{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Harian Metro: Hati

Posted by Tanpa Nama

Harian Metro: Hati


Popular di luar negara

Posted: 05 Jun 2013 06:54 AM PDT

Seunik namanya, begitulah juga pengalaman yang boleh dinikmati oleh pelanggan pusat dobi merangkap kafe, Wash Ur Gossips, yang terletak di kawasan perindustrian Seksyen 15, Shah Alam.

Bukan sekadar mencuci pakaian menggunakan mesin basuh layan diri, pelanggan juga boleh mengisi masa dengan menjamu selera, melayari Internet, membaca majalah atau sekadar minum bersama rakan di kafe dalam premis yang sama, sambil menunggu cucian mereka selesai dalam tempoh 40 minit.

Lebih menarik, harga cucian layan diri yang ditetapkan juga jauh lebih murah berbanding dobi tradisional iaitu hanya RM6 untuk satu cucian menggunakan mesin muatan sembilan kilogram.

Dibuka pada Jun tahun lalu sebagai sebahagian perniagaan keluarga, Wash Ur Gossips menggunakan konsep kafe dobi yang diterapkan di beberapa negara maju seperti Australia dan New Zealand.

Foto

WASH Ur Gossips berkonsepkan kafe dobi menarik perhatian pelanggan.

Foto

RUANG dalam premis yang teratur dan cantik.

Foto

PEKERJA tekun menyeterika pakaian pelanggan.


Pengarah Operasi Danmal Resources, Ranie Hamdan, yang menguruskan pusat kafe dobi berkenaan bersama ayahnya berkata, ia adalah perniagaan pertama keluarganya.


Keluarga memilih untuk menjalankan perniagaan berkenaan selepas mengambil kira pengalaman ayahnya, Danny Hamdan Zulkifli, 57, yang pernah berkecimpung selama 30 tahun dalam industri perhotelan.

"Kami juga memilih konsep kafe dobi kerana walaupun popular di luar negara, ia masih belum ada lagi di Malaysia. Kami berpendapat sekiranya perniagaan jenis ini berjaya di luar negara, tentu ia juga boleh berjaya di negara ini," katanya.

Namun disebabkan sudah terbiasa dengan cara tradisional, masih ada pelanggan yang meninggalkan baju mereka di kafe dobi itu dan datang pada hari lain untuk mengambilnya biarpun tahu pusat berkenaan menawarkan perkhidmatan dengan konsep layan diri.

Pun begitu, pihaknya tidak menolak jika ada pelanggan yang mahukan perkhidmatan penuh atau dobi tradisional, tetapi caj yang dikenakan berbeza iaitu RM2 untuk setiap kilogram pakaian. Malah, kafe dobi itu turut menjalankan perkhidmatan cucian kering dan seterika pakaian.

Bagaimanapun menurut Ranie, dia sering mendidik dan menggalakkan pelanggan supaya menggunakan mesin layan diri bagi mendapat faedah dari segi harga selain mendedahkan mereka dengan konsep baru pusat dobi yang popular di negara maju.

Menyediakan talian Internet secara percuma, Wash Ur Gossips disasarkan kepada golongan pelajar di awal usia 20-an, mereka yang baru berkahwin sehingga kepada golongan pekerja dalam lingkungan 40-an.

Malah dalam memberi perkhidmatan terbaik kepada pelanggan, ruang baca yang disediakan juga sentiasa dikemas kini dengan bacaan terbaru supaya pelanggan mempunyai lebih pilihan bersantai di kafe dobi berkenaan.

Sejak beroperasi hampir setahun lalu, sambutan yang diterima ternyata menggalakkan. Malah ramai kalangan pelanggannya sering berulang menghabiskan masa di kafe dobi berkenaan.

Konsep, susun atur dan pemilihan warna semuanya dilakukan sendiri oleh keluarga Danny Hamdan. Warna biru dipilih kerana ia menggambarkan kebersihan, sesuai dengan aliran perniagaan mencuci pakaian.

Sementara itu, Danny Hamdan yang juga Ketua Pegawai Eksekutif Danmal Resources berkata, biarpun terletak ­dalam satu premis, mesin basuh yang ada tidak ­berbunyi atau boleh mengganggu ketenteraman pelanggan.

Ia juga dipisahkan oleh dinding kaca bagi menampakkan premis kelihatan lebih kemas, tersusun dan menarik. Keadaan itu menjadikan premisnya unik dan sekali gus menarik pelanggan untuk masuk dan melihat apa yang ditawarkan.

Dia menggunakan sepenuhnya ruang kedai yang ada termasuk turut menjual koleksi tudung di situ bagi pelanggan yang berminat. Ini kerana menurutnya, dalam zaman ini yang mana orang semakin sibuk dan sering tiada masa mencukupi, semua orang mahu melakukan sesuatu perkara dengan pantas.

"Malah mereka juga boleh menikmati pelbagai menu lazat di sini, sama ada tempatan atau Barat. Makanan yang disediakan juga pada harga berpatutan malah kebanyakan menu yang ditawarkan adalah hasil maklum balas pelanggan.

"Antara menu yang popular dan sering mendapat permintaan adalah telur dadar, salad, pencuci mulut banana pillows dan sup cendawan yang dihasilkan daripada empat jenis cendawan," katanya.

Lebih menarik, Danny Hamdan dan anaknya turut beramah mesra dengan pelanggan malah pelanggan boleh memberi apa saja komen atau berkongsi idea dengannya. Ini kerana dia percaya hubungan baik antara pengusaha dan pelanggan menjadi kunci kejayaan sesuatu perniagaan.

Bukan sekadar tempat melepak atau mencuci pakaian, Wash Ur Gossips turut menyediakan pakej perkhidmatan bagi pelbagai acara yang boleh diadakan di premisnya yang boleh memuatkan 40 orang pada satu masa.

Golongan pelajar juga mendapat keistimewaan kerana mereka menerima potongan harga sebanyak 20 peratus untuk makanan yang dibeli di kafe sekiranya menunjukkan kad pelajar ketika membuat pesanan.

"Kami juga ada pelbagai promosi dan setiap tiga bulan, promosi berbeza akan diadakan. Semuanya kami uar-uarkan di ruang Facebook kami iaitu WashUrGossips," katanya.

Malah, dia tidak menolak sekiranya ada yang berminat untuk mendapatkan lesen bagi menjalankan perniagaan itu di kawasan mereka namun mereka perlu mengekalkan konsep yang sama.

Artikel ini disiarkan pada : 2013/06/05

Hijabers: Sentuhan Islamik

Posted: 05 Jun 2013 06:46 AM PDT

Sebagai Muslimah, Risti Rahmadi yang bekerja sebagai penganjur acara di Indonesia, memakai tudung, mengenakan gincu halal dan sentiasa peka pada waktu solat apabila aplikasi yang dimuat turun dalam telefon BlackBerry miliknya, melaungkan azan lima kali sehari.

Ketika di awal usia 20-an, wanita yang kini menginjak usia 37 tahun itu, sanggup berjimat cermat untuk membolehkannya membeli keluaran terbaru pakaian berjenama Guess dan mekap Revlon. Namun, kini dia hanya membeli produk yang menunjukkan dia bangga menjadi Muslimah Indonesia, malah dia juga berharap mampu mempengaruhi orang lain untuk melakukan perkara yang sama.

Dia adalah ahli Komuniti Hijabers iaitu satu rangkaian perniagaan yang membabitkan wanita Islam. Ini juga sebahagian ledakan pasaran pengguna yang berebut untuk berkongsi pasaran dengan syarikat Barat yang mengambil kesempatan daripada pertumbuhan kukuh di Indonesia.

"Pada pandangan saya, Indonesia sudah menjadi terlalu kebaratan. Generasi muda Indonesia menghabiskan kebanyakan masa mereka di pusat beli-belah dan lupa menunaikan solat," kata Risti, sambil mengatakan perniagaannya semakin menarik minat pelanggan yang mahu menganjurkan acara bersifat Islamik, sejak dia menyertai komuniti Hijabers.

Foto

RENY berdiri di hadapan kedainya.

Foto

SEORANG wanita Indonesia mengenakan gincu halal di kedai Wardah, jenama Islam di negara itu.


Ramai kini yang berkongsi pandangan dengan Risti yang mengajak pelanggan membeli barangan Islamik di mana ia mempunyai mesej lebih mendalam, bukan sekadar tabiat membeli-belah. Ia ada kaitan dengan memerangi arus peningkatan pengaruh Barat yang mengancam untuk menghakis nilai Islam tradisional.


Mereka melihat kepenggunaan Barat mempunyai kaitan rapat dengan gejala sosial yang diimport daripada pergaulan seks bebas kepada pengambilan alkohol yang semakin meningkat dan percaya kepenggunaan Islam boleh menjadi pengimbang.

Antara produk Islam yang laris di pasaran negara itu dan membawa banyak keuntungan adalah pendakwah selebriti yang membuat siaran langsung hinggalah ke RomantISLAM, satu perkhidmatan pesanan ringkas yang memberi nasihat berkaitan hubungan berdasarkan ayat al-Quran.

Semakin ramai pereka menampilkan pakaian dan aksesori yang mempunyai sentuhan Islamik, termasuk daripada jenama mewah yang diimport seperti Chanel dan Louis Vuitton.

Di kawasan selatan pinggir Jakarta yang didiami golongan kaya, pereka barangan kemas dan Hijaber, Reny Feby mempamerkan kerongsang berkilauan berharga RM1,511, yang boleh dipinkan pada tudung dan barangan yang lebih mahal seperti cincin berlian bernilai RM151,135.

Wanita berusia 42 tahun itu berkata, 15 tahun lalu, tiada siapa mahu membeli barang kemas jualannya kerana ia dilihat terlalu Islamik dan dia menggunakan slogan 'Buatan Indonesia' dengan ­bangganya.

"Namun sekarang orang Indonesia bangga untuk membeli fesyen tempatan dan bersifat Islamik, malah golongan elit yang membeli barangan kemas dari kedai saya menggunakannya sebagai simbol status," katanya.

Peningkatan itu juga didorong oleh perkembangan pesat saiz kelas menengah berikutan ledakan ekonomi terbaik Asia Tenggara ketika ini yang mencatat pertumbuhan melebihi enam peratus setahun sejak kebelakangan ini.

Pendapatan tahunan per kapita juga semakin meningkat di Indonesia daripada RM2,721 pada 2003 kepada sekitar RM9,172 pada 2011, seperti yang ditunjukkan oleh Bank Dunia, namun jutaan orang masih hidup dalam kemiskinan.

Menurut pakar dari Indonesia yang kini bertapak di Universiti Kebangsaan Australia di Canberra, Greg Fealy, semakin kuasa pembelian rakyat bertambah, mereka semakin menghampiri Islam secara lebih ketara.

"Ramai golongan alim dalam masyarakat Islam kelas pertengahan mahu menunjukkan kepada orang lain di sekeliling mereka bahawa mereka menjalani hidup yang taat agama, menerusi pakaian mereka, persekolahan, aktiviti beli-belah dan juga pembacaan," katanya.

Biarpun tidak disangkal sudah ada keinginan bagi mendapatkan produk dengan cita rasa Islam, kumpulan seperti Hijabers yang mempunyai ahli 3,000 orang berharap gaya berkenaan akan terus meningkat.

Organisasi itu yang mempunyai ahli dari seluruh negara, menamakan kumpulan mereka berdasarkan tudung tradisi yang dipakai oleh wanita Islam, banyak mempromosi barangan seperti barangan kemas dan produk kecantikan yang halal.

Mereka juga berada di barisan hadapan kempen yang menentang barangan pengguna dari Barat, yang selalunya ada di pusat beli-belah dan mempunyai banyak cawangan seperti Starbucks.

Pada tahun ini, Hijabers membantah sambutan Hari Valentine yang dianggap menggalakkan pasangan Islam untuk bersifat lebih fizikal dalam menunjukkan kasih sayang di khalayak ramai.

Ia diilhamkan daripada gerakan di Pakistan dengan menamakan semula hari berkenaan sebagai Hari Hijab dan mengedarkan risalah di beberapa bandar yang mengarahkan wanita supaya menutup aurat.

Sebahagian daripada penggunaan Islam yang dilakukan jelas seiring dengan peralihan ke arah Islam yang lebih konservatif dan berkembang di Indonesia sejak kejatuhan Suharto pada 1998.

Bagaimanapun, gambaran keseluruhan kekal kompleks dan bercanggah dalam satu negara yang mempunyai lebih daripada 17,000 pulau.

Walaupun semakin ramai orang membeli produk Islam, terdapat juga ledakan populariti muzik dangdut iaitu versi Indonesia hasil gabungan Arab, Melayu, India dan pop Barat yang terkenal dengan lirik lucah serta pergerakan tarian yang seksi.

Selain itu, semakin ramai yang membeli kompleks perumahan Islamik yang terletak hanya satu kilometer dari lokasi konsert berlangsung di Jakarta, di mana penyanyi seperti Kylie Minogue dan Justin Bieber pernah membuat persembahan yang habis jualan tiket.

Kompleks Bukit Az-Zikra, yang dibina di sekeliling masjid dan pusat kajian yang dibiayai diktator Libya yang dibunuh, Muammar Gaddafi, adalah zon bebas rokok serta alkohol dan orang yang tinggal di sana mesti berpakaian mengikut undang-undang Islam.

Ia bertujuan untuk 'mengimbangi kehidupan moden, perniagaan dan rutin yang sering membuat orang tidak ambil peduli dan tidak prihatin kepada nilai agama', menurut laman webnya.

Artikel ini disiarkan pada : 2013/06/05

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat