{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Mahkamah

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Mahkamah


Pembunuh Dirang dihukum mati

Posted: 28 Jun 2013 11:45 AM PDT

Oleh AZIZI MAJID
pengarang@utusan.com.my

Muidin Maidin tidak dapat mengawal emosi apabila menendang jurufoto Utusan Malaysia ketika dibawa keluar oleh anggota polis dari kamar mahkamah selepas dijatuhkan hukuman gantung sampai mati, di Mahkamah Tinggi Johor Bahru, semalam - UTUSAN/AMIN FARIJ HASAN

JOHOR BAHRU 28 Jun - Seorang buruh kontrak dihukum gantung sampai mati oleh Mahkamah Tinggi di sini hari ini selepas didapati bersalah membunuh kanak-kanak, Nurul Nadirah Abdullah, 5, atau Dirang, tahun lalu.

Hakim Datuk Abdul Halim Aman membuat keputusan itu terhadap Muidin Maidin, 27, selepas mendapati pihak pendakwaan berjaya membuktikan kes melampaui keraguan munasabah.

Muidin dituduh membunuh kanak-kanak itu di ladang kelapa sawit Jalan Suria 47, Bandar Seri Alam, Masai di sini antara pukul 11.30 pagi, 1 Mac dan 12 tengah malam, 2 Mac 2012.

Dalam penghakimannya, Hakim Abdul Halim berkata, tertuduh yang memilih untuk memberi keterangan secara bersumpah menerusi kandang saksi itu gagal memberi penjelasan yang munasabah selain pembelaannya itu bersifat penafian semata-mata.

Perbuatan kamu (tertuduh) ini amat kejam, tidak berperikemanusiaan serta tidak bertamadun. Bagaimana kamu tergamak melakukan perbuatan itu terhadap seorang kanak-kanak yang masih kecil.

Bukti ujian asid deoksiribonukleik (DNA) digabungkan dengan bukti cebisan kain pelikat tertuduh yang dijumpai pada mangsa, sampel tanah yang sama pada motosikal tertuduh dengan tanah tempat kejadian dan keterangan saksi menunjukkan tertuduh melakukan kesalahan tersebut.

Profil campuran DNA yang dijumpai dalam kemaluan dan dubur mangsa hanya melibatkan mangsa dan tertuduh. Kebarangkalian DNA itu disumbangkan oleh tertuduh dan si mati adalah 700 trilion, katanya.

Beliau berkata tidak timbul soal konspirasi pihak tertentu meletakkan sampel darah tertuduh pada mangsa kerana kehadiran DNA itu di dalam dubur dan kemaluan si mati hanya dapat diwajarkan dengan perlakuan atau perbuatan yang aktif.

Menurut beliau, pembelaan tertuduh bahawa dia tidak pernah berdendam dengan keluarga si mati hanya penafian semata-mata.

Dirang dilaporkan hilang pada 1 Mac tahun lalu, ketika membeli mi segera dan telur di kedai runcit berhampiran rumahnya di Flat Seri Delima, Bandar Seri Alam sebelum disahkan meninggal dunia akibat dibunuh dan dibakar pada 12 Mac tahun lalu.

Misteri kehilangan Dirang terjawab apabila laporan Jabatan Kimia Malaysia mengesahkan DNA ke atas mayat rentung yang dijumpai di sebuah lubang di tapak perumahan terbengkalai di Nusa Damai, Masai di sini pada 8 Mac tahun lalu adalah milik mangsa.

Sementara itu, beberapa ahli keluarga Dirang termasuk ibu, Roselyn Alan, 27; bapa tiri, Lima Medeng, 27; datuk, Alan Alip, 50, dan nenek, Milnah Jol, 58, yang sentiasa mengikuti prosiding kes sebak dan menitiskan air mata sebaik sahaja keputusan dibacakan.

Muidin yang kelihatan sugul turut dilihat menitiskan air mata.

Dia bagaimanapun bertindak agresif sebaik sahaja dibawa keluar dari mahkamah apabila cuba menendang beberapa jurufoto malah kamera milik jurufoto Utusan Malaysia, Amin Farij Hasan turut menjadi mangsa.

Pendakwaan dikendalikan oleh Ketua Unit Pendakwaan Johor, Umar Saifuddin Jaafar dan Timbalan Pendakwa Raya, Jasmee Hameeza Jaafar manakala tertuduh diwakili peguam, Mohd. Daud Ismail, Mohamad Abd. Kadir dan Goh Tse Han.

Seramai 35 saksi pendakwaan dan tiga saksi pembelaan telah dipanggil sepanjang prosiding kes berlangsung.

Ibu bersyukur kematian anak akhirnya terbela

Posted: 28 Jun 2013 11:45 AM PDT

Roselyn Alan (kiri) bersama Alan Alip dan Lima Medeng (kanan) menangis di Mahkamah Tinggi Johor Bahru, semalam, - BERNAMA

JOHOR BAHRU 28 Jun - "Saya bersyukur ke hadrat Ilahi kerana kematian Dirang yang dibunuh dengan kejam akhirnya terbela."

Demikian luahan Roselyn Alan, 27, ibu kepada Nurul Nadirah Abdullah atau Dirang yang bersyukur dengan keputusan Mahkamah Tinggi di sini hari ini menjatuhkan hukuman gantung sampai mati terhadap Muidin Maidin, 27, yang didapati bersalah membunuh anaknya itu.

Menurut Roselyn, tiada kata yang mampu diungkapkan untuk menggambarkan kegembiraannya setelah dia sekeluarga menanti selama lebih setahun lalu dan sentiasa mengikuti perkembangan prosiding kes di mahkamah sehingga ke hari ini.

Alhamdulillah, kematian Dirang tidak sia-sia. Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada semua pihak dan rakyat negara ini yang sentiasa memberi semangat kepada saya sekeluarga selama ini.

Meskipun masih merasai pemergian Dirang namun saya sekeluarga sudah dapat menerima takdir Ilahi dan menganggap apa yang berlaku ada hikmahnya," katanya yang turut ditemani suami, Lima Medeng, 27; bapa, Alan Alip, 50, dan ibunya, Milnah Jol, 58.

Sementara itu, Alan berkata, dia sekeluarga bercadang untuk mengadakan kenduri doa selamat di rumahnya di Flat Seri Delima, Bandar Seri Alam dan menziarahi kubur Dirang selepas sembahyang Asar esok.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat