{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Harian Metro: Mutakhir

Posted by Tanpa Nama

Harian Metro: Mutakhir


Penjualan, penggunaan shisha haram: Jawatankuasa Fatwa Perlis

Posted: 28 Jun 2013 12:54 AM PDT

KANGAR: Jawatankuasa Fatwa Negeri Perlis memutuskan bahawa penjualan dan penggunaan shisha adalah haram kerana bahan itu didapati lebih berbahaya terhadap kesihatan berbanding menghisap rokok.

Mufti Perlis Datuk Dr Juanda Jaya berkata, keputusan itu dibuat ketika mesyuarat jawatankuasa berkenaan kali ke-11 yang berlangsung di Kota Kinabalu, 24 Jun lalu.

"Saya berharap pihak kerajaan negeri serta Majlis Perbandaran Kangar (MPK) dapat memantau kegiatan ini dengan serta merta kerana ia dibimbangi menjadi suatu gejala yang tidak sihat untuk jangka masa panjang.

"Kita lihat penggunaan bahan ini sangat popular terutamanya di kalangan penuntut Institut Pengajian Tinggi (IPT) di negeri ini dan langkah pengawasan perlu diberikan perhatian.


"Saya juga akan menghantar surat kepada pihak kerajaan negeri dan MPK berhubung keputusan majlis fatwa dan berharap pihak berkenaan dapat mengambil perhatian sewajarnya termasuk tindakan yang akan diambil jika mendapati mana-mana pihak yang masih berdegil," katanya.


Beliau berkata demikian selepas majlis angkat sumpah Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) di Kompleks DUN, di sini, hari ini.

Katanya, pihaknya berharap MPK dapat menghalang semua aktiviti penjualan shisha kerana keputusan fatwa sudah menetapkan bahawa penggunaannya dalam apa jua bentuk adalah haram dan berharap semua pihak menghormati apa yang diputuskan Jawatankuasa Fatwa Perlis pada mesyuarat itu.

Sebelum Perlis, Melaka turut mengharamkan penggunaan shisha di seluruh negeri itu dan berdasarkan rekod kajian daripada Agensi Anti-Tembakau Perancis (OFT) mengesahkan bahawa bahan itu mengandungi karbon monoksida dengan sekali hembusan bersamaan 52 batang rokok.

Artikel ini disiarkan pada : 2013/06/28

PPM Tawau tahan 6 lelaki disyaki miliki 117Kg ikan bom

Posted: 27 Jun 2013 09:43 PM PDT

TAWAU: Pasukan Polis Marin (PPM) Tawau berjaya menahan enam lelaki berumur lingkungan 18 hingga 55 tahun kerana disyaki memiliki ikan yang ditangkap menggunakan bahan letupan dalam dua kes berasingan dekat sini semalam.

Ketua Polis Daerah Tawau ACP Awang Besar Dullah berkata keenam-enam lelaki yang tidak memiliki dokumen pengenalan diri itu ditahan di kawasan perairan Inderasabah ketika sedang menjalankan aktiviti haram mereka menggunakan dua buah bot pam.

Beliau berkata dalam kes pertama, polis menjumpai 65kg ikan pelbagai spesies dan peralatan mengebom ikan seperti botol kosong, hos, mancis, alat selaman dan tong oksigen di dalam bot tiga suspek berumur antara 30 dan 55 tahun yang ditahan kira-kira 1.10 tengah hari.

Pada pukul 3.45 petang, sebuah lagi bot pam ditahan serta diperiksa dan anggota PPM menjumpai 52kg ikan pelbagai spesies berserta pelbagai peralatan seperti botol kosong, hos panjang, tong oksigen dan alat selaman.


Tiga lelaki berumur antara 18 dan 20 tahun yang berada di atas bot berkenaan ditahan bagi membantu siasatan, kata Awang Besar menerusi kenyataan hari ini yang dibacakan Pegawai Pemerintah PPM Tawau ASP R.Krishnan.


Awang Besar berkata PPM turut merampas kedua-dua bot pam dan empat unit injin sangkut masing-masing 13 kuasa kuda.

"Ketika menyedari kehadiran anggota PPM, suspek cuba melarikan diri ke kawasan perairan antarabangsa namun berjaya dipintas. Bagaimanapun, sebuah bot pam lagi berjaya meloloskan diri.

"Kes ini merupakan yang pertama pada tahun ini. Oleh kerana kita tidak menemui bom ikan maka kes ini disiasat mengikut Seksyen 26 (1) (c) Akta Perikanan 1985. Kes akan diserahkan kepada Jabatan Perikanan Sabah untuk siasatan lanjut," katanya.

Sementara itu, Awang Besar berkata polis memandang serius kegiatan menangkap ikan menggunakan bom ikan kerana ia memusnahkan habitat ikan dan boleh membawa kepada kemerosotan sumber perikanan. - Bernama

Artikel ini disiarkan pada : 2013/06/28

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat