{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Keluarga

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Keluarga


Mati berkali-kali

Posted: 30 Jun 2013 05:53 AM PDT

LAMB gemar menyuntik elemen humor pada gambar seperti mati tersepit tingkap sewaktu mengintai jirannya. `kematiannya

GAMBAR Chuck Lamb, 55, ditemui mati dalam keadaan tragis iaitu kepalanya tersepit pada tingkap tersebar di dalam Internet beberapa tahun lalu.

Kemudian, semakin banyak gambar kematian pengaturcara komputer dari Ohio ini terus menular di Internet dengan pelbagai punca kematian yang berlainan.

Antaranya, gambar Lamb ditemui mati digelek lori, terjatuh tangga akibat terpijak mainan anak, mati tergantung akibat tali leher tersangkut pada kipas dan terkelar leher sendiri akibat menggaru leher sambil memegang pisau.

Malah ada juga gambar menunjukkan Lamb mati akibat terkena renjatan elektrik ketika mandi dan mati dalam keadaan muka tersembam pada mangkuk sup ayam akibat selesema burung.

Lamb bukannya menipu kematiannya, tetapi itu adalah hobi peliknya iaitu mengambil gambar aksi kematian yang dilakonkan sendiri dan kebanyakannya berunsurkan komedi.

Hobi bapa kepada enam orang anak ini disokong kuat oleh isterinya, Tonya, yang akan menyediakan darah palsu malah mengambil gambar aksi suaminya lalu memuat-naik gambar tersebut dalam laman web mereka, www.deadbodyguy.com.

Ujar Lamb, perbuatan menayangkan gambar cara kematiannya adalah sebagai satu cara dia mengabadikan dirinya.

Ia juga kerana dia mahu mencari peluang untuk bergelar pelakon walaupun sekadar watak mayat.

Terangnya, dia sedar fizikalnya bukanlah idaman para pengarah dengan kulit yang pucat, kepala botak dan tiada bakat berlakon.

Namun fikirnya, sesiapa sahaja boleh melakonkan watak mayat kerana tidak bergerak lalu timbul idea unik ini.

Dalam tiga minggu sahaja, laman web miliknya ditonton seramai 300,000 pelayar Internet di seluruh dunia dan dia mula dijemput menghadiri temubual radio, televisyen dan surat khabar.

Sekarang, lebih 50 juta telah melayari laman web miliknya itu.

Malah, cita-citanya turut tercapai apabila dia turut dipanggil berlakon sebagai pelakon tambahan pada beberapa buah drama dan filem!

Nampaknya rezeki Lamb lebih kelihatan apabila dia mula `mati.

Diet mentah Lisa

Posted: 30 Jun 2013 05:53 AM PDT

Oleh RAJA INTAN DIANNA RAJA AZAHAM
dianna.azaham@utusan.com.my

MENDENGAR rutin diet pengacara rancangan bual bicara pagi The Breakfast Show di NTV7, Lisa Wong, pasti membuatkan ramai yang berkerut.

Bolehkah kita bertahan dengan hanya memakan sumber makanan daripada tumbuhan sahaja setiap hari?

Wanita berdarah kacukan Cina di sebelah ibu dan Sri Lanka di sebelah bapanya bukan sahaja vegetarian, dia juga kini mengamalkan pemakanan secara mentah sebanyak 50 peratus daripada hidangannya.

Malah, Lisa mengutamakan bahan mentah yang organik dalam dietnya yang dimulakan sejak tiga tahun lalu.

Bermakna, ia tidak dimasak, dimakan mentah atau sekadar diproses dengan cara seperti diperam atau direndam seharian hingga kembang.

Bagaimana pula rasanya jika tidak dimasak di dapur gas seperti masakan yang lain? Adakah ia pahit dan tidak menyelerakan?

Semua tanggapan negatif berkenaan diet makanan mentah ternyata meleset sebaik saja menikmati hidangan istimewa di dapur Lisa.

Lisa merendam bijian quinoa (disebut kin-wah) semalaman lalu mencampurkannya bersama pelbagai bahan lain seperti cendawan butang, timun, salad serta tempe dan digaul dengan cuka epal, jus lemon, minyak zaitun dan bahan-bahan lain.

Mengejutkan, resipi tanpa perlu memanaskan kuali itu seakan nasi goreng. Ia menyelerakan dan penulis berasa kenyang walaupun sekadar memakan makanan daripada sumber tumbuh-tumbuhan sahaja.

Cabaran untuk pengamal diet vegetarian dan mentah seperti saya ialah bagaimana untuk menyedapkan ia.

Saya gemar bereksperimen dengan menambah perasa seperti cuka dan minyak zaitun selain mencipta minuman daripada kisaran buah-buahan dan sayuran," ujar wanita ceria ini ketika ditemui di kediamannya di Sungai Buloh, baru-baru ini.

Khasiat

Terang Lisa, walaupun vegetarian, dia memperoleh pelbagai khasiat penting lain pengganti makanan lain dalam hidangannya.

Sebagai contoh, quinoa merupakan bijian super kerana mengandungi protein yang diperlukan dalam sistem badan.

Ramai yang tidak tahu makanan mentah sebenarnya amat elok untuk tubuh badan kerana mengandungi enzim iaitu zat makanan.

Jika ia dimasak, makan enzim itu akan mati," ujarnya ringkas.

Terang Lisa, suaminya yang merupakan pascatarian iaitu mengamal makanan laut sahaja turut menyokong pegangan cara pemakanan isterinya itu.

Malah, suaminya turut memilih untuk bergelar vegetarian ketika di rumah.

Masakan isteri, pastilah suami tidak menolak," ujar Lisa disertai gelak kecil.

Selain mengamalkan pemakanan yang sihat, Lisa turut menjaga kesihatan dengan bersenam hampir setiap hari dan gemar menggunakan fitball bagi menguatkan otot ketika menyeimbangkan badan.

Saya menyaksikan ramai yang sering sakit malah di dalam keluarga saya sendiri.

Saya mengambil situasi tersebut sebagai peringatan kepada diri kerana badan kita hanya satu sahaja dan kita kena menghargai kesihatan yang diberi," ujar Lisa yang tidak sabar menyertai lairan Feel Good Run anjuran NTV7 pada 7 Julai ini.

Melukis

Walaupun merupakan bekas pelajar jurusan sains ketika persekolahan dan kemudian menyambung pelajaran dalam bidang perniagaan di peringkat Ijazah Sarjana Muda, Lisa seorang yang amat berbakat dalam bidang seni.

Di waktu lapang, dia akan menghabiskan masa di tingkat atas rumahnya dan menzahirkan emosi dengan calitan akrilik pada kanvas.

Dari dulu saya amat meminati bidang seni. saya gemar melukis malah membuat kolaj.

Saya lebih gemar dengan lukisan abstrak dan ilustrasi seperti pelukis terkenal Poh Ling Yeow," ujar Lisa sambil menerangkan teknik lukisan yang dihasilkan di rumahnya.

Selain itu, Lisa juga mereka lapik meja sendiri dengan label Koolz untuk pasaran hotel-hotel dan tempahan rakan-rakan.

Lisa mengupah pekerjanya yang terdiri daripada wanita yang tidak berkemampuan sebagai niat membantu mereka menambah punca pendapatan.

Pengetahuan

Bila diamati rumah Lisa yang menggunakan konsep moden dan warna-warna alam semula-jadi yang menenangkan, kelihatan banyak buku-buku yang tersusun kemas di sudut-sudut rumahnya.

"Menjadi pengacara rancangan The Breakfast Show memerlukan kami berpengetahuan luas berkenaan apa saja topik.

"Topik kegemaran saya semestinya berkaitan dengan perubatan dan kini saya sedang membaca buku tentang genetik," ujarnya yang menggemari buku seperti motivasi dan autobiografi.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat