{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Pendidikan

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Pendidikan


Kajian tindakan merit guru cemerlang

Posted: 30 Jun 2013 11:24 AM PDT

Oleh Wahid Hashim
pendidikan@utusan.com.my

Sebahagian daripada peserta dalam majlis penutupan Seminar Kajian Tindakan Peringkat Jabatan Pendidikan Negeri Sembilan 2013 di Politeknik Port Dickson, baru-baru ini.

PEMBENTANGAN kertas kajian tindakan yang bermakna dan berkesan kepada pengajaran dan pembelajaran akan dijadikan kriteria asas pemberian merit dalam pemilihan Guru Cemerlang.

Ahli Jawatankuasa Majlis Pengetua Sekolah Malaysia (MPSM) Cawangan Negeri Sembilan, Ramli Othman berkata, pembikinan sesuatu kertas kajian tindakan bukan sahaja memerlukan kemahiran akademik dan ketajaman minda saintifik, tetapi juga keterampilan ketika membentangkan kertas kajian mereka.

Beliau memberikan beberapa contoh guru biasa yang kini dimartabatkan sebagai Guru Cemerlang setelah mereka menghasilkan beberapa penyelidikan dan membentangkan kertas kajian di seminar di dalam dan luar negara.

Ramli yang juga Pengetua Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Datuk Muhammad Yusof di Linggi, Negeri Sembilan menambah, inisiatif untuk mengadakan kajian tindakan dalam kalangan guru bertujuan melahirkan budaya penyelidikan bilik darjah.

Katanya, ia bermula pada 1995, apabila dia mendapat latihan di Bahagian Perancangan dan Penyelidikan Pendidikan (EPRD) dengan tenaga pengajar daripada Universiti Sains Malaysia (USM) dan Universiti Wollongong, Australia.

Kemudian budaya itu mula diterapkan di Negeri Sembilan sekitar tahun 2000, dan kini beberapa guru mulai menunjukkan inisiatif menjalankan kajian tindakan di sekolah masing-masing dan membentangkannya di seminar-seminar tempatan dan antarabangsa.

Beliau memberikan contoh guru Matematik Cemerlang dari Sekolah Menengah Sains Seremban (SASER), Noraini Kasim, yang banyak menjalankan kajian tindakan di sekolahnya dan dikongsi dengan semua pendidik.

Noraini yang ditemui berkata, penemuannya terhadap penggunaan simbol swastika dalam subjek pengajarannya itu memudahkan proses pembelajaran pelajarnya.

''Apa yang pasti ia mencapai objektif dan kita dapat memudahkan pelajar untuk belajar dan ia amat efektif kerana prestasi mereka meningkat sejak ia diterapkan dalam proses pengajaran dan pembelajaran saya.

''Saya bersyukur dan gembira kerana ia amat memberi manfaat bukan sahaja kepada pelajar saya, malah dapat diperluaskan kepada guru dan pelajar lain melalui perkongsian hasil kajian saya," katanya.

Beliau berkata demikian ketika ditemui selepas membentangkan hasil kajiannya dalam Seminar Kajian Tindakan JPNS 2013 di Politeknik Port Dickson, Negeri Sembilan, baru-baru ini.

Sebanyak 21 kertas kajian daripada 18 buah sekolah dibentangkan pada seminar Kajian Tindakan baru-baru ini, dan sebahagiannya layak diberi perhatian berdasarkan kesan ketara terhadap pedagogi di sekolah masing-masing.

Sebagai contoh, kertas kajian tindakan bertajuk Paten Nombor Genap (PNG) oleh dua guru prasekolah Sekolah Kebangsaan Tanjung Agas di Port Dickson, Negeri Sembilan, Norhaizan Ismail dan Zainah Kadiman berjaya meningkatkan keupayaan pelajar berumur lima dan enam tahun menghafal sifir dua, empat, enam dan lapan dengan lancar.

Dengan menggunakan sumber tersedia di sekitar murid, seperti jubin lantai bilik darjah bagi menyediakan petak yang selaras dengan kaedah PNG, maka memadai untuk kedua-dua guru kreatif itu memupuk minat kanak-kanak menghafal sifir, yang dikatakan sebagai ibu pengiraan.

Seminar dianjurkan oleh Persatuan Pendidikan Sains dan Matematik serta Majlis Pengetua Negeri Sembilan.

Pengarah Pendidikan Negeri Sembilan, Kalsom Khalid pula berkata, memang Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013 sehingga 2015 (PPPM 2013-2015) menuntut guru berfikir pada aras tinggi supaya mereka mampu merancang dan melaksanakan kajian tindakan yang berkualiti dan bertaraf dunia.

Beliau berharap seminar itu dapat menggarap pelbagai persoalan dan isu pendidikan di dalam dan luar bilik darjah.

Pelan Pembangunan Pendidikan pastikan sistem kita setaraf negara maju

Posted: 30 Jun 2013 11:24 AM PDT

Sistem pendidikan negara wajar menyediakan murid untuk bersaing secara kompetetif bukan hanya di peringkat dalam negara malah berkemampuan menyahut cabaran dalam skop global.

Pegawai Bahagian Pengurusan Projek Kementerian Pendidikan, Dr. Hayati Ismail berkata, Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM) 2013-2025 yang bakal dilancarkan Ogos ini adalah pendekatan terbaik dan mampu mengubah senario pendidikan negara ke tahap antarabangsa setanding dengan negara-negara maju.

"Walau bagaimanapun, pelaksanaan PPPM hanya mencapai matlamat jika dilakukan dengan penglibatan aktif daripada pihak sekolah, ibu bapa dan komuniti demi membentuk satu ekosistem pembelajaran yang terbaik.

"Kita tidak boleh lagi melihat sekolah sebagai satu institusi tunggal untuk kita membentuk anak-anak kita kerana sistem pendidikan sekarang memerlukan satu ekosistem

''Hal ini demikian kerana, anak-anak kita hanya berada di sekolah 14 peratus daripada masa mereka setahun manakala baki 86 peratus masa mereka digunakan bersama keluarga serta masyarakat," jelasnya.

Beliau berkata demikian ketika menjadi ahli panel Konvensyen Pendidikan Melayu dan Bumiputera: Di mana Anak Kita? dalam sesi forum mengenai topik Meritokrasi Dalam Pengambilan Pelajar Melayu dan Bumiputera di Institusi Pengajian Tinggi Awam (IPTA) serta Kesannya Kepada Pembangunan Sumber Manusia, di Kuala Lumpur baru-baru ini.

Konvensyen sehari anjuran Yayasan Pelajaran Mara, Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) dan Gabungan Pelajar Melayu Semenanjung (GPMS) itu dihadiri kira-kira 1,000 peserta terdiri murid sekolah dan penuntut Institut Pendidikan Guru Malaysia (IPGM).

PPPM yang dirangka secara strategik meliputi 11 Anjakan termasuklah penyediaan akses, penguasaan kemahiran berbahasa dan penghayatan nilai.

Pelan komprehensif itu diiktiraf badan dunia Unesco kerana melakukan 'public engagement' di samping mengandungi pelan strategik perlaksanaannya.

Kementerian Pendidikan telah menjalankan sesi dialog terbuka di setiap negeri, mengadakan persidangan meja bulat, menerima 7,000 syor daripada umum mengenai keperluan dan kesesuaian yang perlu dimuatkan pada pelaksanaan pelan tersebut.

Pelaksanaan PPPM berlangsung mengikut tiga gelombang perubahan bermula gelombang pertama tahun ini sehingga tahun 2015 diikuti lima tahun seterusnya dan gelombang ketiga bermula tahun 2020 hingga 2025.

Menurut Hayati, impak pelaksanaan pelan itu mengambil masa panjang dan memerlukan masa untuk melihat hasil perubahan ke atas senario pendidikan negara yang memerlukan pelbagai pengubahsuaian.

Beliau menambah, PPPM juga dihasratkan untuk memberi impak besar kepada masyarakat Melayu sejajar dengan senario di sekolah kebangsaan ketika ini.

"Perkara ini adalah wajar sejajar dengan senario semasa di sekolah kebangsaan yang menunjukkan majoriti muridnya dan 85 peratus gurunya ialah Melayu," katanya.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat