{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Jenayah

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Jenayah


2 penunggang maut, 3 cedera

Posted: 30 Jun 2013 11:24 AM PDT

Oleh NOR AZAN FITRI
dan AZIZI MAJID
pengarang@utusan.com.my

Motosikal yang terputus dua dalam kemalangan membabitkan empat buah motosikal berkuasa tinggi dengan sebuah lori tangki di Kilometer 38, Jalan Johor Bahru-Mersing, semalam.

KOTA TINGGI 30 Jun - Dua penunggang motosikal berkuasa tinggi maut manakala tiga lagi cedera selepas terlibat dalam kemalangan dengan sebuah lori tangki di Kilometer 38, Jalan Johor Bahru-Mersing berhampiran susur masuk ke Taman Daiman Jaya di sini hari ini.

Nahas berlaku pukul 1 petang ketika kumpulan konvoi melibatkan 16 buah motosikal berkuasa tinggi dan lima kereta dalam perjalanan pulang dari Johor Bahru ke Terengganu.

Ketua Polis Daerah, Supritendan Mohd. Nor Rasid berkata, kemalangan berlaku apabila sebuah lori tangki dari arah Mersing hilang kawalan menyebabkan kenderaan itu terbabas dan melintang di lebuh raya.

Katanya, empat buah motosikal dari konvoi itu gagal mengelak lalu merempuh lori tangki berkenaan menyebabkan salah sebuah daripadanya terbakar dan sebuah lagi terputus dua.

Kemalangan ngeri itu berpunca daripada keadaan permukaan jalan yang licin akibat hujan, namun punca sebenar masih disiasat.

Mayat kedua-dua mangsa dihantar ke Hospital Kota Tinggi untuk bedah siasat," katanya kepada pemberita semasa ditemui di pekarangan bilik mayat hospital di sini.

Mohd. Nor berkata, mangsa yang terbunuh ialah Abdul Rashid Mansor, 48, beralamat di Taman Ibai Indah, Ibai Golf Resort, Kuala Ibai, Kuala Terengganu dan Mohamad Hisham Salleh, 36, dari Kampung Gemuroh, Marang.

Kedua-dua mereka meninggal dunia di tempat kejadian akibat cedera parah di kepala dan badan.

Dua mangsa yang cedera parah ialah Saufi Said, 48, dan Anisar Muhammad, 49, dan kedua-duanya dihantar ke Hospital Sultan Ismail (HSI), Johor Bahru, manakala seorang lagi mangsa, Muhd. Zulkeri Embong, 45, hanya cedera ringan.

Menurut Mohd. Nor, kes tersebut disiasat di bawah Seksyen 41(1) Akta Pengangkutan Jalan 1987 dan pemandu lori tangki berkenaan yang tidak mengalami kecederaan ditahan untuk siasatan lanjut.

Sementara itu, seorang peserta konvoi, Shahir Zulfyri Muhd. Zulkeri, 24, yang juga anak kepada Muhd. Zulkeri dan Anisar berkata, rombongan konvoi itu bertolak dari Johor Bahru pukul 10.30 pagi.

Saya tidak menunggang motosikal sebaliknya menaiki kereta, bapa saya menunggang motosikal Harley Davidson manakala ibu pula jadi pembonceng.

Kejadian berlaku begitu pantas. Saya bersyukur ibu dan bapa saya selamat walaupun mengalami kecederaan," katanya.

Tiga ahli kelab rugi RM162,600

Posted: 30 Jun 2013 11:24 AM PDT

Oleh ANGELINA SINYANG
pengarang@utusan.com.my

KUALA LUMPUR 30 Jun - Demi menyokong pasukan bola sepak Johor Darul Takzim (JDT), tiga lelaki mewakili dua kelab peminat pasukan itu berusaha menguruskan pembelian tiket perlawanan dan bas bagi membawa 3,165 penyokong menyaksikan perlawanan akhir Piala FA menentang Kelantan di Stadium Bukit Jalil di sini malam tadi.

Niat murni Mohd. Afis Abd. Salim, 30, dan Rosli Abd. Raman, 30, dari kelab peminat bola sepak Johor Darul Takzim Cyber Fans Club serta Mohd. Rahmat Baseri, 31, dari Darul Takzim Supporters bagaimanapun mengundang masalah apabila mereka menjadi mangsa penipuan ulat tiket perlawanan dan bas.

Akibat percaya kepada individu ketiga untuk mendapatkan tiket perlawanan dan bas membawa penyokong dari Johor ke Bukit Jalil, mereka terpaksa menanggung kerugian RM162,600 setelah diperdayakan oleh ulat tiket berkenaan.

Ketiga-tiga mereka kini hidup dalam ketakutan kerana dimaki-hamun, diugut dicedera dan dibunuh oleh penyokong bola sepak yang berang selepas gagal mendapatkan tiket dan bas untuk menyaksikan perlawanan akhir tersebut.

Mohd. Afis mendakwa, mereka terpaksa menerima tawaran ulat untuk mendapatkan tiket perlawanan setelah permohonan untuk membeli tiket secara pukal menerusi sepucuk surat yang dihantar kepada Persatuan Bola Sepak Negeri Johor ditolak pada Rabu lalu.

Katanya, melalui seorang rakan, mereka diperkenalkan kepada seorang lelaki dikenali sebagai Izal yang mendakwa dirinya seorang peminat dari sebuah kelab penyokong bola sepak Johor dan menjanjikan boleh mendapatkan tiket perlawanan sebanyak 3,165 keping dengan harga RM48 berbanding RM40 harga asal.

"Dalam pertemuan pertama dengan Izal berhampiran pejabat Jabatan Kerja Raya (JKR) Kota Tinggi, Johor pada Rabu lalu, kami bersetuju untuk membeli tiket perlawanan daripadanya kerana kata-katanya yang cukup menyakinkan iaitu dia mendakwa mengenali dan bersahabat baik dengan orang penting dalam Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM).

"Selepas persetujuan dicapai, saya bersama Rosli dan tiga lagi rakan kemudian bertemu semula dengan Izal di gerai makan Stadium Bukit Jalil untuk menyerahkan wang membayar tiket sebanyak RM63,000 pada keesokan harinya dan Izal berjanji memberi tiket kepada kami pada petang hari yang sama," katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Mohd. Afis berkata, Izal bagaimanapun gagal menyerahkan tiket dijanjikan sehinggalah pada malam perlawanan dan terus gagal dihubungi sehingga kini.

Sementara itu, Mohd. Rahmat yang turut menjadi mangsa Izal memberitahu, dia turut ditimpa nasib sama setelah menyerahkan wang RM81,600 untuk membeli tiket perlawanan bagi ahli-ahli kelabnya.

Kata Mohd. Rahmat, dia memilih membeli tiket daripada Izal kerana gagal mendapatkan tiket secara pukal dan tertarik dengan harga ditawarkan memandang harga itu jauh lebih murah berbanding tawaran ulat tiket yang menjual secara dalam talian iaitu RM70.

Rosli pula berkata, selain gagal mendapatkan tiket perlawanan, mereka turut ditimpa masalah apabila 13 bas persiaran yang ditempah bagi membawa penyokong menyaksikan akhir Piala FA dari sebuah syarikat bas di ibu negara melalui orang tengah tidak diterima sepenuhnya.

"Hanya enam bas yang sampai dan lebih mengejutkan lima daripadanya merupakan bas sekolah yang sudah usang dan tidak selesa sedangkan kami dijanjikan bas persiaran.

"Akibatnya, penyokong yang tidak mendapat bas pergi ke Bukit Jalil mengamuk dan cuba menyerang kami tetapi mujur kami sempat diselamatkan oleh polis," katanya.

Rosli berkata, dia sudah membayar wang pendahuluan sebanyak RM18,000 untuk menempah 13 bas berkenaan yang disewa pada harga RM2,300 sebuah dan mujur mempunyai baki duit tempahan untuk membayar ganti rugi kepada penyokong yang gagal mendapatkan bas.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat