{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Kosmo Online - Rencana Utama

Posted by Tanpa Nama

Kosmo Online - Rencana Utama


Air perigi boleh terus diminum

Posted:

Air perigi boleh terus diminum

Air perigi boleh terus diminum

SEKITAR pukul 10 pagi, Hasnah Martin, 43, sudah bersiap-siap untuk ke bandar Semporna, Sabah bagi mendapatkan bekalan air bersih. Hasnah menyiapkan dua tong berkapasiti 10 liter air yang kemudiannya dimuatkan di dalam bot.

Rutin dua kali seminggu itu dilakukan bersama beberapa penduduk Pulau Dewanan. Kepada ibu tunggal dua anak itu, keperluan air bersih sangat kritikal untuk diminum dan kegunaan memasak.

Apa yang dilakukan oleh Hasnah itu bukanlah sesuatu yang baharu. Hakikatnya, wanita berbadan agak gempal itu mewarisinya sejak berdekad-dekad daripada ibu bapa dan nenek moyangnya.

Bagi mendapatkan air bersih itu, Hasnah perlu meredah perjalanan selama satu jam meredah Laut Celebes dari Pulau Denawan.

"Di Pulau Denawan, penduduk hanya bergantung kepada bekalan air perigi. Kebanyakan perigi digali oleh penduduk kampung berhampiran kediaman mereka untuk mandi dan membasuh pakaian," kata Hasnah ketika ditemui.

Setiap kali ke Semporna untuk mendapatkan air paip, perkara utama yang bermain di fikiran Hasnah ialah kos pengangkutan. Untuk ke Semporna, bot perlu diisi minyak petrol. Jika tidak, harapan untuk mendapatkan air bersih sekadar impian.

Hasnah sebelum ini pernah bekerja sebagai pembantu restoran di Tawau lapan tahun lalu kembali ke kampung halaman selepas kematian suami.

Situasi sukar untuk mendapatkan air bersih di Pulau Denawan itu tidak hanya dialami oleh Hasnah seorang. Sebaliknya, kira-kira 1,400 penduduk berketurunan Bajau Palauh dan Bajau Suluk yang rata-ratanya terdiri daripada nelayan.

Perigi teknologi solar

Tambah Hasnah, air perigi di pulau itu tidak cukup bersih untuk memasak. Selain air perigi, penduduk pulau juga bergantung kepada tadahan air hujan sebagai alternatif mendapatkan bekalan air.

Kini, penduduk Pulau Denawan tidak perlu bimbang mendapatkan bekalan air bersih. Rutin berulang-alik ke Semporna yang memerlukan kos sebanyak RM20 semata-mata untuk mendapatkan air bersih juga sudah bernoktah sejak sebulan lalu.


RUTIN harian Hasnah (kanan) lebih mudah selepas pembinaan perigi Air Untuk Manusia di pulau kelahirannya itu.


Melalui projek Air Untuk Kemanusiaan, sebuah perigi yang menggunakan sistem teknologi solar telah dibina.

Perigi yang menempatkan dua buah tangki simpanan air yang setiap satunya mampu menampung isipadu 1,500 liter pada satu-satu masa itu merupakan harapan baharu kepada penduduk Pulau Denawan. Paling menggembirakan penduduk, air daripada perigi itu boleh terus diminum melalui paip yang disediakan.

Projek anjuran syarikat minuman Coca-Cola Malaysia itu diusahakan bersama sebuah pertubuhan bukan kerajaan (NGO), Yayasan Kemanusiaan Muslim Aid Malaysia (Muslim Aid).

Pengarah Komunikasi dan Pengurusan Awam Coca-Cola Malaysia, Mohamed Kadri Mohamed Taib memberitahu, projek di Pulau Denawan itu merupakan salah satu usaha Coca-Cola untuk memelihara sumber air di seluruh dunia.

Menurutnya, usaha itu juga merupakan salah satu cara untuk berkhidmat kepada masyarakat yang memerlukan sumber air bersih.

"Air merupakan antara sumber utama yang digunakan dalam setiap penghasilan produk Coca-Cola. Tanpa air, maka tiada produk Coca-Cola. Jadi salah satu tanggungjawab sosial syarikat (CSR) kami ialah untuk berbakti kepada masyarakat yang memerlukan air.

"Pihak kami menyimpan rekod penggunaan sumber air yang diambil dari alam semesta untuk tujuan perniagaan. Usaha di Pulau Denawan ini juga merupakan komitmen Coca-Cola di seluruh dunia iaitu memberi semula air yang telah digunakan kepada mereka yang memerlukan," ujarnya.

Mohamed Kadri menjelaskan, rekod penggunaan air Coca-Cola dikira berdasarkan pemprosesan 1,000 tin air dalam masa seminit. Pihaknya berusaha sedaya upaya untuk memberi kembali sumber air yang telah digunakan menjelang tahun 2020.

"Kerjasama Coca-Cola dengan Muslim Aid merupakan salah satu usaha kami untuk mencapai sasaran itu. NGO itu juga mempunyai visi yang sama iaitu untuk membantu sesiapa sahaja tanpa mengira perbezaan agama dan bangsa," ujarnya ketika ditemui Kosmo! di Pulau Denawan baru-baru ini.

Muslim Aid merupakan sebuah NGO yang membantu membasmi kemiskinan dan mendidik anak-anak yang kurang bernasib baik di seluruh dunia. Air Untuk Manusia di Pulau Denawan merupakan projek kedua usaha sama antara Coca-Cola dan Muslim Aid selepas kejayaan projek yang sama di Pulau Mabul tahun lalu.

Air penyebab kematian

Majlis pelancaran Air Untuk Manusia yang berlangsung di Sekolah Kebangsaan Pulau Denawas, Semporna hujung Mei lalu ternyata memberi peluang kepada penduduk pulau itu untuk mengetahui cara-cara menggunakan air perigi.

Selain itu, pihak yang bertanggungjawab dalam kajian dan pemasangan perigi solar di Pulau Denawan ialah Institut Kajian Tenaga Solar Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) yang diwakili oleh Timbalan Pengarahnya, Dr. Mohd. Hafidz Ruslan dan Pengarah Eksekutif Solartif Sdn. Bhd., Shamsul Ezan Zairi. Mereka memberi penerangan mengenai penyelenggaraan perigi kepada penduduk pulau.


MASYARAKAT Bajau Suluk dan Palauh turut mendiami perairan di sekitar Pulau Denawan.


Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan (JKK), Pulau Denawan, Abdul Ghani Mahajud, 56, melahirkan rasa syukur apabila ada pihak yang prihatin mengenai masalah yang dihadapi oleh penduduk di pulau itu.

Menurutnya, pulau itu mempunyai sejarah hitam yang disebabkan oleh kekotoran yang berpunca dari sumber air di situ kira-kira sepuluh tahun lalu.

"Pada tahun 2003, 36 penduduk kampung meninggal dunia dalam tempoh sebulan akibat penyakit taun. Ketika itu, penduduk hairan mengenai penyakit yang melanda kampung sehingga ada yang berhijrah ke Semporna.

"Hasil siasatan Jabatan Kesihatan Semporna mendapati penyakit itu disebabkan oleh bakteria yang terkandung dalam sumber air iaitu perigi di pulau ini," ujarnya yang turut merasai kesedihan peristiwa itu apabila beliau kehilangan seorang anak manakala seorang lagi mengalami cacat penglihatan kekal.

Ceritanya lagi, selama dua minggu pihak Jabatan Kesihatan Semporna memberi ubat pencegahan penyakit taun kepada penduduk kampung dan selepas itu tiada lagi kematian disebabkan sumber air direkodkan di pulau itu.

Sementara itu, Pengerusi Lembaga Pemegang Amanah Muslim Aid, Habsah Marjuni memberitahu, NGO itu menyampaikan hasrat dan hajat syarikat Coca-Cola Malaysia untuk membantu masyarakat yang memerlukan air bersih di Malaysia.

"Mengikut perancangan awal, usaha ini sepatutnya dilaksanakan pada bulan Februari lalu. Namun, disebabkan pencerobohan pengganas Sulu, kami terpaksa menangguhkan projek ini pada bulan Mac. Projek ini mengambil masa tiga bulan untuk siap sepenuhnya.

"Projek ini juga merupakan salah satu cabaran kepada kedua-dua belah pihak kerana pelbagai aspek yang perlu dititik beratkan terutamanya keselamatan dan pengangkutan ke sini," ujarnya.

Habsah juga selama ini tiada pihak berwajib yang tampil membantu penduduk dalam menangani masalah air di pulau itu.

"Rakyat Malaysia perlu berkunjung ke pulau ini untuk melihat kehidupan penduduk di sini. Kita dapat lihat kesukaran penduduk untuk mendapatkan air bersih. Seharusnya nasib mereka ini dibela sejak dahulu lagi," ujarnya.

Denawan tiada tarikan pelancongan

Posted:

Denawan tiada tarikan pelancongan

Denawan tiada tarikan pelancongan


ABDUL GHANI menunjukkanikan kering untuk dijual di Semporna.


JARAK Pulau Denawan, Semporna, Sabah dari Pulau Mabul hanya mengambil masa kira-kira 30 minit dengan bot laju. Walaupun berkongsi perairan yang sama iaitu Laut Sulawesi, namun kedua-dua pulau itu tampak berbeza.

Pulau Mabul ternyata lebih banyak daya tarikan terutamanya kepada mereka yang gemarkan aktiviti selaman skuba. Mabul yang terkenal dengan kejernihan air laut itu juga mempunyai kira-kira 30 inap desa dan resort untuk kemudahan penginapan pelancong.

Namun, segala kemudahan dan keindahan yang digambarkan di Pulau Mabul itu ternyata tidak terdapat di Pulau Denawan. Dalam kunjungan Kosmo! pada perasmian perigi Air Untuk Manusia anjuran Coca-Cola Malaysia dan Yayasan Kemanusiaan Muslim Aid Malaysia (Muslim Aid) di pulau itu, penduduk pulau menyambut baik kedatangan kami.

Bercucuk tanam

Penduduk pulau yang terdiri daripada masyarakat Bajau Palauh dan Suluk itu juga sentiasa menegur rombongan kami dan mereka begitu menghargai kunjungan orang luar. Difahamkan, pulau itu jarang mendapat kunjungan daripada pelancong.

Menurut Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan (JKK), Pulau Denawan, Abdul Ghani Mahajud, 56, pulau itu mula dihuni sejak tahun 1911 oleh sebuah keluarga dari Filipina.

Keluarga yang terdiri daripada suami isteri itu tinggal di pulau tersebut dan menjalan kerja-kerja bercucuk tanam sebagai aktiviti harian mereka.

GAMAT yang direbus merupakan sumber pendapatan utama bagi Moro untuk menyara isteri dan sembilan anaknya.


"Apabila sepasang suami isteri itu mendapat anak, mereka menamakan anak lelaki mereka dengan nama Danau kerana di pulau itu terdapat sebuah danau yang luas.

"Nama Danau itu semakin lama berubah menjadi Denawan mengikut dialek bahasa Filipina, lalu mereka menamakan pulau itu sebagai Denawan," ujarnya.

Sehingga kini, jumlah penduduk pulau itu mencecah 1,400 orang mengikut bancian yang dilaksanakan oleh pihak tentera.

Rata-rata penduduk pulau bekerja sebagai nelayan. Mereka juga menjual hasil tangkapan di Semporna untuk menyara kehidupan.

Seorang penduduk pulau, Moro Ajan, 40, merupakan seorang nelayan yang menangkap gamat di sekitar perairan pulau itu untuk menyara isteri dan sembilan anaknya.

Menurut Moro, dia melakukan kerja-kerja menangkap gamat sejak sedekad lalu dan memperoleh pendapatan sekitar RM300 sebulan.

"Selain menangkap gamat, saya juga melakukan proses membersih dan mengeringkan hidupan laut itu sebelum dijual. Gamat perlu direbus terlebih dahulu sebelum direndam dengan air garam supaya ia tahan lama.

"Harga bagi gamat kering dan basah yang dijual di Semporna juga berbeza. Gamat kering dijual pada harga RM50 sekilogram manakala gamat basah pula mencecah harga RM200 sekilogram," ujarnya ketika ditemuinya Kosmo! di kediamannya di Pulau Denawan baru-baru ini.


WAJAH riang kanak-kanak Pulau Denawan yang mencuri tumpuan lensa kamera.


Tiada pusat pelancongan

Selain itu, penduduk pulau juga membuka kedai runcit yang menjual makanan ringan dan minuman sebagai salah satu cara untuk menyara kehidupan. Pelanggan yang datang terdiri daripada penduduk pulau.

Menurut Abdul Ghani, Pulau Denawan tidak mempunyai produk pelancong berbanding pulau-pulau berdekatan seperti Pulau Mabul, Pulau Kapalai dan Pulau Siamil.

"Pulau ini tiada inap desa atau resort. Kebanyakan pelancong ke sini hanya untuk melihat kehidupan masyarakat Bajau atau menjadi persinggahan sebelum melakukan aktiviti selaman skuba di persekitaran Pulau Siamil,"ujarnya.

Abdul Ghani yang mewakili seluruh penduduk kampung mengucapkan ribuan terima kasih kepada pihak Coca-Cola Malaysia dan Muslim Aid kerana menghulurkan bantuan untuk membantu menyelesaikan masalah air di pulau itu.

Ketika ditanya mengenai kemudahan asas yang diperlukan oleh penduduk kampung, Abdul Ghani berharap ada pihak yang dapat membuka perusahaan memproses ais di pulau itu.

"Nelayan-nelayan memerlukan ais untuk menyimpan hasil tangkapan. Sebongkah ais di Semporna dijual pada harga RM20 dan ia membebankan golongan nelayan. Jika ada perusahaan memproses ais sekurang-kurangnya ia dapat memudahkan mereka," ujarnya. - MUHAMMAD AYMAN GHAFFA

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat