{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Kosmo Online - Horizon

Posted by Tanpa Nama

Kosmo Online - Horizon


Mabul kembali gamit pelancong

Posted:

Mabul kembali gamit pelancong

Mabul kembali gamit pelancong

Oleh MUHAMMAD AYMAN GHAFFA

KIRA-KIRA empat bulan lalu, Pulau Mabul yang terletak di daerah Semporna iaitu bersebelahan Lahad Datu turut merasai bahang pencerobohan pengganas Sulu di Sabah.

Walaupun terkenal sebagai syurga untuk penyelam skuba, pulau yang terletak berdekatan dengan Pulau Sipadan itu kurang menerima kehadiran pelancong sepanjang insiden itu.

Situasi tegang di perairan itu menimbulkan perasaan takut kepada pelancong dari dalam mahupun luar negara untuk meneruskan rancangan percutian mereka di Pulau Mabul.

Kini, suasana pulau itu kembali kepada keadaan asal dengan penduduk pulau yang terdiri daripada masyarakat Bajau Suluk dan Bajau Laut bebas melakukan aktiviti harian mereka.

Selain itu, pertambahan jumlah pelancong jelas kelihatan terutamanya di kawasan perairan dan resort-resort yang menyediakan perkhidmatan aktiviti skuba.

Seorang pelancong dari Manchester, England, Melissa Smith, 25, memberitahu, kunjungannya kali pertama ke Pulau Mabul itu ternyata memberi gambaran bahawa Malaysia mempunyai destinasi skuba terbaik di dunia.

Dia yang merupakan seorang pengembara sepenuh masa dan telah menjelajah banyak negara Asia dan Amerika Selatan, berpendapat Pulau Mabul antara kawasan pelancongan yang aman.

"Sepanjang lima hari berada di sini, saya berpeluang melihat persekitaran pulau. Aktiviti penduduk pulau ini memberi gambaran bahawa mereka hidup damai dan harmoni.

"Walaupun masyarakat Bajau di sini hidup serba kekurangan, mereka gembira melakukan aktiviti harian terutamanya sewaktu pergi ke laut untuk menangkap ikan," ujarnya yang sempat melakukan selaman skuba di Eel Garden dan House Reef.


TERDAPAT kira-kira 20 buah resort dan homestay untuk kemudahan penginapan para pelancong di pulau yang terkenal sebagai destinasi selaman skuba itu.


Pakej bajet

Di pulau itu, terdapat kira-kira 20 buah resort dan homestay untuk penginapan pelancong. Antaranya, Sipadan Mabul Resort, Borneo Divers dan Escuba Jonkey.

Sphere Divers Lodge merupakan antara penginapan yang menjadi tumpuan pelancong yang mahu melakukan aktiviti skuba.

Pemiliknya yang berketurunan Kadazan, Stanley Sie, 50, memberitahu, Sphere Divers Lodge mempunyai tujuh bilik tidur yang dilengkapi dengan kemudahan asas seperti katil dan kipas.

"Ketika hari ketiga pencerobohan tentera Sulu di Lahad Datu, saya telah membatalkan semua tempahan pelancong yang mahu menginap dan melakukan aktiviti skuba kerana khuatir terhadap tahap keselamatan. Kini, keadaan telah pulih dan saya kembali menerima tempahan daripada pelancong.

"Pakej yang ditawarkan kepada pelancong meliputi penginapan dan makanan. Setiap pakej dicaj sebanyak RM80 semalam. Ia merupakan pakej bajet untuk pelancong sepanjang berada di pulau ini," ujarnya.

Bagi aktiviti skuba pula, homestay itu mempunyai pelbagai kemudahan untuk disewa kepada penyelam. Stanley juga akan membawa pelancong ke kawasan perairan di sekitar Pulau Mabul dan Kapalai. Setiap sesi skuba mengambil masa selama 45 minit.

Kini, Sphere Divers Lodge sedang mengadakan promosi di laman web. Kumpulan yang datang seramai empat orang ditawarkan penginapan secara percuma kepada salah seorang daripada mereka.

Melihat pemandangan malam di Pulau Mabul sememangnya pengalaman yang mesti dinikmati oleh pelancong. Melalui celahan deretan rumah masyarakat Bajau Suluk, mereka berpeluang melihat penduduk menjalankan aktiviti perniagaan seperti menjual ikan bakar dan makanan.

Paling unik, kelihatan minyak masak, sabun pencuci pakaian dan sayur-sayuran dibungkus di dalam plastik kecil untuk dijual. Harga sebungkus minyak masak pula ialah 20 sen.

Menurut seorang penduduk, peniaga menjual keperluan asas dengan cara tersebut bagi mengelakkan pembaziran. Kaedah itu merupakan cara orang Filipina berniaga di negara asal mereka.

Seorang lagi pelancong dari London, Amy Dupres, 24, berkata, keindahan Pulau Mabul terletak pada kejernihan air laut yang sukar didapati di tempat lain.

"Saya ke sini untuk melakukan aktiviti skuba tetapi saya seronok melihat nelayan keluar menangkap ikan. Mereka ramah menegur pelancong," ujarnya.


PENDUDUK tempatan menjual barangan keperluan asas seperti minyak masak, sabun pencuci pakaian dan sayur-sayuran di dalam paket dengan harga serendah 20 sen sebungkus.


Bebas sampah sarap

Sementara itu, Ketua Kampung Pulau Mabul, Mohd. Yusof Jalal, 55, memberitahu, walaupun penduduk pulau itu terdiri daripada dua suku yang berbeza iaitu Bajau Laut dan Bajau Suluk, mereka hidup tanpa sebarang perbalahan.

Menurutnya, masyarakat Bajau Suluk terdiri daripada peniaga yang menjual hasil laut, manakala Bajau Laut bekerja sebagai nelayan.

Tarikan lain bagi pelancong ke Pulau Mabul adalah untuk mendekati dan melihat perkampungan kedua-dua masyarakat itu.

Ketika ditanya mengenai tahap keselamatan pulau itu selepas kes pencerobohan tentera Sulu di Lahad Datu, Mohd. Yusof berharap pelancong tidak khuatir lagi tentang perkara tersebut.

"Di pulau ini, Pasukan Gerakan Am (PGA) sentiasa mengawal kawasan perairan bagi mengelakkan pencerobohan berulang.

"Dianggarkan ada kira-kira 20 anggota polis di pulau ini yang ditugaskan untuk menjaga keamanan," ujarnya.

Menjadi lumrah penduduk di pulau, mereka tidak mempunyai sistem pembuangan sampah yang teratur sehingga mengakibatkan kawasan kampung dipenuhi dengan sampah sarap.

Namun, Mohd. Yusof amat menitikberatkan aspek kebersihan di pulau yang dihuni kira-kira 3,000 penduduk itu.

Sekiranya pelancong berjalan-jalan di sekitar pulau, mereka pasti melihat kawasan gerai-gerai dan rumah-rumah di atas air bersih daripada sebarang sampah.

Hidup terapung di Tasik Tonle Sap

Posted:

Hidup terapung di Tasik Tonle Sap

Hidup terapung di Tasik Tonle Sap


PENDUDUK bebas mengubah kedudukan rumah masing-masing.


PERJALANAN setengah jam menaiki bot melalui terusan ke Tasik Tonle Sap di Kemboja merupakan pengalaman yang menyeronokkan walaupun dalam cuaca yang panas.

Di kiri dan kanan tebing terusan itu kelihatan kawasan semak yang berselang-seli dengan pemandangan tadika, bengkel bot dan gelanggang bola keranjang yang terapung di tepi sungai.

Gelagat penduduk tempatan yang mencari rezeki di atas air menarik tumpuan penumpang bot pelancong. tetapi adakalanya perbuatan mereka mengganggu keselesaan penumpang bot.

Misalnya, sebuah bot laju menghimpit bot yang dinaiki penulis dan seorang kanak-kanak perempuan secara tiba-tiba melompat masuk hanya untuk menjual minuman.

Pengemis

Tidak ketinggalan pengemis menaiki bot demi meraih simpati penumpang. Walaupun tidak dilayan, seorang kanak-kanak di bot pengemis itu sempat menunjukkan seekor ular sawa yang dibawanya untuk menarik perhatian kami.

Hakikatnya, perbuatan kanak-kanak itu menimbulkan ketakutan kepada penumpang lain. Gelagat mereka ternyata mengganggu tumpuan kami tetapi jurupandu bot penulis yang dikenali sebagai Vireak cuba menenangkan kami semua.

Menurut Vireak, bilangan penjaja dan pengemis telah berkurangan dengan ketara hasil usaha kerajaan Kemboja membersihkan tebing terusan dan membangunkan kawasan jeti.

Vireak juga menuding ke arah tiang-tiang konkrit yang ditempatkan pada jarak tertentu di tebing sungai untuk menunjukkan ketinggian paras air naik semasa musim tengkujuh. Apabila diamati, paras air itu boleh mencapai ketinggian bangunan tiga tingkat.


SEBUAH keluarga sedang menjamu selera di rumah sampan mereka.


Pasang surut air

Apabila sampai di muara terusan, jelas kelihatan kampung terapung Chong Khneas. Kehidupan di sini saling berkait dengan rentak pasang surut air Tonle Sap.

Tonle Sap bermaksud sungai air tawar yang besar dalam bahasa Khmer. Penduduk di sini sudah sebati dengan rentak tasik yang mengalir ke Sungai Mekong itu.

Keluasan tasik itu menyusut semasa musim kering bermula pada bulan November hingga Mei dan semasa musim tengkujuh pula arah aliran air bertentangan dan keluasan tasik bertambah.

Walaupun penulis melawat tempat ini pada penghujung musim kering, ia begitu mengagumkan untuk melihat betapa luas tasik yang bagaikan sebuah lautan terbuka tanpa bayangan daratan di ufuk.

Semasa musim kering, tasik ini meliputi kawasan kira-kira 3,000 kilometer persegi dengan kedalaman kira-kira satu meter. Pada musim tengkujuh keluasannya mencapai sehingga 16,000 kilometer persegi dan paras air boleh mencapai ketinggian sembilan meter.

Punca air di Tonle Sap datang dari Banjaran Himalaya di benua kecil India. Tasik itu meliputi empat wilayah di Kemboja iaitu Siem Reap, Battambang, Kampong Tom dan Pursat.

Semasa musim tengkujuh, bot-bot boleh ke Phnom Penh dari Tonle Sap kerana sungai ini bergabung dengan Sungai Mekong di pusat bandar negara Kemboja itu.

Perkampungan air

Semasa bot pelancong bergerak mengelilingi perkampungan itu, kelihatan semakin banyak bangunan terapung. Antaranya ialah gereja, pasar masyarakat, kedai runcit, kediaman dan sekolah berbumbung merah yang bersaiz besar.

Bangunan di perkampungan air ini unik kerana ia terapung dan tidak bersambung antara satu sama lain. Ia berbeza dengan perkampungan air di tempat lain yang rumahnya berkaki panjang dan dihubungkan dengan laluan kayu.

Vireak memberitahu, terdapat perkampungan terapung yang mempunyai kandang babi dan buaya.

Bangunan-bangunan itu boleh naik turun mengikut rentak pasang surut air kerana di bawahnya terdapat pelampung. Mereka juga tidak perlu bimbang dengan kejadian banjir.


SEORANG kanak-kanak mengemis dengan menaiki kawah.


Penulis menyaksikan sebuah rumah yang mempunyai kebun di belakangnya yang bergerak di atas air. Vireak menerangkan, penduduk di situ bebas mengubah lokasi kediaman mengikut cita rasa masing-masing.

Menurutnya lagi, pada musim tengkujuh, paras air yang naik akan menyebabkan keseluruhan kampung bergerak jauh.

Antara pemandangan yang dapat penulis saksikan termasuklah seorang kanak-kanak perempuan lengkap berpakaian seragam sekolah mengayuh sampan dan kucing meniti laluan tepi yang sempit di sebuah rumah.

Selain itu, terdapat seorang lelaki mengangkut barangan dapur dari sebuah kedai terapung dan kanak-kanak berumur tiga hingga empat tahun melompat ke dalam kawah lalu menghala ke arah pelancong untuk meminta duit.

Saling bergantung

Penduduk di situ bergerak lancar di atas air dengan menggunakan apa saja yang boleh terapung. Mereka saling bergantung antara satu sama lain.

Apa yang paling membanggakan ialah mereka amat menghargai alam sekitar. Sukar untuk melihat sampah terapung di atas air terutama di kawasan kediaman.

Ini memandangkan tasik tersebut merupakan sumber mereka mencari rezeki termasuk bekerja sebagai nelayan.

Kepesatan aktiviti pelancongan di Kemboja turut membuka peluang untuk mereka membuka perniagaan seperti membuka kedai cenderamata.

Bahkan, terdapat sebuah kapal di tasik tersebut yang dijadikan restoran. Pemandu bot juga sempat membawa penulis ke sebuah kedai cenderamata yang mempunyai dek pencerapan bagi pelancong menikmati pemandangan matahari terbenam.

Difahamkan, kira-kira satu juta penduduk tinggal di pinggir Tonle Sap dan mereka mengamalkan kehidupan terapung tersebut sejak dahulu lagi.– Bernama

Hotel mesra keluarga

Posted:

Hotel mesra keluarga

Hotel mesra keluarga

Oleh NADIA SHAIFUL BAHARI

KUALA LUMPUR International Hotel turut dikenali sebagai hotel 'polis' dalam kalangan pelanggan setianya.


TERKENAL dengan panggilan hotel 'polis' dalam kalangan pelancong tempatan, Kuala Lumpur International Hotel (KLIH) mempunyai kelompok pelanggan setianya sendiri.

Nama hotel 'polis' sebenarnya diberikan oleh pelanggan KLIH kerana ia hotel milik penuh Koperasi Polis Diraja Malaysia.

Perjalanan yang jauh ke Kuala Lumpur atas urusan perniagaan mahupun bagi menikmati percutian hujung minggu bersama keluarga menjadi lebih mudah dan menjimatkan jika anda menginap di sini.

KLIH yang terletak di Jalan Raja Muda Abdul Aziz, Kuala Lumpur terletak di tengah-tengah ibu kota sekali gus menjadikannya pilihan nombor satu pelancong tempatan terutamanya dari negeri-negeri Pantai Timur.

Lokasinya yang berhampiran dengan pusat komersial, pusat beli-belah dan syurga makanan terkenal di Kampung Baru dan Jalan Tuanku Abdul Rahman memudahkan pelanggan untuk bergerak dari satu tempat ke tempat lain.

Ia juga berdekatan dengan jalan-jalan utama dan sistem pengangkutan awam seperti bas, transit aliran ringan serta monorel.

Mesra keluarga

Penolong Pengurus Jualan KLIH, Sharifah Sharina Wafa berkata, hotel tersebut merupakan hotel bertaraf tiga bintang yang berkonsep mesra keluarga dan sering menjadi lokasi persinggahan ahli perniagaan.

"Hotel ini cukup terkenal dalam kalangan pelancong dari Kelantan, Terengganu dan Pahang kerana perkhidmatan yang ditawarkan membuatkan mereka seperti berada di rumah sendiri.


RUANG hiasan bilik jenis superior yang selesa untuk memuatkan dua orang tetamu.


"KLIH menyediakan sebanyak 207 buah bilik superior (berkembar), superior double (155), keluarga (4), junior suite (2) dan executive suite (2)," katanya ketika ditemui Horizon baru-baru ini.

Jelasnya, dewan bankuet utama boleh menampung antara 250 hingga 500 orang pada satu-satu masa bergantung kepada majlis yang ingin diadakan. Ia biasa digunakan untuk majlis pelancaran produk dan majlis makan malam syarikat korporat.

Selain itu, bagi anda yang tercari-cari hidangan tengah hari dengan selera masakan Melayu tradisional ala kampung, kafe KLIH pasti tidak mengecewakan kerana pelbagai juadah autentik seperti ayam kampung padang berkentang, ketam kari nanas dan ikan cencaru sumbat sedia menanti anda. Kesemuanya dihidangkan secara bufet pada harga berpatutan iaitu RM55 seorang.

Kafe tersebut turut dihias persis sebuah kediaman dengan susun atur ruang makan yang lengkap dengan ruang tamu dan pentas persembahan untuk mereka yang mahu bersantai bersama keluarga sambil berkaraoke.

Siapa sangka KLIH turut memiliki satu sudut landskap yang tersembunyi di tingkat lima yang menghubungkan antara dua bangunan berkembar hotel tersebut. Taman yang diberi nama Rock Garden (taman batu) itu dihiasi padat dengan tumbuhan hijau dan sedikit elemen bunga.

"Pengunjung boleh merakam gambar kenangan berlatarbelakangkan Menara Berkembar Petronas yang jelas kelihatan dari Rock Garden kami," ujar Sharifah Sharina sambil tersenyum.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat