{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Rencana

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Rencana


Tindakan proaktif tangani jerebu

Posted: 29 Jun 2013 11:08 AM PDT

Oleh Ku Seman Ku Hussain

JEREBU menyerang lagi dan seperti biasa orang ramai di kawasan yang dikelaskan sebagai bahaya" dinasihatkan berada dalam bangunan, memakai penutup hidung dan jangan membuat pembakaran terbuka. Sebenarnya orang sudah bosan dengan nasihat begini kerana masalah jerebu yang mula melanda sejak 1997 tidak ditangani secara proaktif oleh pihak-pihak yang berkenaan.

Kini jerebu yang disebabkan oleh pembakaran hutan di Riau, Indonesia telah menenggelamkan" beberapa kawasan dan diisytiharkan darurat. Sekolah dan semua kegiatan di luar bangunan dibatalkan. Kali ini Johor adalah negeri yang paling teruk dan sekali gus menjejaskan kegiatan ekonomi.

Walaupun ini bukan masalah baharu malah berulang kali dialami, setakat ini belum memperlihatkan satu pelan tindakan yang proaktif untuk mengekang kejadian ini berulang. Sementara itu ada pihak pula begitu galak mengumumkan denda kepada individu yang membuat pembakaran terbuka di negara ini. Tahukah mereka bahawa jerebu ini bukan dicetuskan oleh negara ini. Jerebu dicetuskan oleh Indonesia.

Baru-baru ini Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar, G. Palanivel mengadakan pertemuan dengan rakan sejawatnya, Menteri Alam Sekitar Indonesia, Balthasar Kambuaya di Jakarta. Apakah kita boleh mengharapkan hasil pertemuan yang lebih kepada usaha diplomatik daripada menyelesaikan masalah yang sedang tenat ini? Malah permohonan maaf daripada Presiden Indonesia, Susilo Bambang Yudhoyono juga tidak memberi sebarang makna selagi tidak ada tindakan yang serius.

Walaupun jerebu memberi kesan buruk kepada kesihatan warga di negara ini, tetapi jerebu juga berkaitan dengan maruah negara. Ini juga menguji cara negara ini menangani masalah yang mendatangkan bahaya kepada warganya. Apabila jerebu tidak ditangani dengan serius, ini menjejaskan maruah negara setidak-tidaknya di mata negara-negara ASEAN.

Malaysia perlu memberi tekanan kepada pihak yang mencetuskan masalah jerebu supaya lebih bertanggungjawab. Dalam soal ini Singapura kelihatan lebih ke depan apabila mahu mengambil tindakan mahkamah terhadap pihak yang menyebabkan negara itu mengalami jerebu yang teruk. Singapura telah memperlihatkan kesungguhan menjaga maruahnya apabila sektor pelancongan terjejas teruk selain menjejaskan kesihatan.

Kenapa Malaysia tidak mendesak supaya Perjanjian ASEAN Mengenai Jerebu Merentasi Sempadan (ASEAN Agreement on Transboundary Haze Pollution 2002) dilaksanakan? Perjanjian ini dibuat selepas jerebu teruk melanda negara ini pada 1997 di mana semua negara ASEAN kecuali Indonesia menandatangani perjanjian pada 2002.

Perjanjian ini disertai oleh Brunei, Kemboja, Laos, Malaysia, Myanmar, Filipina, Singapura, Thailan dan Vietnam. Tentulah sangat aneh apabila negara yang menjadi penyebab jerebu iaitu Indonesia tidak menyertai perjanjian ini. Kerana itu Malaysia perlu memainkan peranan untuk memaksa Indonesia menyertai perjanjian ini.

Pada 2005, negara ini mengalami masalah jerebu yang teruk apabila berlaku pembakaran hutan di Sumatera dan Kalimantan. Lembah Kelang menjadi sasaran jerebu hingga hampir melumpuhkan kegiatan harian terutama di luar bangunan. Pada 2006 jerebu berulang lagi dan perjanjian itu seolah-olah telah beku dan mati.

Melihat kepada perjanjian yang tidak dilaksanakan ini, apakah kita masih menaruh harapan tinggi terhadap pertemuan Palanivel dengan rakan sejawatnya di Indonesia? Kita tidak mahu pertemuan ini hanya menjadi bahan berita di media semata-mata dan apabila jerebu melanda lagi, dibuat pertemuan lagi.

Tekanan

Malaysia perlu menjadi pendesak supaya perjanjian ini diteliti semula dalam kalangan negara ASEAN. Negara lain tidak mengalami masalah seteruk Malaysia yang jerebu sudah menjadi acara tahunan" yang sangat menyeksakan. Kerana itu Malaysia perlu menjadi pemain utama untuk menggerakkan supaya perjanjian ini memberi tekanan kepada Indonesia supaya lebih bertanggungjawab.

Ini merupakan krisis nasional di negara ini. Kerana itu tidak wajarlah cara menyelesaikan krisis ini hanya dengan nasihat supaya tidak keluar rumah dan sentiasa memakai penutup hidung. Krisis nasional, apa lagi yang menyentuh soal maruah memerlukan tindakan yang lebih serius.

Adakah larangan keluar rumah satu pendekatan yang sesuai kerana petani, buruk dan sekian banyak lagi yang berkerja di luar bangunan untuk menyara keluarga? Maknanya jerebu menjejaskan kegiatan harian golongan berpendapatan rendah yang terdedah kepada pencemaran ini. Kenalah menjadi jalan supaya kehidupan harian mereka tidak terjejas walaupun larangan supaya berada dalam rumah atau bangunan itu suatu yang baik.

Begitu juga larangan membuat pembakaran terbuka yang mendatangkan masalah kepada pesawah terutama di Kedah dan Perlis yang terpaksa membakar jerami padi. Ini kaedah yang dijalankan sejak turun temurun untuk melupuskan jerami dan sekali gus menjadi baja untuk tanaman seterusnya. Kita perlu realistik bahawa selama ini pembakaran jerami padi di Kedah dan Perlis belum lagi pada tahap pencemaran.

Maknanya menghadapi jerebu bukanlah membesarkan perkara yang remeh temeh ini. Walaupun ada peruntukan undang-undang kepada individu atau syarikat yang membuat pembakaran terbuka, yang selalu menjadi masalah adalah jerebu dari Indonesia yang datang dalam kadar kepekatan yang tinggi.

Sebenarnya tidak cukup dengan menghebahkan Indeks Pencemaran Udara (IPU) kepada orang ramai. Kalau IPU naik hingga melebihi 400 iaitu tahap bahaya sekalipun, apakah yang mereka boleh lakukan selain berkurung dalam rumah atau dalam bangunan?

Dari sudut kesihatan, pencemaran udara jauh lebih besar kesannya pencemaran air yang selalu berlaku di negara ini. Kita masih ada pilihan untuk mencari air yang bersih tetapi tidak ada pilihan untuk menyedut udara bersih dalam jerebu. Mahu tidak mahu kita terpaksa menyedut bahan-bahan beracun untuk hidup.

Maka pendirian tegas Malaysia terhadap isu jerebu termasuk mendesak dilaksanakan Perjanjian Pencemaran Jerebu Rentas Sempadan ASEAN. Kerana negara ini yang paling teruk, Malaysia mesti menjadi pemain utama memanfaatkan semangat ASEAN untuk menangani krisis nasional ini. Malaysia perlu menggunakan kesepakatan ASEAN untuk mendesak Indonesia menyertai perjanjian ini kerana masalah jerebu dicetuskan oleh Indonesia.

Sebenarnya Indonesia tidak serius menangani pembakaran terbuka di negaranya. Ini sama dengan sikap Indonesia yang tidak menyertai perjanjian bersama negara ASEAN yang lain dalam isu jerebu. Kerana itu jerebu yang kerap melanda negara ini menguji kesungguhan kita mempertahankan maruah. Ini terpulang kepada kita sama ada defensif, reaktif atau proaktif dalam menangani isu jerebu ini.

Kalau kita reaktif, kita akan melakukan apa yang dilakukan sebelum ini termasuk beberapa pendekatan secara ad-hoc seperti kesediaan menghantar anggota bomba dan penyelamat untuk menolong memadamkan kebakaran di Riau. Kalau kita proaktif, selain membuat tindakan ad-hoc, kita melangkah jauh ke depan untuk memastikan masalah jerebu tidak menjadi acara tahunan" di negara ini.

Walau apa sekalipun, dalam semangat kejiranan dan ASEAN, isu jerebu perlu menjadi satu mercu tanda kesepakatan untuk sama-sama menangani masalah ini. Jerebu bukan bencana alam seperti gempa bumi, tsunami dan sebagainya. Ini adalah kesilapan manusia dan boleh diatasi dengan meningkatkan kesedaran serta menguatkuasakan tindakan undang-undang.

Merakyat perkhidmatan awam

Posted: 29 Jun 2013 11:08 AM PDT

PADA tarikh 24 Jun lepas, genap setahun Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Ali Hamsa memegang jawatan tertinggi dalam perkhidmatan awam yang melibatkan lebih 1.4 juta kakitangan.

Terlalu banyak perubahan dan perkara yang mahu dilakukan beliau sepanjang tempoh berkenaan yang disifatkan sebagai satu amanah yang membawa bersama satu tanggungjawab besar untuk dipikul.

Namun fokus utama beliau kini adalah lebih untuk merakyatkan perkhidmatan awam yang didokong oleh beberapa prinsip antaranya keterbukaan, turun padang dan musyawarah yang dilihat mampu meningkatkan mutu perkhidmatan yang berkiblatkan rakyat.

Ujarnya, penjawat awam yang bertugas sebenarnya memberikan perkhidmatan kepada rakyat dan pada masa sama untuk diri mereka sendiri.

Dengan sentiasa melaksanakan kerja dengan baik, integriti penjawat awam juga sentiasa terjaga, yang bermaksud melakukan tugas yang terbaik tanpa mengharapkan balasan.

Oleh itu, semangat Merakyatkan Perkhidmatan Awam" ini diharap dapat dipupuk di kalangan penjawat awam," katanya kepada wartawan Mingguan Malaysia Ku Seman Ku Hussain dan Hafizahril Hamid.

Menariknya, anak kelahiran Kluang Johor ini menyatakan satu cara untuk mengurangkan tekanan berikutan bebanan kerja, beliau yang juga peminat tegar kelab Liverpool sering mengikuti perlawanan kelab berkenaan sebagai salah satu cara untuk merehatkan diri selain giat mengikuti liga bola sepak tempatan yang semakin hangat persaingannya.

MINGGUAN: Bagaimana Tan Sri melihat perubahan dan perancangan yang telah dilakukan dalam tempoh setahun Tan Sri memegang jawatan KSN?

ALI: Sebenarnya, tempoh setahun yang telah dilalui terasa amat singkat. Apabila ditawarkan jawatan ini setahun lalu, saya sedar bahawa ia merupakan satu jawatan yang membawa bersamanya tanggungjawab besar. Sebagai KSN ke-13, banyak cabaran yang dihadapi, sama ada yang timbul disebabkan keadaan semasa dan boleh dijangka, dan juga yang timbul secara mendadak. Sebagai contoh, saya tidak pernah terfikir akan menghadapi situasi seperti pencerobohan di Lahad Datu. Keadaan yang timbul tersebut agak luar biasa, dan tidak pernah berlaku sebelum ini, dan memerlukan kaedah penyelesaian yang berbeza.

Pada masa yang sama, saya juga berhadapan dengan cabaran yang timbul daripada penggunaan media sosial yang meluas. Sebagai KSN, saya telah memulakan dasar keterbukaan dan sering menerima maklum balas secara langsung daripada pelanggan, iaitu rakyat. Ruang diberikan untuk lebih rapat dengan masyarakat melalui media sosial, antaranya melalui Facebook, Twitter dan sebagainya. Pintu saya juga sentiasa terbuka kepada sesiapa sahaja untuk mengemukakan apa-apa isu dan idea-idea baru untuk memperbaiki sistem penyampaian perkhidmatan awam. Ini menjadi satu cabaran kerana banyak soalan yang telah dikemukakan melalui media baru, yang kini menjadi sumber utama untuk mengemukakan idea selain melalui akhbar-akhbar. Persoalan-persoalan yang dikemukakan memerlukan maklum balas dan penyelesaian yang pantas. Ini merupakan antara cabaran-cabaran utama yang saya hadapi sepanjang tahun pertama ini.

Mungkin Tan Sri ada memperkenalkan konsep-konsep baru untuk memperkasakan perkhidmatan awam.?

ALI: Saya memperkenalkan satu konsep baru dalam perkhidmatan awam yang dikenali sebagai konsep Merakyatkan Perkhidmatan Awam". Perkhidmatan awam terdiri daripada 1.4 juta penjawat awam, yang juga merupakan rakyat. Oleh itu, jika kita mengambil kira ahli keluarga terdekat penjawat awam seperti ibu bapa, adik-beradik dan anak-anak mereka, saya menganggarkan bahawa terdapat lebih kurang sembilan juta penduduk kita yang mempunyai hubungan secara langsung dengan penjawat awam. Jumlah ini adalah hampir satu pertiga daripada keseluruhan rakyat di negara ini.

Penjawat awam yang bertugas sebenarnya memberikan perkhidmatan kepada rakyat dan pada masa sama untuk diri mereka sendiri. Sebagai contoh, penjawat awam bertanggungjawab untuk membina infrastruktur seperti jalan raya, dan pada masa yang sama, penjawat awam juga merupakan pengguna jalan raya tersebut. Justeru itu, untuk memastikan perkhidmatan yang diberikan merupakan perkhidmatan yang terbaik, penjawat awam perlu sentiasa ingat bahawa kita juga adalah pengguna, yang semestinya mengharapkan perkhidmatan yang terbaik.

Dengan sentiasa melaksanakan kerja dengan baik, integriti penjawat awam juga sentiasa terjaga, yang bermaksud melakukan tugas yang terbaik tanpa mengharapkan balasan. Oleh itu, semangat Merakyatkan Perkhidmatan Awam" ini diharap dapat dipupuk di kalangan penjawat awam, supaya mereka tahu bahawa apa yang mereka lakukan adalah untuk kebaikan rakyat, termasuklah diri mereka sendiri.

Apakah dalam merakyatkan perkhidmatan awam terdapat beberapa fokus yang perlu diutamakan?

ALI: Merakyatkan Perkhidmatan Awam merupakan pendekatan yang berasaskan beberapa prinsip. Pertama, keterbukaan. Keterbukaan dan mudah didekati (approachable) oleh rakyat penting supaya mereka berpeluang untuk mengemukakan idea dan isu yang perlu diatasi. Dalam konteks ini, kritikan secara membina amat digalakkan. Keduanya penjawat awam perlu mengamalkan konsep turun padang dengan kerap . Jika kita hanya melihat sekitar kawasan Putrajaya sahaja dan tidak pernah melawat kawasan luar bandar dan lain-lain, bagaimanakah kita mahu memberikan perkhidmatan terbaik? Sebagai ketua, jika seseorang itu tidak pernah melihat sendiri keadaan serta sumbangan yang telah diberikan penjawat awam, bagaimanakah penilaian boleh dibuat, sedangkan kerajaan mempunyai pelbagai perkhidmatan yang diberikan kepada rakyat di seluruh negara.

Semua ketua-ketua jabatan dan agensi amat digalakkan turun padang dan melihat sendiri penyampaian yang telah dijalankan. Saya juga mahu lihat ketua-ketua ini melihat sendiri kebajikan penjawat awam ini dan memastikan mereka dijaga dengan baik. Mungkin perkhidmatan yang terbaik sudah diberikan kepada rakyat terutama di bahagian kaunter atau barisan hadapan. Tetapi adakah kita melihat sendiri kebajikan mereka di kaunter serta mereka di belakangnya? Apakah tempat kerja mereka sesuai atau selesa untuk bekerja? Ketua-ketua jabatan perlu bertanya dan melihat keadaan ini. Kepada sesetengah orang, apa yang perlu ialah untuk memastikan kenaikan pangkat setiap empat tahun tetapi bagaimana dengan kumpulan yang lain? Kebajikan mereka juga perlu dijaga.

Dalam perkhidmatan awam terdapat skim tertentu, yang mana bagi mereka yang berada di peringkat terendah gaji mereka mereka memperolehi kenaikan gaji selama 15 tahun dan selepas itu akan kekal statik. Jika mereka tidak naik pangkat, maka gaji mereka akan mati di situ sahaja. Contohnya, jika gaji mereka mati pada RM1,000. Dengan adanya inflasi, nilainya atau kuasa membeli akan menurun. Ini adalah tidak adil, kerana jika perkhidmatan mereka cemerlang, gaji yang diterima itu tidak setimpal dengan prestasi mereka. Itu merupakan antara sebab kerajaan memperkenalkan cadangan-cadangan baru dalam tempoh setahun yang lepas ini, termasuk semua struktur gaji maksimum dalam Jadual Gaji Minimum-Maksimum diperuntukkan 3 tambahan Kenaikan Gaji Tahunan (KGT) berkuatkuasa 1 Januari 2013.

Perkara ketiga yang diperkenalkan adalah musyawarah (engagement). Ini agar kita dapat mendengar pandangan dan pendapat, memahami permasalahan serta mendapat maklum balas daripada pihak lain. Apabila sesuatu program atau dasar dibuat tanpa bermusyawarah dengan golongan sasar adakalanya ia akan menjadi program syok sendiri. Prinsip-prinsip lain yang dirujuk kepada ialah insaniah, kerjasama Awam-Swasta dan bersama NGO serta prinsip kekitaan.

Bagaimana dengan kejayaan Strategi Lautan Biru Kebangsaan (NBOS). Apakah ia telah berjaya mencapai sasaran dan akan terus dikembangkan?

ALI: Strategi Lautan Biru Kebangsaan atau NBOS diperkenalkan dalam usaha untuk menggalakkan penjawat awam berfikir di luar kotak dan memastikan program yg diperkenalkan berimpak tinggi, berkos rendah dan dilaksanakan dengan pantas. Antara contoh-contoh kerjasama yang terjalin dalam strategi ini adalah kerjasama antara polis dan tentera. Jika sebelum ini polis dan tentera terlibat dalam bidang kerja dan urusan masing-masing, dengan strategi ini dipraktikkan, wujudnya kerjasama padu antara pihak polis dan tentera. Dalam usaha menangani jenayah, terutamanya di kawasan bandar, di mana kami menghadapi kekurangan anggota polis, salah satu cara yang diusahakan ialah dengan menambah anggota. Usaha ini memerlukan latihan dan pelbagai lagi aspek lain perlu diteliti dan ini akan memakan masa yang lama. Oleh itu, melalui NBOS, polis dan tentera telah bersetuju untuk bekerjasama dalam menangani masalah jenayah serta kekurangan anggota polis. Sebelum ini, anggota polis sahaja yang menjaga kawasan sempadan, sedangkan ia boleh dilakukan juga oleh anggota tentera. Anggota polis digantikan dengan anggota tentera untuk menjaga kawasan sempadan, manakala anggota polis tersebut dibawa ke bandar untuk menguruskan masalah jenayah.

Mereka juga telah mengadakan polisi bersama, di mana anggota polis, tentera, Jabatan Pertahanan Awam (JPAM), Pasukan Sukarelawan Malaysia (RELA) bertugas bersama-sama. Kehadiran mereka ini akan dirasai dan disedari oleh penjenayah, namun hanya polis yang mempunyai kuasa untuk menangkap penjenayah tersebut. Semua ini telah dilakukan dengan kerjasama semua pihak terlibat. NBOS pertama yang telah bermula pada tahun 2009 ini telah berkembang sehingga ke NBOS 9. Kerjasama ini telah berkembang kepada pelbagai agensi Kerajaan yang lain. Ia turut melibatkan program-program bersama belia, antaranya IM4U, 1Malaysia1CallCenter (1MOCC). Rakyat hanya perlu dail nombor 03-80008000 dan maklumat semua agensi kerajaan dapat diperoleh, malah boleh disambung ke pejabat kerajaan. Dengan ini, keperluan untuk operator di setiap kementerian, telah berkurang. Sehingga semalam, sudah terdapat 500,000 panggilan dilakukan ke 1MOCC dan 98 peratus daripadanya adalah melalui telefon. Selebihnya adalah melalui e-mel dan lain-lain. Paling penting ialah prestasi penjawat awam akan meningkat apabila kebajikan mereka dijaga. Ini kerana kita selalu memberi keutamaan kepada output mereka - antaranya penjawat awam perlu memberikan perkhidmatan bertaraf dunia, tetapi kita perlu juga melihat kepada kebajikan mereka.

Sehingga kini apakah bentuk perubahan ketara yang telah berlaku di kalangan penjawat awam?

ALI: Pertamanya semenjak mengambil-alih jawatan KSN pada tahun lepas, saya bersama-sama dengan Ketua-ketua Setiausaha Kementerian-kementerian yang berkaitan telah mengkaji dan memperhalusi mengenai struktur gaji penjawat awam. Kami lihat lebih daripada 180,000 penjawat awam telah mencapai gaji maksimum dan tidak dapat menikmati kenaikan gaji tahunan berdasarkan daripada data yang telah diperoleh, dan ini merupakan antara rungutan dan masalah penjawat awam pada ketika itu. Sehubungan dengan itu, saya telah mencadangkan kepada Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) bahawa tidak perlu ada lagi gaji maksimum dan akan ada kenaikan berterusan setiap tahun, bagi mengatasi masalah kadar inflasi yang juga naik setiap tahun. Seterusnya, kami telah mengemukakan cadangan tersebut kepada Kerajaan mengambil kira setiap tahun kita akan mengalami pertumbuhan ekonomi yang baik, dan penjawat awam merupakan golongan yang memainkan peranan utama dalam memastikan pertumbuhan ekonomi negara.

Dengan mengambil kira terdapat seramai 182,434 penjawat awam yang berada di gaji maksimum pada tahun 2013, maka Kerajaan bersetuju berkuat kuasa 1 Januari yang lalu semua struktur gaji maksimum dalam Jadual Gaji Minimum-Maksimum diperuntukkan tambahan Kenaikan Gaji Tahunan sebanyak tiga KGT atau Kenaikan Gaji Tahunan. Ini bagi membolehkan semua pegawai yang berada di gaji maksimum mendapat faedah Pergerakan Gaji Tahunan mulai tahun 2013, tertakluk kepada peraturan yang berkuat kuasa. Pendekatan ini sebagai menghargai penjawat awam yang masih produktif dan berprestasi dan bagi meningkatkan motivasi mereka untuk terus memberi sumbangan kepada negara. Pada bulan Julai tahun ini, Kerajaan akan memberikan KGT kedua atau double increment kepada semua penjawat awam. Jika selepas itu masih ada lagi mereka yang mencapai gaji maksimum atau tidak naik pangkat, kerajaan telah bersetuju untuk meneruskan kenaikan gaji sebanyak tiga peratus setahun dan tertakluk tiada penyelarasan atau semakan gaji yang diluluskan kerajaan untuk semua penjawat awam. Ini merupakan satu titik sejarah dalam perkhidmatan awam yang mana kami telah berjaya memansuhkan gaji maksimum, dan ia adalah penghargaan kepada usaha semua penjawat awam yang berprestasi baik.

Sebelum itu, kerajaan telah membuat keputusan untuk menambah baik pencen bekas penjawat awam atau pesara, kerana sebelum ini pencen setiap tahun bagi pesara adalah statik iaitu hanya 60 peratus dari gaji terakhir mereka. Jika pencen mereka RM1,000 maka setiap tahun mereka akan menerima jumlah yang sama sahaja. Oleh itu, mulai Januari 2013 Kerajaan telah meluluskan kenaikan sebanyak dua peratus setiap tahun bagi pencen pesara, dan sekurang-kurangnya kerugian inflasi telah dapat diatasi bagi pencen para pesara. Jika kita lihat kebelakangan ini jumlah inflasi adalah sekitar 1 hingga 1.8 peratus, dan kenaikan pencen sebanyak dua peratus setahun akan dapat menyelesaikan masalah kerugian nilai pencen yang diterima oleh para pesara. Dalam erti kata lain, penjawat awam yang berkhidmat akan menerima paling kurang tiga peratus kenaikan gaji dan bagi golongan pesara pula adalah kenaikan sebanyak dua peratus bagi pencen mereka. Saya berharap penjawat awam tidak perlu lagi risau tentang soal kenaikan gaji, dan hanya menumpukan kepada peningkatan prestasi kerja dan meningkatkan mutu perkhidmatan kepada rakyat.

Satu lagi penambahbaikan perkhidmatan awam ialah kenaikan pangkat mengikut tempoh perkhidmatan (time based) bagi sesetengah skim perkhidmatan awam. Jika dahulu penjawat awam yang tamat pengajian universiti akan memulakan perkhidmatan pada Gred 41 dan perlu menunggu lama untuk naik pangkat ke peringkat seterusnya, tetapi tidak dengan pengenalan kenaikan pangkat melalui sistem time-based. Masalah biasanya akan timbul apabila kenaikan pangkat lambat kerana tiada jawatan kosong dan disebabkan itu sistem baru ini diperkenalkan. Ini merupakan usaha dan komitmen Kerajaan untuk meningkatkan martabat perkhidmatan awam ke arah merealisasikan Malaysia menjadi negara maju berpendapatan tinggi menjelang tahun 2020. Jika penjawat awam pencen pada gred yang rendah, dan kemungkinan besar jika kita tidak menjaga kebajikan mereka saya lihat tidak mustahil kadar pencen yang diterima oleh pesara sama paras dengan kadar kemiskinan negara. Oleh itu kerajaan telah tetapkan pencen minimum adalah pada RM800, tetapi saya tidak mahu lihat mereka ini hanya mendapat gaji pada paras kemiskinan.

Jika mereka ini mendapat kenaikan pangkat yang sepatutnya saya rasa, Insya Allah, mereka akan mendapat pencen yang lebih dari paras kemiskinan. Sebagai contoh penjawat awam di Jabatan Kastam Diraja misalnya, ada yang pencen pada gred 52 selepas lebih 30 tahun berkhidmat. Oleh itu kenaikan pangkat berdasarkan tempoh perkhidmatan atau time-based ini diperkenalkan di mana sebagai contoh penjawat awam Gred 41 yang telah berkhidmat selama lima tahun tetapi tidak naik pangkat, maka melalui skim baru ini mereka akan naik pangkat secara automatik atau gred akan meningkat ke 44. Skim ini telah diperkenalkan bagi profesion perguruan dan kami sedang menyelaraskan perkara ini dengan skim-skim perkhidmatan awam yang lain. Setakat ini kami telah meluluskan kenaikan pangkat mengikut tempoh perkhidmatan untuk lebih 400,000 guru-guru. Sekurang-kurangnya apabila mereka naik pangkat setiap lima tahun dan apabila berkhidmat selama 25 tahun mereka akan naik ke Gred 54 sekurang-kurangnya. Sekarang ini, majoriti penjawat awam berkhidmat lebih 25 tahun kerana umur pencen telah dinaikkan kepada 60 tahun.

Selain dari itu, kerajaan melalui pengumuman YAB Perdana Menteri ketika Majlis Perdana Perkhidmatan Awam Ketiga Belas (MAPPA XIII) pada bulan 11 Mac yang lalu, telah bersetuju untuk mengkaji semula skim-skim perkhidmatan. Sejumlah 81 skim akan dikaji semula, dan pada hujung November ini satu bentuk penambahbaikan perkhidmatan awam akan diperkenalkan, dan Insya Allah ia akan dibuat secara berperingkat-peringkat.

l Ikuti sambungan wawancara ini

di Utusan Malaysia esok.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat