{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Berita Harian: Nasional

Posted by Tanpa Nama

Berita Harian: Nasional


70 peratus guru BI tak fasih

Posted: 14 Jun 2013 04:04 PM PDT

Kuala Lumpur: Tujuh puluh peratus guru Bahasa Inggeris gagal menguasai bahasa itu dengan fasih berdasarkan ujian Cambridge Placement Test (CPT), tahun lalu.

Timbalan Menteri Pendidikan, Datuk Mary Yap Kain Ching, berkata guru terbabit perlu meningkatkan penguasaan kerana tahap kefasihan yang rendah menyukarkan mereka mendidik pelajar untuk cemerlang dalam subjek berkenaan.

Hanya 30 peratus guru Bahasa Inggeris yang menyertai CPT mencapai tahap fasih, katanya pada sidang media selepas merasmikan Program Kepemimpinan Untuk Pelajar Pintar anjuran Yayasan Pintar, di sini semalam.

Kain Ching bagaimanapun tidak menyatakan jumlah sebenar guru subjek itu yang mengikuti CPT, peperiksaan yang turut tersenarai dalam Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM) 2013-2025. Tahun ini, seramai 70,0000 guru opsyen Bahasa Inggeris diuji tahap kefasihan mereka.

Tingkat tahap kefasihan

Beliau berkata, kementerian sudah meminta semua guru yang gagal menguasai bahasa itu supaya berusaha meningkatkan tahap kefasihan mereka.

Katanya, ia penting untuk meningkatkan pencapaian pelajar mereka termasuk persediaan ke arah merealisasikan syarat wajib lulus Bahasa Inggeris dalam Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) mulai 2016.
Mengenai kaedah berkesan untuk meningkatkan penguasaan guru menggunakan bahasa itu, beliau berkata, ia termasuk melaksanakan amalan baik yang pernah dijalankan sebelum ini seperti hari berbahasa Inggeris dan minggu bahasa Inggeris.

Selain itu, sebelum perhimpunan harian bermula, guru terbabit boleh menyampaikan syarahan atau membuat persembahan drama menggunakan bahasa itu. Mereka juga boleh menubuhkan Kelab Bahasa Inggeris yang menggunakan sepenuhnya bahasa berkenaan sebagai perantara dalam semua kegiatan, katanya.

Mengenai desakan berterusan pihak tertentu supaya sekolah vernakular dimansuhkan, Kain Ching berkata, sekolah jenis itu juga sebahagian sistem pendidikan negara dan termasuk dalam pelaksanaan PPPM 2013-2025.

Kemuka cadangan

Katanya, setiap kumpulan atau individu berhak mengemukakan cadangan, namun ia perlu disusuli analisis sama ada sesuai dengan dasar ditetapkan kerajaan atau sebaliknya.

Seperti saya tegaskan sebelum ini, pendidikan tidak seharusnya dipolitikkan kerana ia menyukarkan kita melahirkan modal insan cemerlang menerusi sistem pendidikan berkualiti, katanya.

Sekolah satu aliran perlu diperkenal pupuk perpaduan

Posted: 14 Jun 2013 04:04 PM PDT

Kuala Lumpur: Sistem persekolahan satu aliran perlu diperkenalkan bagi membentuk perpaduan selain mewujudkan interaksi berbilang kaum terutama generasi muda.

Timbalan Pengarah, Institut Alam dan Tamadun Melayu (ATMA) Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Prof Dr Teo Kok Seong, berkata sistem persekolahan satu aliran itu juga memberi banyak manfaat kepada penduduk negara ini.

Hasil penelitian, hanya Malaysia yang menggunakan sistem pendidikan pelbagai aliran. Oleh itu, keperluan sistem pendidikan satu aliran itu penting bagi membentuk acuan kepada jati diri sekali gus mencapai aspirasi nasional.

Senario perkauman di negara ini semakin tegang, ter-utama selepas Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13). Justeru, sistem berkenaan boleh dilaksanakan mengikut kesesuaian masa supaya pelaksanaannya diterima semua pihak, katanya ketika dihubungi BH, semalam.

Kelmarin, 130 badan bukan kerajaan (NGO) Melayu dan Islam meminta kerajaan supaya mengkaji semula sistem persekolahan tanpa bersandarkan kepada bahasa ibunda.

Punca tak mengenali

Kewujudan 61 sekolah vernakular swasta dan 78 sekolah jenis kebangsaan (SJK) menjadi punca kepada rakyat berbilang kaum gagal mengenali dan menghormati antara satu sama lain.
Kok Seong berkata, polarisasi kaum agak ketara di sekolah apabila 90 peratus murid Melayu bertumpu di sekolah kebangsaan, SJK Cina (90 peratus murid Cina) manakala 100 peratus murid Tamil di SJK Tamil.

Pensyarah Undang-Undang dan Perlembagaan, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Prof Madya Dr Shamrahayu Abd Aziz, berkata penubuhan sekolah vernakular tidak termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan, tetapi dinyatakan dalam dasar kerajaan.

Perkara 152, Perlembagaan memperuntukkan bahasa kebangsaan negara ini adalah bahasa Melayu. Bagaimanapun, peruntukan itu tidak menafikan kedudukan dan hak bahasa lain untuk digunakan, dipelajari dan dikembangkan.

Kajian terperinci diperlukan dengan mengumpulkan suara rakyat berkenaan isu itu supaya semua kaum terbabit dan mempunyai hak untuk menyuarakan pandangan mereka, katanya.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat