{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Johor

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Johor


Johor jamin prasarana utiliti lengkap

Posted: 28 Jun 2013 11:45 AM PDT

Ir. Hasni Mohamed (tengah) diberikan taklimat sewaktu melawat Mctronic Industrites Sdn. Bhd. di Parit Abdul Rahman, Benut, Pontian, Johor, semalam.

PONTIAN 28 Jun - Kerajaan negeri memberi jaminan kemudahan prasarana dan utiliti yang lengkap mampu menarik minat para pelabur untuk membuka perniagaan mahupun perusahaan di negeri ini kerana ia melibatkan keyakinan mereka terhadap setiap pelaburan yang dijalankan.

Pengerusi Jawatankuasa Kerjaraya, Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah Johor, Datuk Ir.Hasni Mohamed, berkata, tumpuan bukan sahaja melibatkan kawasan perindustrian utama seperti Senai, Tampoi, Tebrau, Pasir Gudang dan Gelang Patah tetapi juga beberapa kawasan baharu yang diwujudkan sebagai peluang ekonomi kepada penduduk setempat.

"Bukan sahaja soal kemampuan menyediakan kemudahan, tetapi juga kemampuan mengatasi masalah seperti gangguan bekalan elektrik, telekomunikasi mahupun bekalan air adalah penting. Contohnya, Petunjuk Prestasi Utama (KPI) bagi syarikat pembekal elektrik adalah menyelesaikan sebarang gangguan dalam tempoh kurang 10 minit.

"Ini penting supaya ia tidak menjejaskan sektor utama seperti perindustrian, perkhidmatan, perhotelan dan sebagainya," katanya kepada pemberita selepas majlis pecah tanah bangunan baru Mctronic Industries Sdn, Bhd., di Parit Abdul Rahman, Benut, di sini hari ini.

Yang turut hadir, Pengarah Urusan Mctronic Indutries Sdn. Bhd. Tan Meng Chai.

Hasni yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Benut berkata, persaingan menarik pelabur terutama di kalangan negara-negara yang mampu menawarkan tenaga buruh yang murah membuatkan sektor perindustrian beralih kepada penggunaan teknologi bagi menggantikan tenaga manusia.

Justeru, katanya, prasarana serta kemudahan utiliti yang mampu memenuhi kehendak pelabur menjadi faktor penentu bagi meyakinkan mereka bahawa Johor bersedia dengan permintaan masa kini.

"Beberapa kekurangan hendaklah diatasi dengan segera supaya tidak melemahkan minat pelabur untuk menanam modal, sama ada bagi membuka industri baharu mahupun menambah pengeluaran. Kita meminta pembekal utiliti dapat memahami hasrat serta sama-sama membantu melalui kecekapan serta kemampuan yang ada pada mereka," katanya lagi.

Terdahulu sebelum perasmian, Hasni berkata, kelembapan ekonomi global tidak menghalang sesetengah syarikat untuk meneroka bidang baharu sekali gus menunjukkan sektor pembuatan di negara akan terus berkembang dengan adanya permintaan yang tinggi dari negara-negara luar.

Beliau turut menyatakan harapan agar masyarakat tempatan mengambil segala peluang yang ada dan tidak bergantung kepada tenaga kerja luar sedangkan ia boleh diisi oleh anak tempatan termasuk dalam sektor minyak dan gas di Pengerang yang menawarkan kira-kira 70,000 peluang pekerjaan.

Bas nyaris meletup selepas terbakar

Posted: 28 Jun 2013 11:45 AM PDT

ANGGOTA bomba memeriksa bas terbakar selepas api dipadamkan dalam kejadian di Perhentian Bas Jalan Maharani, di Muar, Johor, kelmarin.

MUAR 28 Jun - Sebuah bas yang membawa penumpang dari Muar ke Bukit Kepong nyaris meletup apabila terbakar secara tiba-tiba sebelum memulakan perjalanan terakhir di Perhentian Bas Jalan Maharani, di bandar ini semalam.

Dalam kejadian kira-kira pukul 5.30 petang itu, tindakan pantas pihak bomba yang tiba kira-kira lima minit kemudian berjaya mengawal kebakaran daripada merebak sekali gus memadamkan risiko letupan di kawasan tumpuan awam itu.

Pada masa sama, orang ramai yang berada di kawasan tersebut turut membantu memadamkan kebakaran tersebut kerana khuatir api merebak ke perhentian bas berkenaan.

Sementara itu, pemandu bas tersebut yang hanya mahu dikenali sebagai Man, 45, berkata, dia baharu sahaja menghidupkan enjin sebelum memulakan perjalanan ke Bukit Kepong, kira-kira 85 kilometer dari sini.

"Namun sebaik saja enjin dihidupkan, saya terbau benda hangit disusuli dengan kepulan asap keluar dari bahagian enjin. Terkejut dengan kejadian itu saya segera mengarahkan kira-kira 10 penumpang supaya keluar dari bas untuk menyelamatkan diri," katanya ketika ditemui di lokasi kejadian.

Menurutnya, kejadian berlaku dengan pantas dan dalam tempoh kurang dari dua minit, api terus marak membakar ruang enjin hingga ke bahagian tengah bas menyebabkan dia tergamam.

"Mujurlah ada orang ramai yang menjerit supaya menjauhi bas dan saya terus beredar ke kawasan perhentian kerana khuatir ia akan meletup. Saya bersyukur kejadian berlaku sebelum bas mula bergerak kerana jika kebakaran terjadi ketika dalam perjalanan, mungkin mengancam keselamatan penumpang," ujarnya.

Penumpang, Azlan Husin, 18, berkata, ketika kejadian dia baru sahaja menaiki bas berkenaan untuk pulang ke rumah di Lenga.

Katanya, dia sendiri belum sempat duduk apabila pemandu bas tersebut menjerit meminta semua penumpang turun kerana ada kebakaran di bahagian enjin sebelum berlari turun kerana bimbang kenderaan awam berkenaan meletup.

"Api marak dengan begitu cepat dan apabila bomba sampai, bahagian bumbung bas sudah tinggal rangka sahaja. Mujurlah pemandu cepat menyedari kebakaran itu kerana jika tidak, entah apa nasib kami semua," katanya.

3 gelas minuman RM45

Posted: 28 Jun 2013 11:45 AM PDT

Mohd. Hamidi Mad Tap menunjukkan bil sebanyak RM45 bagi tiga gelas minuman.

BATU PAHAT 28 Jun - Tiga kakitangan Tenaga Nasional Berhad (TNB) daerah ini terkejut apabila dikenakan bayaran sebanyak RM45 bagi tiga gelas minuman iaitu milo ais, teh o ais dan teh ais ketika menghilangkan dahaga di sebuah restoran berhadapan pintu masuk Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM), Parit Raja, di sini kelmarin.

Menceritakan semula kejadian itu seorang daripada mereka, Mohd. Hamidi Mad Tap, 37, berkata, pada hari tersebut dia bersama rakannya ditugaskan untuk melakukan pemotongan elektrik terhadap premis yang gagal menjelaskan tunggakan lebih dari tiga bulan menerusi 'Ops Potong'.

Menurutnya, berikutan itu, mereka datang ke restoran terbabit untuk membuat pemotongan bekalan elektrik kerana mempunyai tunggakan sebelum pemiliknya bertindak menjelaskan bayaran setelah dinasihatkan berbuat demikian.

"Kerana telah berada di restoran itu, kami mengambil peluang menghilangkan haus dengan memesan milo ais, teh o ais dan teh ais. Bagaimanapun selepas lelaki yang merupakan pemilik premis pulang daripada menjelaskan bayaran, dia telah memaki-hamun kami.

"Tidak cukup dengan itu, isterinya menyerahkan bil yang menyatakan tiga gelas air kami bernilai RM15 setiap satu dan kesemuanya berjumlah RM45. Saya kemudian terpaksa menjelaskan bayaran tersebut," katanya kepada pemberita, di sini hari ini.

Tidak cukup dengan itu, kata Mohd. Hamidi, baki bayaran minuman sebanyak RM5 pula dipulangkan dengan wang syiling 10 sen bagi menyakiti hati dia dan dua rakan sekerjanya walhal nasihat yang diberikan supaya membayar tunggakan adalah supaya mengelakkan bekalan elektrik restoran itu dipotong.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat