{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Kosmo Online - Infiniti

Posted by Tanpa Nama

Kosmo Online - Infiniti


Pembayaran bil di hujung jari

Posted:

Pembayaran bil di hujung jari

Pembayaran bil di hujung jari

Oleh SUHANA VERU

SEBELUM ini, Farizan Mohd. Mydin, 34, terpaksa beratur panjang di pejabat pos semata-mata mahu membuat urusan pembayaran bil.

Malahan, ibu kepada tiga orang anak itu terpaksa menunggu berjam-jam di situ walaupun sibuk dengan tugas sehariannya sebagai guru.

Mahu atau tidak, itulah situasi yang terpaksa ditempuh sejak lapan tahun lalu, namun selepas berjinak-jinak menggunakan pembayaran secara dalam talian, kesemua urusan itu kini mudah dilakukan.

Terbaharu, Farizan menggunakan gajet Samsung Galaxy Note 1 untuk membuat pembayaran bil air, elektrik, Astro, tempahan tiket penerbangan, yuran persekolahan anak-anak dan banyak lagi.

"Pada mulanya, saya berasa ragu-ragu untuk membuat pembayaran bil melalui telefon bimbit kerana tidak mengetahui selok-belok pembayaran," katanya ketika ditemui di rumahnya yang terletak di Selayang, Selangor baru-baru ini.

Menurutnya, dia bimbang jika wang di dalam bank dipotong tetapi pembayaran tidak berjaya dilakukan. Bagaimanapun, anak jati Pulau Pinang itu memberanikan diri untuk membuat pembayaran bil elektrik melalui gajet miliknya.

"Memandangkan jumlah bil tersebut tidak banyak jadi, saya cuba membuat pembayaran dengan mendaftar di laman web Maybank2u.com dan mengisi kesemua butiran diri termasuk jenis pembayaran yang mahu dilakukan.

"Alhamdulillah, tidak sampai dua minit pembayaran itu berjaya dibuat malah, terdapat nombor transaksi, masa dan nombor akaun yang tercatat pada resit yang boleh dijadikan rujukan," tuturnya.

Sejak itu, Farizan melakukan kesemua urusan pembayaran bil menerusi telefon pintarnya.


MOHD. SUKRI menunjukkan cara-cara membuat pembayaran melalui aplikasi iZakat.


"Ia bukan sahaja mudah dan paling penting menjimatkan masa kerana kita boleh membuat pembayaran pada bila-bila masa sahaja," ujarnya.

Aspek keselamatan

Berdasarkan statistik Bank Negara Malaysia (BNM), kira-kira 300 juta transaksi kewangan dengan nilai hampir RM15 trilion dilakukan oleh rakyat Malaysia menerusi saluran elektronik pada tahun lalu.

Penolong Gabenor, Bank Negara Malaysia, Abu Hassan Alshari Yahaya berkata, ia termasuklah pemindahan wang, pembayaran bil, pembelian barangan serta pembayaran pelaburan dalam pasaran kewangan dengan saluran paling popular ialah perbankan internet.

Sejak sedekad lalu, pembayaran elektronik telah meningkat secara purata sebanyak 23.4 peratus setahun.

Walaupun terdapat peningkatan pembayaran secara elektronik, namun masih ramai yang tidak menggunakan kemudahan berkenaan.

Sementara itu, Penolong Pengurus Unit Pembangunan Web dan Multimedia Pusat Pungutan Zakat (PPZ), Mohd. Sukri Md. Azhari berkata, orang ramai tidak perlu bimbang membuat pembayaran menerusi telefon bimbit.

Dari segi aspek keselamatan, tidak perlu bimbang kerana transaksi tersebut menggunakan pin keselamatan. Semua transaksi yang dibuat akan disalurkan terus ke dalam akaun bank tanpa melibatkan wang tunai.

"Setiap bank menyediakan sistem keselamatan yang tinggi lagipun, akaun seseorang tidak mudah digodam kerana terdapat kata laluan," katanya sambil memberitahu sistem berkenaan turut dikawal BNM.

Bayar zakat

Bertutur lanjut, pihaknya juga melancarkan iZakat yang memudahkan umat Islam di negara ini membuat pembayaran zakat pendapatan, emas, perniagaan, saham, wang simpanan dan Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP).

Pengguna android dan iOS boleh memuat turun aplikasi tersebut untuk membuat kesemua urusan itu. Seseorang itu dikehendaki mengisi butiran seperti nama penuh, nombor kad pengenalan dan akaun bank sahaja.

Kemudian, pengguna itu boleh membuat bayaran secara terus melalui telefon bimbit mereka.


ORANG ramai terpaksa menunggu dalam tempoh masa lama bagi membuat pembayaran bil di pejabat pos berbanding pembayaran secara dalam talian.


Pada kebiasaan, ujarnya, setelah pengguna membuat pembayaran sekali gus ia akan memasuki ke pelayan PPZ dengan memaklumkan individu berkenaan telah membuat pembayaran.

"Jadi, tiada sebarang masalah akan berlaku dari segi pembayaran," katanya.

Bagaimanapun, pihaknya juga tidak terkecuali berhadapan dengan masalah termasuk menerima aduan daripada orang ramai.

"Kebanyakan masalah berlaku apabila wang pengguna telah dipotong tetapi resit tidak dikeluarkan. Dalam hal ini, kami akan memeriksa butiran pengguna itu dan akan memaklumkan kepada bank yang mempunyai pautan dalam urusan pembayaran berkenaan.

"Ia bukan masalah besar dan kami biasanya berjaya menyelesaikannya," jelasnya yang memberitahu belum pernah berlaku kes wang pengguna lesap.

Bagi melindungi data-data dalam aplikasi itu, beliau berkata, pihaknya menjalankan kerja-kerja penyelenggaraan dua kali dalam setahun. Tindakan itu bagi memastikan butiran pengguna selamat.

"Kerja-kerja itu mengambil masa kira-kira empat jam dan ia dilakukan pada waktu malam kerana pada waktu itu tidak ramai yang membuat bayaran," ujarnya.

Setakat ini, kira-kira 5,700 pengguna telah menggunakan aplikasi berkenaan.

Selamatkan belut sebelum terlambat

Posted:

Selamatkan belut sebelum terlambat

Selamatkan belut sebelum terlambat


BELUT turut menjadi hidangan kegemaran sesetengah orang.


DI telapak tangan penyelidik alam sekitar New York, Chris Bowser terdapat seekor belut lut sinar yang kecil. Beliau terpesona melihat keunikan belut itu sambil menganggukkan kepala.

"Ini bernilai AS$1 (RM3.09)," katanya ketika ditemui di Newburgh, Amerika Syarikat (AS). Ia dikenali sebagai glass eel.

Setiap musim bunga, anak-anak belut dari arah Lautan Atlantik bergerak geliang-geliut mencari arah ke sungai-sungai di sepanjang pesisiran Amerika Utara.

Ikan itu mempunyai mata berwarna hitam bersaiz besar pada hujung badan yang berukuran sama dengan cacing tanah.

Bowser yang bekerja dengan Jabatan Konservasi Alam Sekitar Negeri New York (NYSDEC) menggelarkan fenomena itu sebagai satu daripada migrasi paling misteri dan terhebat di planet ini.

Bagaimanapun, jumlah belut yang melakukan perjalanan itu semakin lama semakin berkurangan.

Ketidakseimbangan antara stok belut di seluruh dunia dan permintaan di Asia telah meningkatkan harganya iaitu menyamai kaviar.

Belut air tawar dikenali sebagai unagi di Jepun dan mempunyai kedudukan terbaik dalam senarai menu sushi pilihan.

Harganya pernah mencapai rekod sebanyak RM17,667 untuk setiap kilogram kg) pada musim 2012, ujar Pihak Berkuasa Perikanan Maine. Sekadar perbandingan, udang kara yang terkenal dari New England hanya berharga RM8.32 bagi setiap 0.45kg.

Peningkatan harga yang menggila barangkali menjadi khabar gembira kepada sesetengah pihak terutamanya pemburu. Namun, kerubut belut itu menggambarkan kumpulan orang ramai melakukan kemusnahan.

Penyelidikan yang diberi dana oleh Kesatuan Eropah (EU) mendapati ketika ini bilangan anak-anak belut di timur Atlantik menurun lebih kurang 95 peratus.

Penurunan mengejut

Benua Asia juga berdepan krisis yang sama, Jepun telah meletakkan belut dalam senarai merah spesies terancam pada bulan Februari lalu.

Di Amerika Utara pula, Kanada menunjukkan penurunan mengejut dan telah memperkenalkan larangan memancing yang teruk, manakala pihak berkuasa AS memberi klasifikasi ikan itu sebagai 'susut'.

Di AS, Maine dan beberapa negeri di Carolina Selatan yang diberikan kuasa mengeluarkan lesen komersial untuk menuai anak belut.

BOWSER mengakui permintaan terhadap belut semakin meningkat di seluruh dunia sekali gus menyebabkan harganya semakin mahal.


Pada 21 Mei lalu, mesyuarat Suruhanjaya Perikanan Marin Negeri-Negeri Atlantik akan mengenakan sekatan baharu.

Namun, Kate Taylor daripada Suruhanjaya Perikanan berkata, terlalu sedikit yang diketahui mengenai belut misteri itu sehingga pihak berkuasa AS menghadapi waktu yang sukar untuk menentukan perkara yang perlu dibuat.

"Terdapat banyak ketidakpastian," katanya melalui telefon.

Berdiri pada paras lutut di Quassaick Creek, Newburgh, Bowser meneliti pompang iaitu jaring menangkap ikan yang berbentuk corong bagi menangkap anak-anak belut yang datang dari laut.

Jaring itu merupakan salah satu bahagian penyelidikan yang dijalankan oleh Bowser, dibantu oleh para pelajar kolej berdekatan, Kolej Mount Saint Mary.

Kajian dijalankan dengan menentukan bilangan dan tabiat anak-anak belut.

Anak-anak belut itu dari Lautan Atlantik, kemudian ke Sungai Hudson melalui terminal minyak, Quassaick dengan berenang di bawah jambatan dan rel sebelum muncul di kawasan berbukit.

Para pelajar berhati-hati mengaut hidupan menggeliang-geliut itu ke dalam baldi. Kemudian, belut-belut itu akan dilepaskan semula selepas data diambil.

"Belut ini umpama spageti yang diletak atas tangan kecuali ia bergerak," ujar salah seorang sukarelawan.

Mereka menemui 240 spesimen, menurun berbanding kiraan pada minggu lalu, Bowser berkata, ia mungkin refleks kitaran pasang surut lunar yang sekarang sedang menjauhi bulan penuh.

Misteri belut

Paling mencabar adalah dalam memahami bilangan belut pada skala yang lebih global.

Tiada siapa yang mengetahui tempat kelahiran belut-belut Atlantik walaupun terdapat sebahagian bukti menunjukkan sebuah kawasan di laut dikenali sebagai Laut Sargasso.

Dari situ, berjuta-juta anak belut membawa diri dari Lautan Atlantik ke Amerika Utara atau Eropah. Tiada sesiapapun yang mengetahui laluan atau bagaimana belut-belut itu mampu selamat sepanjang perjalanan tersebut.

Kedatangan ikan itu pada musim bunga, memudiki sungai dengan semangat jitu, malah merangkak pada permukaan apabila berdepan halangan.


BELUT kini merupakan spesies terancam termasuk di Jepun.


Ia semata-mata mahu menjadikan kawasan berlumpur di banyak kawasan pedalaman tanah besar sebagai tempat tinggal.

Anak-anak belut berubah menjadi ikan air tawar dan menjadi bentuk serpentin biasa yang berukuran sehingga 1.5 meter panjang dengan warna kulit bertukar kepada kekuningan.

Kemudian, antara 10 hingga 20 tahun atau lebih, epik pengembaraan tersebut berlaku lagi, cuma terbalik.

Secara tiba-tiba, belut dewasa meninggalkan sungai dan mengubah diri menjadi hidupan laut sekali gus mengesan semua perjalanan anaknya ke laut.

Pada peringkat akhir ini, belut kekuningan menjadi warna perak, mata menjadi besar untuk penglihatan dalam air, manakala sistem penghadaman terhenti. Ia hidup dengan simpanan lemak.

Tanpa diketahui sebabnya, ia kini berenang beratus-ratus, malah berjuta-juta batu semula ke Sargasso.

Di situ, buat kali pertama dan terakhir dalam kehidupan, belut yang kelaparan itu mengawan dan mati.

"Ia tidak masuk akal," luah Bowser.

Bowser yang juga pendidik orang awam untuk NYSDEC dan Institut Sumber Air Cornell mengarahkan kumpulan pelajar terbabit memeriksa bekas kaca mengandungi belut kuning berukuran kira-kira 0.3 meter panjang.

Jika belut sukar digenggam, kehidupan dalamannya lebih misteri dan membingungkan. - AFP

Gajah Sudan Selatan pakai kolar satelit

Posted:

Gajah Sudan Selatan pakai kolar satelit

Gajah Sudan Selatan pakai kolar satelit


SEORANG lelaki memasang kolar satelit pada seekor gajah liar di Sudan Selatan.


PERSATUAN Konservasi Hidupan Liar (WCS) Sudan mengambil langkah drastik dengan memasang kolar satelit yang menggunakan Sistem Penentu Kedudukan Global (GPS) pada gajah-gajah liar negara tersebut.

Tindakan tersebut dibuat selepas pemburuan haiwan tersebut secara haram meningkat dengan mendadak.

Projek itu merupakan kerjasama dengan Kementerian Konservasi Hidupan Liar dan Pelancongan Sudan Selatan termasuk pembiayaan dan pemantauan.

Pemasangan kolar terbabit di seluruh Sudan Selatan dapat membantu pihaknya memerhati dan memahami paten pergerakan gajah.

Populasi gajah di Sudan Selatan menurun iaitu kurang 5,000 ekor ketika ini berbanding kira-kira 80,000 ekor sekitar tahun 1950-an.

Bagaimanapun, atas faktor keselamatan daripada pemburu-pemburu haram, lokasi pemasangan kolar satelit pada gajah itu dirahsiakan. - Reuters

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat