{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Pemotoran

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Pemotoran


Mazda CX-5 jimat tenaga, menghiburkan

Posted: 30 Jun 2013 11:24 AM PDT

Oleh NORILA DAUD
ekonomi@utusan.com.my

reka bentuk mazda cx-5 yang menarik.

WALAUPUN kenderaan utiliti sukan (SUV) Mazda CX-5 dibawa masuk oleh syarikat Bermaz Sdn. Bhd. ke negara ini pada penghujung tahun lalu, namun tidak sampai beberapa bulan model itu telah mendapat sambutan hangat daripada pelanggan tempatan.

Berikutan itu, Bermaz dan Mazda Corporation Japan mengambil keputusan untuk melakukan pemasangan CX-5 secara tempatan (CKD) di Kilang Inokom, Kulim, Kedah pada tahun ini.

Terdahulu versi CBU (pemasangan luar negara) telah dipandu uji oleh beberapa wartawan permotoran tempatan. Bagaimanapun, baru-baru ini mereka sekali lagi dijemput untuk memandu uji versi CKD bagi membuat perbandingan daripada segi mutu dan prestasi kenderaan tersebut.

Perjalanan bermula dari Glenmarie, Shah Alam ke Pulau Pinang di mana Mazda CX-5 dilancarkan oleh pengurusan Bermaz dan Mazda Corporation Japan sebelum berkunjung ke kilang pemasangannya di Kulim, Kedah pada keesokannya.

Di kilang Inokom, pihak media diberi penerangan mengenai proses pemasangan SUV versi CKD itu bermula daripada pemasangan pintu, badan dan enjin sehinggalah ke peringkat mengecat dan pemeriksaan kualiti keseluruhannya mengikut piawaian yang ditetapkan.

Walaupun penulis tidak memandu uji versi CBU sebelum ini, namun apa yang dapat dikongsikan bersama ialah Mazda CX-5 adalah sebuah SUV yang berbaloi untuk dimiliki bukan kerana pengendaliannya yang baik ketika dipandu di jalan yang lurus tetapi pada permukaan jalan yang kurang memuaskan, SUV ini terus beraksi cemerlang.

Perjalanan sepanjang lebuh raya dari Ipoh ke Kuala Lumpur dengan kelajuan 130 kilometer (km) hingga 140 kilometer sejam (km/jam) tidak menghampakan penulis bersama-sama tiga rakan lain yang secara bergilir-gilir memandu uji kenderaan itu.

CX-5 varian pacuan empat roda itu terus membuktikan kecemerlangan dengan cengkaman rodanya yang meyakinkan di sepanjang perjalanan.

Yang paling menarik tentang kenderaan ini ialah enjinnya tidak bising walaupun dipandu laju dan keadaan ini menguja penulis untuk melakukan pecutan sehingga 160 km/jam pada sesetengah kawasan yang dirasai selamat.

Sebenarnya memandu SUV tidak digalakkan terlalu laju berikutan ketinggiannya yang mendedahkannya kepada risiko mudah terbalik jika tidak berhati-hati terutama ketika melalui permukaan jalan yang kurang baik.

Penulis yang merasa terhibur memandu SUV itu merasa teruja untuk menguji ketahanan, kelasakan di samping penjimatan tenaga dalam perjalanan jarak jauh itu.

Penulis turut menilai prestasi CX-5 dengan menjadi penumpang yang duduk di belakang dan sebagai pemandu. Dalam kedua-dua keadaan, pengalaman secara keseluruhannya adalah baik dan selesa.

Pemanduan dari kawasan rehat Bukit Gantang, Perak ke Glenmarie, Shah Alam dengan jarak kira-kira 260 km mengambil masa dua jam 20 minit setelah pemanduan diambil alih penulis daripada seorang rakan yang sebelum itu memandu dari Kulim, Kedah.

Bagaimanapun, pemanduan jarak jauh juga tidak membosankan kerana penulis dapat melihat jelas suasana di hadapan berikutan tempat duduknya yang selesa dan agak tinggi. Keadaan ini memudahkan penulis untuk memotong kenderaan lain dengan penuh keyakinan.

Tiga penulis permotoran yang turut berada dalam SUV itu memantapkan perjalanan kerana kenderaan tidak dirasai 'membuang' tatkala melakukan selekoh tajam.

Dalam keseronokan memandu laju, penulis mendapati sedikit kesukaran untuk melepasi tahap 120 km/jam dan tekanan minyak mengambil masa beberapa saat sebelum tahap pecutan naik ke paras lebih tinggi.

Berhubung masalah tersebut, seorang wakil pengurusan tertinggi dari Bermaz memberitahu, keadaan itu adalah antara ciri-ciri keselamatan yang terdapat pada SUV itu supaya pemandu tidak terus memecut selain penjimatan tenaga dapat dilakukan.

TIV 640,000 sukar dicapai tahun ini

Posted: 30 Jun 2013 11:24 AM PDT

Ismet Suki berucap pada pelancaran Lexus IS Sport di Petaling Jaya, baru-baru ini. - UTUSAN/Nasirruddin Yazid

PETALING JAYA 30 Jun - Sasaran jumlah jualan keseluruhan industri (TIV) pada tahun ini sebanyak 640,000 seperti yang disasarkan Persatuan Automotif Malaysia (MAA) sukar dicapai berikutan masalah keyakinan pembeli.

Presiden UMW Toyota Motor Sdn. Bhd., Datuk Ismet Suki berkata, pada separuh pertama, pembeli masih terikat dengan sentimen berhati-hati sempena pilihan raya umum ke-13.

Katanya, hal ini kerana para pembeli kenderaan bertindak tunggu dan lihat sama ada terdapat sebarang keputusan dan pengumuman-pengumuman menarik daripada kerajaan.

"Jualan separuh pertama tahun ini tidak baik untuk semua peserta industri dan hal itu memberi kesan terhadap TIV keseluruhan.

"Namun, penjualan kenderaan pada separuh kedua dijangka lebih menarik,'' katanya.

Beliau berkata demikian kepada Utusan Malaysia ketika ditemui selepas menghadiri majlis pelancaran Lexus generasi ketiga, Lexus IS di sini baru-baru ini.

Ketika ditanya TIV bagi UMW Toyota, Ismet memberitahu, pihaknya menyasarkan mencapai jualan sebanyak 90,000 unit sepanjang tahun ini.

Jelasnya, Lexus sahaja menyumbang sebanyak 1,200 buah kepada TIV UMW Toyota.

"Model-model paling laris UMW Toyota adalah Vios, Hilux, Camry dan Avanza,'' ujarnya.

Ditanya sama ada UMW Toyota akan mengurangkan harga kenderaannya pada tahun ini, Ismet menambah, perkara itu tidak akan berlaku dalam tempoh terdekat.

Katanya, ini kerana pihaknya masih terikat dengan kos-kos operasi, logistik dan kos cukai daripada kerajaan seperti duti eksais.

"Apa yang anda perhatikan sekarang adalah kempen promosi kereta daripada peserta-peserta industri. Mereka hanya menawarkan diskaun dan rebat antara RM5,000 hingga RM6,000 sebuah bagi melariskan jualan yang lembap pada separuh pertama tahun ini.

Ditanya sama ada UMW Toyota akan memperkenalkan model baharu pada tahun ini, Ismet Suki berkata, pihaknya mungkin memperkenalkan model sedan serba baharu pada suku ketiga tahun ini.

Jelasnya, pengumuman rasmi mengenai pengenalan model serba baharu itu akan dilakukan dan sasaran pelanggan adalah dalam kalangan pertengahan dan profesional.

"Mungkin kami akan perkenalkan Toyota Vios serba baharu dan mungkin juga daripada model-model yang lain,'' ujarnya.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat