Parlimen Parit Sulong, Johor, ialah pelajar PhD di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM).

PROVOKASI terhadap status rasmi Islam dalam Perlembagaan Persekutuan mutakhir ini, jika gagal ditangani secara pantas dan tegas, berpotensi mencetuskan konflik agama, konflik etnik dan mungkin Malaysia spring.

Ini kerana provokasi tersebut didukung oleh segolongan pemimpin siasah alternatif termasuk beragama Islam, yang ghairah mahu menumbangkan Barisan Nasional (BN) waima menerusi cara tidak demokratik.

Konflik agama dan konflik etnik, sejak dulu sampai sekarang, adalah parah padahnya, lebar dimensinya dan luas implikasinya. Ia boleh menyebabkan perpecahan negara, pertumpahan darah dan campur tangan asing.

Konflik etnik dan agama di Semenanjung Balkan, Eropah (1992-1995), mengorbankan antara 200,000 hingga 250,000 umat Islam Bosnia akibat genocide dan pembersihan etnik, serta satu juta lagi menjadi pelarian (inter-islam.org: 1998).

Mulai awal 1990-an, Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) menggunakan pendekatan intervensi kemanusiaan untuk menangani, mengurus atau menyelesaikan konflik-konflik seperti ini. PBB melaksanakannya tanpa izin negara yang dilanda konflik (Mingst & Karns 1995).

Di abad ke-21, konflik etnik mendorong beberapa kuasa besar untuk campur tangan dalam urusan di negara yang strategik kepada kepentingan geopolitiknya. Pada 2008, tentera Russia menyokong pihak Ossetians untuk menentang pemerintah Georgia, dan pada tahun 2011, NATO masuk campur dalam konflik di Libya (Brock et al. 2012).

Ini semua mencerminkan kesan, dimensi dan implikasi konflik agama dan konflik etnik di negara majmuk. Pemerintah dan penguat kuasa undang-undang Malaysia, oleh yang demikian, jangan berkompromi dengan pihak yang mencetuskan provokasi terhadap Islam.

Permasalahan ini, mula menonjol sejak era pentadbiran pasca Mahathir, bukannya permasalahan politik, tetapi permasalahan keselamatan masyarakat dan keselamatan nasional.

Ada pihak menghujah, provokasi terhadap Islam semakin ugal-ugalan mungkin kerana pemansuhan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA). Betul atau tidak, ini bukan isunya. Persoalannya, bagaimanakah pemerintah Malaysia mahu menangani provokasi ini.

Provokasi terhadap Islam mutakhir ini memang mainan segolongan orang politik alternatif. Tetapi, secara terancang, mainan politik ini membabitkan peruntukan Perlembagaan yang struktural dan keselamatan nasional yang tidak boleh digolok-gadaikan.

Lantas jangan dibiarkan sesudah nyawa terkorban dan darah melimpah, baru tergesa-gesa untuk bertindak. Gunakan kuasa sepenuhnya dan kuatkuasakan undang-undang setegas-tegasnya.

Rakyat biasa Malaysia agak kurang memahami dimensi dan implikasi konflik agama atau konflik etnik dalam konteks geopolitik. Tetapi, mereka faham jika huraian mengenai Georgia dan Libya di atas dijadikan contoh.

Mereka juga akan faham apabila Arab Spring di Asia Barat menyebabkan Presiden Barack Obama menukar dasar luar Amerika Syarikat (AS) untuk memihak kepada kelompok perusuh atas nama pengembangan demokrasi termasuk di Libya, Tunisia dan Mesir.

Apa yang berlaku di Asia Barat ini tidak mustahil terjadi di Malaysia jika dilanda konflik agama atau konflik etnik. Pihak yang bertujuan campur tangan, boleh menggunakan alasan untuk memelihara hak-hak asasi manusia sejagat, menegakkan kesaksamaan sepenuhnya atau lain-lainnya.

Tetapi, motif utamanya adalah mendorong pertukaran rejim, mewujudkan pemerintahan proksi dan menguasai Malaysia. Lantas Malaysia terdedah kepada tindakan asing seperti di Georgia, Libya, Tunisia atau Mesir, jika konflik agama atau konflik tercetus di abad ke-21.

Ini kerana bila AS aktif semula di Asia Tenggara dan Asia-Pasifik untuk mengimbangi kebangkitan China sebagai kuasa ekonomi dunia, Malaysia kembali strategik dalam perhitungan geopolitik AS.

Sebabnya, Malaysia mempunyai lokasi strategik selaku negara pesisir Selat Melaka dan Laut China Selatan, nadi kepada pengangkutan petroleum secara maritim menuju ke Asia Timur, khususnya China sebagai pesaing AS.

Sikap pemerintah Malaysia mutakhir terhadap percubaan AS menguasai kedua-dua laluan laut ini ditolak secara berdiplomasi. Ini untuk mengimbangkan hubungan Malaysia dengan AS, rakan dagang utamanya di peringkat dunia dan hubungan Malaysia dengan China, rakan dagang terbesarnya di peringkat Asia.

Malaysia mutakhir terpaksa bertindak demikian kerana China dan komunisme bukan lagi musuh AS dan demokrasi. Pendirian ini, bagaimanapun, boleh berubah jika pemerintahan Malaysia ditukar atas dukungan kuasa-kuasa besar tertentu. Ini sebabnya pemerintah Malaysia mesti bertegas terhadap pihak yang memprovokasi Islam.

Jangan biarkan kelompok ini didalangi oleh mana-mana kuasa luar yang cuba mengeksploitasi konflik entik di Malaysia supaya bertukar menjadi Malaysia Spring untuk memudahkan agenda geopolitik kuasa-kuasa besar di Asia Tenggara.

Lantas agenda mutakhir sesetengah pihak terhadap Islam di Malaysia, jangan dipandang ringan. Sama ada ia sebahagian perancangan besar antarabangsa atau hanya gerakan domestik, pemerintah mesti mencemburuinya demi keselamatan nasional.

Kesimpulannya, provokasi terhadap Islam di Malaysia sekarang boleh mencetuskan konflik agama, konflik etnik dan mungkin dieksploitasikan pihak oportunis luaran supaya meledakkan Malaysia Spring. Provokasi ini mesti ditangani dengan tegas dan segera.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat