{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Johor

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Johor


Jangan pamer perkataan halal

Posted: 29 Jun 2013 11:08 AM PDT

Oleh ZAINAL AZHAR MOHAMED
pengarang@utusan.com.my

BATU PAHAT 29 Jun - Restoran dan hotel yang menawarkan bufet Ramadan di negeri ini diingatkan supaya tidak mempamerkan perkataan halal pada iklan jika mereka tidak mempunyai sijil halal yang dikeluarkan oleh pihak yang diiktiraf kerajaan.

Pengerusi Jawatankuasa Agama negeri, Abd. Mutalip Abd. Rahim (gambar) berkata, sekiranya larangan itu tidak dipatuhi, premis terlibat boleh dikenakan tindakan mengikut Akta Perihal Dagangan di bawah Perintah Perihal Dagangan Takrif Halal 2011.

Menurutnya, statistik Jabatan Agama Islam Johor (JAIJ) mendapati banyak hotel dan restoran yang tidak memohon status halal baik daripada JAIJ dan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim).

"Oleh itu, JAIJ ingin memberikan peringatan supaya hotel-hotel yang masih tidak memohon status halal supaya tidak mengaitkan perkataan halal pada iklan bufet Ramadan yang kebiasaannya akan menjadi persaingan di kalangan premis tersebut.

"Jika hotel dan restoran mahu menawarkan bufet Ramadan dengan perkataan halal, mereka masih boleh memohon menerusi dalam talian, e-halal di laman web JAIJ atau terus ke pejabat untuk keterangan lanjut. Semua permohonan perlu dibuat sebelum Ramadan," katanya.

Beliau berkata demikian selepas mewakili Menteri Besar, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin bagi merasmikan Karnival Kepenggunaan dan Keusahawanan Halal peringkat negeri di Dataran Penggaram di sini semalam.

Pada majlis perasmian itu yang dihadiri lebih 1,000 pengunjung, Abd. Mutalip turut melancarkan kad pengenalan diri pengesahan halal negeri yang dikeluarkan JAIJ kepada setiap pemegang sijil halal.

Beliau memberitahu, kad itu mula digunakan sepenuhnya pada akhir tahun lalu selaras dengan pelancaran permohonan status halal melalui laman web iaitu e-halal dan setakat ini ia membabitkan permohonan daripada 1,748 premis dengan 748 daripadanya telah memiliki sijil halal.

Katanya, penggunaan kad tersebut memudahkan pemegang sijil halal mempamerkan bukti ketika pemeriksaan dilakukan oleh JAIJ atau Pejabat Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan negeri.

"Walaupun kini sijil halal boleh dimohon melalui e-halal, tetapi prosedur pemeriksaan dan kelulusan status halal akan diberikan selepas pemohon melalui saringan daripada 14 agensi kerajaan yang terlibat. Hal ini kerana kerajaan tidak mahu status halal yang diberikan mempunyai unsur meragukan daripada pelanggan atau orang ramai," katanya.

Kerajaan negeri terus bantu IKS

Posted: 29 Jun 2013 11:08 AM PDT

PAGOH 29 Jun - Peruntukan RM2 juta setahun yang disediakan kerajaan negeri untuk Program Galakan Usahawan (PGU) masih belum mencapai sasaran kerana ramai pengusaha industri kecil dan sederhana (IKS) tidak berkelayakan, sekali gus tidak dapat memanfaatkan dana itu.

Pengerusi Jawatankuasa Pertanian dan Industri Asas Tani negeri, Ismail Mohamed berkata, bantuan atau pinjaman di bawah PGU yang terbahagi kepada Projek Industri Kecil (PIK) dan Skim Pinjaman Satu Mukim Satu Industri (SMSI) serta ketua-ketua jabatan berkaitan perlu turun padang membantu pengusaha IKS.

"Saya lihat bajet untuk bidang pertanian di bawah PGU adalah besar tetapi limpahannya tidak sampai kepada golongan sasar. Kalau tidak layak, (jabatan) cuba bantu dan bimbing mereka sehingga layak dan pastikan mereka mengikuti syarat atau peraturan ditetapkan. Johor menyalur peruntukan melalui Jabatan Pertanian negeri.

"PPK memang ada bantu mereka di kawasan dan kita harap usaha ini diteruskan lebih agresif dan proaktif lagi," katanya ketika berucap merasmikan Mesyuarat Agung Tahunan Pertubuhan Peladang Kawasan (PPK) Pagoh Kali Ke-34 2013 di Kompleks Bimbingan Usahawan Tani di sini hari ini.

Yang turut hadir Pengerusi Pertubuhan Peladang Kebangsaan (Nafas), Datuk Saipolbahri Suib yang juga Pengerusi Ahli Jemaah Pertubuhan Peladang Negeri Johor (PPNJ) dan Pengerusi Ahli Jemaah Pengarah PPK Pagoh, Abu Bakar Mohamad.

Bantuan PIK merupakan pemberian terus geran dalam bentuk bantuan mesin, peralatan, bengkel dan kelengkapan lain bagi pemohon yang menjalankan projek IKS menepati syarat garis panduan ditetapkan dan dipersetujui kerajaan negeri.

Pinjaman SMSI pula adalah dalam bentuk mudah tanpa cagaran (kecuali yang melebihi RM50,000) atau penjamin dan tidak dikenakan faedah, sebaliknya bayaran perkhidmatan sebanyak tiga peratus setahun oleh Agrobank berasaskan baki tahunan.

Ismail yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Bukit Serampang berkata, pengusaha IKS harus dibantu keluar daripada kelompoknya sendiri untuk memasuki pasaran lebih besar serta komersial, sekali gus mampu bersaing dengan syarikat atau pengusaha yang sudah berjaya.

Selain itu, beliau mencadangkan pengusaha IKS supaya memasarkan produk mereka melalui internet, misalnya laman sosial seperti Facebook dan mereka akan dibantu sebanyak RM1,000 untuk tujuan itu.

Dalam pada itu, beliau berkata, Johor sebagai negeri pengeluar makanan utama perlu terus menjaga kualiti terutama aspek halal dan ciri-ciri keselamatannya yang memberikan jaminan tinggi, bukan sahaja untuk pasaran dalam negara tetapi eksport.

"Bagi menambah pengeluaran makanan, kita juga sudah mengenal pasti tanah-tanah di daerah Pagoh untuk tanaman kekal dan kontan. Kita boleh libatkan persatuan dan koperasi untuk menjadi penyumbang utama (bagi menjayakan hasrat ini)," katanya.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat